tormig
Aktiv medlem
Sitter det inte en manuell EVF därbak?HDFS) (KGS skrev:
Hur är EVF´n på den här då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sitter det inte en manuell EVF därbak?HDFS) (KGS skrev:
Hur är EVF´n på den här då?
Amatörer med oförskämt mycket pengar köper väl båda två, eller tre eller hur många det nu finns.hansen2 skrev:
För yrkesmannen/kvinnan är det nog inga problem. Däremot blir det knivigt för amatören med oförskämt mycket pengar. När det gäller intressen görs det en hel del ogrundade och irrationella val.
/Johan
Arleklint skrev:
Imacon kommer lida av att bli dyra gentemot Canons 24x36 sensorer, och Canon kommer lida av att vara dyra gentemor Nikons 1,5x sensorer.
Vad är rätt och fel i detta spel? Vem vinner, vem byter strategi? Hur snurrigt kan det bli?
Hur tänker ni, vad tror ni händer? Vart är vi på väg?
defiant skrev:
någon som sett något om den trådlösa enheten?? kommer den att passa 1D MKII ??
Arleklint skrev:
Lite reflextioner:
Digitala proffskameror kan man skaffa av tre olika typer. Mellanformatsbakstycken typ imacon, fullsensor typ Canon och Kodak eller mindre sensor typ Nikons.
Dyrast är imacon, följt av fullformatssensor och billigast Nikon. Priset på kamerorna verkar följa sensorstorleken.
Nikon kritiseras från vissa håll för de inte tar klivet till fullformatssensor. Pixlarna sägs bli för små. Om Canon nu med 1Ds MkII ger sig i konkurrens med digitala bakstycken, så kan man kritisera Canon för att ha för liten sensor. Imacon har massor med spelrum för att trycka in enorma mängder pixlar på sina 6x6 sensorer.
Imacon kommer lida av att bli dyra gentemot Canons 24x36 sensorer, och Canon kommer lida av att vara dyra gentemor Nikons 1,5x sensorer.
Vad är rätt och fel i detta spel? Vem vinner, vem byter strategi? Hur snurrigt kan det bli?
Hur tänker ni, vad tror ni händer? Vart är vi på väg?
Fast åtskilliga naturfotografer kör mellanformatare.ZoMbiE skrev:
Ja tänker som så här:
Imacon bakstycke med mellanformatshus blir för klumpigt och omständigt till annat än studio.
Även en DX-glugg?Nikons sensor är för liten och ger inte riktig vidvinkel kapacitet, en glugg på t.ex 10-25 som jag misstänker att de snart kommer med ger förmodligen en massa distorsion i onödan.
Hur byter dom strategi då menar du?Vem som byter strategi? Nikon förmodligen, tror de kommer att satsa på till o med snabbare kameror än 1D mk2 i sensor storlek 1,5x.
Nej romantik kommar man ingenstans med.Vad som är rätt? Bäst vinner, sen spelar det inegn rll om det finns en viss romantik över Nikon gentemot Canon - bäst kamera vinner. Vilket är helt rätt.
Janne tyvärr e det bara att inse att Nikon inte kommer upp i denna prestanda nu. Förstår din vanmaktArleklint skrev:
Fast åtskilliga naturfotografer kör mellanformatare.
Även en DX-glugg?
Hur byter dom strategi då menar du?
Nej romantik kommar man ingenstans med.
65.590 kr står det nu (inkl moms)Tobbetina skrev:
Tidigare i forumet var priset för kameran 62000:- plus moms. Hegethorns verkar vara billigare, 49600:- plus moms=62000:- inkl. moms
http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=36134&returnPath=par=69
Kan det vara ett skrivfel??!!
ZoMbiE skrev:
Nikons sensor är för liten och ger inte riktig vidvinkel kapacitet, en glugg på t.ex 10-25 som jag misstänker att de snart kommer med ger förmodligen en massa distorsion i onödan.
gors skrev:
Om jag vore naturfotograf skulle valet vara lätt som en plätt - Nikon D2x. En batteritid som inte är av denna världen (regelmässigt över 2000 exponeringar per laddning, inklusive chimpning, på D2h), hög upplösning när det behövs, snabb frammatning när det behövs. Låg vikt på telesidan, lättare hus. Jag skulle inte tveka en sekund.
Arleklint skrev:
Jag ser ditt dilemma med höga ISO. Jag har kontaktat Nikon idag angående brus på ISO över 200, jag får se om dom svarar.