ANNONS
Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)
X:et är för att Canon vill vara mer som Nikon =) Med denna kamera så vill canon inget annat än att vara som Nikon, här kommer ett ganska brutalt men ärligt inlägg från en "guru" I think the point is that Canon has clearly waved the white flag and finally decided to take a page from Nikon’s playbook. Realize that with the amount of research that has occurred since the release of the 5dMkII, coupled with the 15% drop in resolution, we’re seeing the rough equivalent of a 12mp sensor (by 2008 standards). Or, put another way, when Nikon releases an 18mp-24mp sensor in their D4, it’ll be because it’s actually the right time for it. Canon raced ahead, paid the price, and is now racing to get back on track….tada!….right where Nikon has been all along. (I’m actually more prepared than ever to predict that Nikon will stay on the lower end of the 18-24mp range, though imagine if Nikon can release a 20-24mp sensor that schools the Canon’s 18mp in low-light performance).

Essentially, Canon has just admitted that MP isn’t everything, and that issues of IQ go much deeper than resolution alone.

Inte konstigt att man blir sugen på denna kamera, det är ju ett försök till en Nikon, men handen på hjärtat så kommer nog D4 att sopa banan med denna. Trots det, är den grymt imponerande... Och på pappret sjukt "rätt" i fråga om specifikationer.
 
Senast ändrad:
Nytt försök att räkna till 10 (generationer)

F-1
F-1N
Eos-1
Eos-1N
Eos-1V
Eos-1D/1Ds
Eos 1D/1Ds Mark II/N
Eos-1D/Ds Mark III
Eos-1D Mark IV
Eos-1D X

under 40 år 1971 till 2011.
Ja, hurra! Jag får besserwissra mig!

F-1N hette i själva verket F-1n och var en aningen uppgraderad F-1. Den kom sisådär 5 år efter F-1. På andra platsen ska istället stå New F-1 som var en helt ny kamera som kom 1981.

Den sistnämnda kameran kallas ibland F-1N (med stort N) men det är en beteckning som jag inte tror att Canon någonsin använde.
 
Canon raced ahead, paid the price, and is now racing to get back on track….tada!….right where Nikon has been all along.

Precis så är det. Nikon hade halkat efter rejält i mitten av 00-talet. Ledningen byttes ut, och den nya ledningen gjorde det mesta rätt. Canon fattade inte riktigt vad som hände, men tycks ha börjat begripa den sista tiden, med EOS 7D och nu EOS 1D X.
 
Jag tror X:et har med D:et att göra.

Nikon släppte ju sin första DX, D1, för många år sedan och det har genom åren varit en succé. Sedan dess har Canon börjat halka efter Nikon på område efter område. Nu griper de efter sista halmstrået och försöker kopiera Nikons DX ;-)

Nej ärligt talat verkar det bli en riktigt vass kamera Som Nikon får jobba hårt för att matcha! Till exempel saker som dubbla joystick för vertikal- och horisontalgrepp och att den flyttar fokuspunkterna när man vänder den. De har inte bara satsat på X-traprestanda utan några X-tradetaljer också :)
 
Ja, hurra! Jag får besserwissra mig!

F-1N hette i själva verket F-1n och var en aningen uppgraderad F-1. Den kom sisådär 5 år efter F-1. På andra platsen ska istället stå New F-1 som var en helt ny kamera som kom 1981.

Den sistnämnda kameran kallas ibland F-1N (med stort N) men det är en beteckning som jag inte tror att Canon någonsin använde.

Du har rätt. F-1N hade lite tunnare kamerahus och max-ISO3200 istället för 2000. Sen kallades både för old när "new" kom.

Nu fick jag besserwissra mig! ;)
 
X:et är för att Canon vill vara mer som Nikon =) Med denna kamera så vill canon inget annat än att vara som Nikon, här kommer ett ganska brutalt men ärligt inlägg från en "guru" I think the point is that Canon has clearly waved the white flag and finally decided to take a page from Nikon’s playbook. Realize that with the amount of research that has occurred since the release of the 5dMkII, coupled with the 15% drop in resolution, we’re seeing the rough equivalent of a 12mp sensor (by 2008 standards). Or, put another way, when Nikon releases an 18mp-24mp sensor in their D4, it’ll be because it’s actually the right time for it. Canon raced ahead, paid the price, and is now racing to get back on track….tada!….right where Nikon has been all along. (I’m actually more prepared than ever to predict that Nikon will stay on the lower end of the 18-24mp range, though imagine if Nikon can release a 20-24mp sensor that schools the Canon’s 18mp in low-light performance).

Essentially, Canon has just admitted that MP isn’t everything, and that issues of IQ go much deeper than resolution alone.

Inte konstigt att man blir sugen på denna kamera, det är ju ett försök till en Nikon, men handen på hjärtat så kommer nog D4 att sopa banan med denna. Trots det, är den grymt imponerande... Och på pappret sjukt "rätt" i fråga om specifikationer.

vilken guru är det?
det är lite svårt att kombinera 12-14 bilder/sek med högre upplösning
 
vilken guru är det?
det är lite svårt att kombinera 12-14 bilder/sek med högre upplösning
Ingen riktig guru, men en som brukar skriva vettiga inlägg på olika forum, förstår inte vad du menar med "det är svårt att kombinera 12-14bps med högre upplösning"? =) Alltså jag förstår vad det innebär, men inte i sammanhanget.
 
though imagine if Nikon can release a 20-24mp sensor that schools the Canon’s 18mp in low-light performance).

