Annons

Canon 1Ds MkII officiell

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Har man nått taket för busshastigheter som finns idag för sådana här tillämpningar?

Förmodligen inte, det skulle nog gå att göra den dubbelt så snabb. Jämför med det busshastigheter som sitter i datorerna idag. Men sen är det väl en avvägning av hur många fps som behövs och hur mycket minne som behövs för det och hur mycket ström det skulle dra (stora batterier) och hur snabba minneskorten är.
 
Neh vi har nog inte nått maxhastigheten i bussarna än. Vad jag tror dem kommer göra är att lägga till ytterligare en processor i nästa generations kameror som tar hand om just dataöverföreningen, ungefär som grafikkorten som sitter i datorerna nu, de klarar flera gigapixel / sek. Problemen ligger väll kanske i att man vill hålla kamerorna förhållandevis små, och billiga, 80 000 är ju inte direkt stora summor för en reklambyrå eller liknande.

Tror nog vi kommer få se kameror på en 20 MP med 10-15 FPS snart.
 
gors skrev:
Fick precis ett pressmeddelande från Canon som bekräftar spekulationerna om 16,7 megapixels, 4 fps och 11 RAW i buffer.

Rekommenderat pris hamnar på 62000:- plus moms (77500:).

Edit:
Ja just det ja... säljstart december.

Hittat en terapeut ännu? =)
Gissar att det nu blev ännu jobbigare..

=/
 
Jag får ont i magen av alla dessa nya DSLR. (Kanske för habegäret! :) ) Canon eller Nikon, jag håller ju på att byta kamera nästan varje dag bara för att den ena lanserar en kamera som är bättre än den andras. Någon som känner likadant och som inte vet vilket håll man ska ta i vägskälet?!?

Ne, nu ska jag ut och fotografera!
//Marcus
 
Prislappen på 1Ds MkII gör som jag ser det kameran till en konkurrent till digitala mellanformatsbakstycken, men är den verkligen en konkurrent till D2x? Skillnaden i pris är väldigt stor, och den saknar D2X snabbhet.
 
Arleklint skrev:
Prislappen på 1Ds MkII gör som jag ser det kameran till en konkurrent till digitala mellanformatsbakstycken, men är den verkligen en konkurrent till D2x? Skillnaden i pris är väldigt stor, och den saknar D2X snabbhet.

Snabbhet och snabbhet. 5 fps mot 4 är inte sådär jättestor skillnad...

Edit. Men prisskillnaden kan jag hålla med om att kanske är lockande
 
hansen2 skrev:
D2x konkurrerar väl lämpligast med 1D mk2?

/Johan

Ja, och jag uppfattar att Canon med 1Ds MkII siktar mot att ta marknad från mellanformatet. Vad tror du?

Hasselblad med Imacon 16MP eller 1Ds MkII. Vad skulle du välja? Stackars Hasselblad säger jag. (Om Canon håller bildkvalitén i jämförelse)
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Jag syftade på D2X snabba mode med 8 fps.

Okej, men då är ju bildfilerna minimala... ;)

ps. detta inlägg innehåller ironi...

edit. ..och jämför man med 1D MKII som föreslogs här just får man ju 8 fps med en upplösning av 8,2 Mpix till nästan samma pris som D2X
 
Marcus Lindh skrev:
Jag får ont i magen av alla dessa nya DSLR. (Kanske för habegäret! :) ) Canon eller Nikon, jag håller ju på att byta kamera nästan varje dag bara för att den ena lanserar en kamera som är bättre än den andras.

Vem får inte ont i magen? Funderar på att gå en grundkurs i bankrån 4p. Plockade ihop lite Nikon-prylar igår. En D2x och några bra objektiv. Prislappen hamnade på 236000:-. En skön känsla. Sedan tömde jag varukorgen...
 
Arleklint skrev:
Ja, och jag uppfattar att Canon med 1Ds MkII siktar mot att ta marknad från mellanformatet. Vad tror du?

Min amatörgissning är att 1Ds mk2 är lite av både och - en Nikonknäckare (just nu) med sikte även på mellanformatsmarknaden.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Min amatörgissning är att 1Ds mk2 är lite av både och - en Nikonknäckare (just nu) med sikte även på mellanformatsmarknaden.

/Johan

Men den knäcker ju bara halva D2X (den högupplösta halvan) Till ett pris som är rätt mycket högre än D2X
 
Arleklint skrev:
Men den knäcker ju bara halva D2X (den högupplösta halvan) Till ett pris som är rätt mycket högre än D2X

Det är ju upplösning som tycks räknas i dessa tävlingar. Kunderna har förhoppningsvis förstånd att välja efter den verklighet de befinner sig i ;)

/Johan
 
ok, när 1D MkII släpptes var det snabbhet som räknades ;)

Jag tror få kunder har förmåga att välja just nu. Svårare tid att välja kamera kan jag knappt tänka mig. Fråga Göran ;)
 
Arleklint skrev:
ok, när 1D MkII släpptes var det snabbhet som räknades ;)

Blanda inte in mig i den gamla diskussionen ;)

Jag är, som sagt, blott en amatör men mitt intryck är att det är upplösningsförmågan som ger 1:a platsen. Däremot är knappast 1Ds mk2 första valet för den som kräver ngt extra vad gäller snabbhet. Vad som är bäst och betraktas som att inneha den där 1:a platsen blir då subjektivt i förhållande till ens egna behov och önskemål. För en del kan det nog räcka med att det bara står Canon eller Nikon på huset.

Jag tror få kunder har förmåga att välja just nu. Svårare tid att välja kamera kan jag knappt tänka mig. Fråga Göran ;)

För yrkesmannen/kvinnan är det nog inga problem. Däremot blir det knivigt för amatören med oförskämt mycket pengar. När det gäller intressen görs det en hel del ogrundade och irrationella val.

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.