johann1983
Aktiv medlem
Jepp. Men olika sensorstorlek och en del vill ha fullformat i helprofessionellt hus..
På vilket sätt gör sensorns storlek 1Ds huset tåligare?
Jag har jobbat som pressfotograf i flera år och det där stämmer inte alls. Det gick direkt att se när tidingarna fick över till Nikon D3 på sportsidorna pga det lägre bruset på höga ISO..
Genom att ta upp Nikon D3 så bevisar du min poäng.
Den är jämförbar med 1D eftersom det är en kamera med låga megapixlar och hög fps
Nikon D3X är mer som 1Ds mark III
Val av kamera beror även på vilken sport vi talar om. Pratar vi om golf, ishockey eller fotboll?
Ishockey behöver exempelvis rimligtvis högre ISO då det uteslutande spelas inomhus.
1D och Nikon D3 passar bra till ovanstående
Dagstidningstrycket på många håll inte så dåligt. Vidare gör exempelvis Aftonbladet sitt sportmagasin på fint papper. .
Det är en specialutgåva, mitt ursprungliga inlägg rörde sig om nyhetsfotografer.
En bra bild från exempelvis en fotbollsmatch där en spelare går ner på sina knän och illvrålar kan bli en riktigt dyr bild om den är bra komponerad och då vill dom ha hög upplösning, kanske till och med för stora reklampelare.
Dock så blir det sällan så med en bild på Anders Borg under en presskonferens.
Utöver detta har du vidareförsäljning och att det känns bättre att fotografera i studio med högre kvalitet...
Åter igen, Anders Borg...
Jag fotograferar gärna i min studio med en FF kamera. Däremot har väl inte aftonbladet det behovet så ofta?
Det är ju så att 1Ds är mycket lämpad för just studiobruk.
Det är alltså flera faktorer som spelar in. .
I en del fall kanske beslutet är taget på att man vill ha fullformat. På DN har många börjar med Eos 5D, men den håller inte för dagligt slit och släng. En 1D mark IV med FF-sensor skulle säkert minska efterfrågan för 1Ds-kameror på redaktionerna. Fast en sådan kameror skulla knappast ha 4 megapixel, snarare 16-21.
Som jag tidigare har gissat i en annan tråd så tror jag att 1D och 1Ds en dag kommer att slås samman till en kamera där man kan sänka upplösningen och få en högre fps
4 mp var ett exempel för en bild i fulpress