Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1Ds MkII officiell

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det är ju bara att vi fotar på olika sätt beroende på helt olika situationer. Jag hoppas för din och Nikons skull att D2X funkar brusmässigt även en bit upp i ISO.
 
Urlöjligt!

Sonnaren skrev:
Sitter och reflekterar litet över att nu, i ett svep blev alla 1Ds totalt oanvändbara och kan väl i stort sett bara användas som markfyllnad eller som barlast i fraktfartyg. Detta öde är ju vad som drabbar alla digitalkameror när en ny modell kommer.
Kvalitetskraven på bilder av katter, solnedgångar, barn och trädgårdens blommor stiger hela tiden.
Us

Fullkomligt urlöjligt, Ulf! Vem har sagt att 1Ds blivit obrukbar?

Du måtte ha världens komplex eftersom du helt enkelt inte orkar låta bli att hacka på oss som valt att fota digitalt...
Vad är du så rädd för? Varför lever du inte upp till det du själv uppmanar andra? Att vara nöjd med den utrustning du har, ta bilder och strunta i teknikdiskussioner?

Jag delar i sak din uppfattning: ägna hellre tid åt fotograferandet än åt diskuterandet, men om nu några vill diskutera, då kan de väl få göra det utan att bli förlöjligade?

Sista meningen i ditt inlägg dryper av fördomar. Är du sådan?

undrar

/Janne
 
16 MP hur stor är den då i MB ?

Det sluttar med att de tvingast instalera 200 GB hårddisk i kameran och koppla den till bilbateri för att den ska få tilräckligt med djus, ska kosta 77 000 kr och man ska vist spara på att man inte behöver köpa film :) det brir jäckla många rullar för såder 66 000 kr, har en DCSLR som klarar 5 bilder per sekund och den kostar bara 3500 kr.
 
Re: 16 MP hur stor är den då i MB ?

Joi skrev:
Det sluttar med att de tvingast instalera 200 GB hårddisk i kameran och koppla den till bilbateri för att den ska få tilräckligt med djus, ska kosta 77 000 kr och man ska vist spara på att man inte behöver köpa film :) det brir jäckla många rullar för såder 66 000 kr, har en DCSLR som klarar 5 bilder per sekund och den kostar bara 3500 kr.

Bra point!!!
 
Aviator skrev:
...jag tror att han var ironisk...

(men man vet ju aldrig)

Ja, det kan ju vara så. Och i så fall var mitt inlägg förhastat...

Men ibland finns för lite respekt för andras teknikval när vi diskuterar. Lite för lite av "var och en salig på sin väg"... :)

mvh Janne
 
Re: 16 MP hur stor är den då i MB ?

Joi skrev:
Det sluttar med att de tvingast instalera 200 GB hårddisk i kameran och koppla den till bilbateri för att den ska få tilräckligt med djus, ska kosta 77 000 kr och man ska vist spara på att man inte behöver köpa film :) det brir jäckla många rullar för såder 66 000 kr, har en DCSLR som klarar 5 bilder per sekund och den kostar bara 3500 kr.

Bilderna blir i TIFF (RGB) c a 47MB styck.


=)


Måååååånga rullar film blir det.
Närmare bestämt en Nikon LS-9000 scanner och 448 rullar Portra 160VC (120-film) inklusive framkallning.

Resten är väl kanske bara enkel matematik..
 
Esch, Hasselblad med PhaseOne Back eller nån av 22MP backstycke är ju det man kör om man kör reklam / mode.

Tror inte heller att Canon satsar på mellanformat, Det blir lite svårt i fortsättningen att mäta just formaten på digitalkameror eftersom sensorn kan ibland ha en viss storlek, men bilderna som kommer ur den kan ha en helt annan upplösning.

Tror nog phaseone mm ligger säkra på mellanformatsmarknaden medan Nikkkkkon kommer få ta till något grymt snart för att hinna ikapp, Nu tar inte Nikon canon i någonting. Objektiv, semi-pro och pro kameror. Måste kännas lite tråkigt =)

:EEEEEE
 
De som känner igen mitt namn kanske förknippar det med en ihärdighet för film som inspelningmedium för bilder.

Däremot kan jag nu ärligt säga att jag - förutsatt att de testbilder som finns att tillgå via länk på dpreview är äkta - för första gången är imponerad av vad en småbildsdigital kan förmås att leverera.

Nu - och först nu - börjar det bli intressant att ersätta småbilden.

Så nu återstår att vänta och se på hur kameran emottas och vilka eventuella brister som dyker upp i början av produktionen och på allvar flirta med "den mörka sidan".
 
danielselander skrev:
Jepp, efter uppgradering av mjukvaran kommer den trådlösa enheten att passa både 1D mkII och 20D.

/Daniel

det jag inte fattar är att prylen verkar anslutas med firewire (IEEE1394) men vad jag kunde se så har itne 20D den anslutningen.. hur funkar det??
 
defiant skrev:
hur många bilder kan du ta med full fart och full upplösning med D2X??

Frågar du mig nu eller någon annan? eller missförstår jag alltihop?

Jag förespråkar iaf Canons snabbhet framför D2X. Mig veterligen har D2X 5fps i full upplösning, 1D MkII 8fps och nya 1Ds MkII 4fps (och det var det jag påpekade tidigare här i forumet)
 
defiant skrev:
det jag inte fattar är att prylen verkar anslutas med firewire (IEEE1394) men vad jag kunde se så har itne 20D den anslutningen.. hur funkar det??

Modulen har även USB-snitt för att funka med 20D. Dessutom har den faktiskt en vanlig ethernetkontakt (RJ45?), vilket jag tycker är lite kul.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.