Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1Ds MkII officiell

Produkter
(logga in för att koppla)

gors

Aktiv medlem
Fick precis ett pressmeddelande från Canon som bekräftar spekulationerna om 16,7 megapixels, 4 fps och 11 RAW i buffer.

Rekommenderat pris hamnar på 62000:- plus moms (77500:).

Edit:
Ja just det ja... säljstart december.
 
Grubbe skrev:
Tycker synd om de som nu snart står i kö för både 20D och 1DsMkII, blir en dyr period det här . . .

:)

Hehe, dagens i-lands problem?
Om inte annat så gäller det att fortsätta fylla upp plånboken, om ett år har vi nya "måste has omedelbums" modeller på marknaden...

16,7 megpixlar - dreggel :)

//
 
"Den har tillräcklig upplösning för att producera filer som omvandlas till 50 MB okomprimerad TIFF med 24 bitars färgdjup, en accepterad standard bland ledande bildbyråer och bildarkiv."
Nu först börjar det digitala att ta sig dit, men till ett djupt hål i kassan.
 
Varför har man nöjt sig med "bara" 4 bps på ett sånt här monster?

Nu skulle den hastigheten både mätta och svämma över mina behov men i min värld är det här en värsting och då blir jag lite undrande över att man nöjt sig med 4 bps.

/Johan
 
Det är samma hastighet på bussar och processorer som i 1D mkII. Och då ger dubbla antalet pixlar precis halva hastigheten.

Skulle varit toppen om Canon gjort som Nikon med D2x och erbjudit åttamegapixlarsutsnitt med högre fps. Men man kan som bekant inte få allt.

Jag tycker att det verkar bli en jättefin kamera. Synd att den inte tar nikonoptik.
 
hansen2 skrev:
Varför har man nöjt sig med "bara" 4 bps på ett sånt här monster?

Nu skulle den hastigheten både mätta och svämma över mina behov men i min värld är det här en värsting och då blir jag lite undrande över att man nöjt sig med 4 bps.

/Johan

Hehe.. 4 fps.. 4x16.7MP = 66.8Mpix i sekunden

EOS 1D mk II 8,3 fps... 8.3x8.2MP = 68Mpix i sekunden

Så svaret hittar du där.. den är lika snabb på att skyffla data som EOS 1D mk II..

Dessutom behöver inte målgruppen för denna kamera mer än 4 fps..om knappt ens det.
 
hansen2 skrev:
Varför har man nöjt sig med "bara" 4 bps på ett sånt här monster?

Skulle gissa på att det beror på att det krävs en oerhörd intern bandbredd för att klara av de datamängder som behövs.

Troligen har Canon använt samma processor i samma hastighet som i 1DMkII. Dubbla upplösningen (antal pixlar, inte DPI) med bibehållen datahastighet ger då rimligtvis en halverad bildfrekvens.

Kanske kunde man begärt att Canon skulle skruvat upp hastigheten ytterligere, men med tanke på vad konkurrenterna presterat hittills så ser dom nog ingen anledning till det.
 
Vad är storleken på en 16.7MP i RAW? går ju inte in många sånna på 1Gb minneskort och med 4 fps går det snabbt desutom ...
 
Jeppe skrev:
Hehe.. 4 fps.. 4x16.7MP = 66.8Mpix i sekunden

EOS 1D mk II 8,3 fps... 8.3x8.2MP = 68Mpix i sekunden

Så svaret hittar du där.. den är lika snabb på att skyffla data som EOS 1D mk II..

Dessutom behöver inte målgruppen för denna kamera mer än 4 fps..om knappt ens det.

"Tänkte inte på det" :))

Har man nått taket för busshastigheter som finns idag för sådana här tillämpningar?

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.