Det har inte så mycket med om kameran är 18-24 Mpixel, men det är betydligt tuffare och kräver mer att att läsa ut och slussa runt 24 Mpixel data och 12-14bilder/sek än 18.
 
Essentially, Canon has just admitted that MP isn’t everything, and that issues of IQ go much deeper than resolution alone.

har dom någonsin sagt att upplösning är allt? Canon har varit i framkant vad det gäller upplösning men halkat efter vad det gäller utläsning, läsbrus,QE , det går alldeles utmärkt att kombinera hög upplösning, lågt läsbrus , stort DR osv vilket bla Sony har visat med sin teknologi

Det skall därför bli spännande och se vad canon har åstakommit med sin senaste sensor
 
though imagine if Nikon can release a 20-24mp sensor that schools the Canon’s 18mp in low-light performance).

Det har inte så mycket med om kameran är 18-24 Mpixel, men det är betydligt tuffare och kräver mer att att läsa ut och slussa runt 24 Mpixel data och 12-14bilder/sek än 18.
Har nog sovit dåligt =) Men alltså så menar du att det är svårare att få en kamera att klara 12-14bps med t.e.x 24mp än att göra en kamera med riktigt bra brusprestanda på t.e.x 24mp? Det kan mycket väl stämma, jag blev bara lite fundersam eftersom personen i fråga aldrig skrev nåt om bilder per sekund.
 
Senast ändrad:
Om man läser informationen från Canon kan kamerans processorer också en del nya trick.
Dessa skulle kunna vara riktigt användbara även vid normal fotografering. Till exempel natur.
Hur bra dessa funktioner är får vi väl se när kameran börjar hanteras av vanliga fotografer.
Fast visst finns det en hel del nytänk i den här kameran.

"Increased image processing power
Equipped with Dual “DIGIC 5+” processors, the EOS-1D X features several improvements in image quality due to the increased processing power that's available. With increased processing power, more complex calculations can be performed in the same, or faster, time or more data can be processed in the same amount of time. In fact, compared to the regular DIGIC 5 processor, the DIGIC 5+ offers three times faster performance when processing images. The combination of two DIGIC 5+ processors working together allows an enormous amount of data to be processed in a short period of time.

The development of DIGIC 5+ has also brought with it new features and functions unseen anywhere else in the EOS range, as well as adding some functions seen in other models into the EOS-1 series for the first time. The increased processing power, combined with the improvements in sensor design, has permitted an increase in high ISO performance with a gain of two stops over the EOS-1D Mark IV in the normal range (to ISO 51,200) before ISO expansion is set. Also the extra processing power means that, unlike with the EOS-1D Mark IV, setting High ISO noise reduction to ‘Strong' will not reduce the number of continuous shots that can be captured in a burst.

Another new feature added by the DIGIC 5+ processors is the ability to shoot multiple exposures, where several images are ‘stacked' on top of each other. The DIGIC 5+ processors allow image stacking of between two and nine separate frames to create one signal final image. This feature is available for both RAW and JPEG images, though if M-RAW or S-RAW are set, the recording quality will automatically switch to RAW.

As befitting a digital multiple exposure there are several exposure settings that can be adjusted to tailor the final output to suit your needs. These are Additive, Average, (Comparative) Bright and (Comparative) Dark.

The Additive exposure control is for those used to shooting multiple exposures with film cameras. Instead of taking each image with the correct exposure, the total exposure is added up from each individual image. To achieve the correct result, you should underexpose each image so that the resulting image is correctly exposed once they are all combined together.

The Average setting provides an automatic exposure control whereby each image is automatically underexposed so that the final image is then correctly exposed. Unlike with the Additive setting, all images in the multiple exposure will be averaged and taken at the same exposure level setting.
Comparative Bright is suited to photographing uniformly dark scenes with bright objects superimposed on top. A classic example would be a moon superimposed on a dark night sky — achieving this is done by only overlaying the bright objects within the scene.

Conversely, (Comparative) Dark is used to eliminate the bright areas of images and so only overlay the dark areas of each image. This setting is useful for eliminating reflections and bright patches in an image — like the reflections you may see when photographing a portrait of someone wearing glasses.
 
Katastrof

Ser intressant ut på vissa punkter. Jag är lite nyfiken på hur sportfotografer/fågelfotografer resonerar kring steget från APS-H till fullformat... cropfaktorn är ju trots allt en fördel när man jobbar med tele.

AF:en klarar ju dessutom bara f5,6. Kameran går ju helt bort eftersom man inte kan köra sina tele med konvertrar i samma grad. (500 + 2x III t.ex. som är en hit).
 
Om man läser informationen från Canon kan kamerans processorer också en del nya trick.
Dessa skulle kunna vara riktigt användbara även vid normal fotografering. Till exempel natur.
Hur bra dessa funktioner är får vi väl se när kameran börjar hanteras av vanliga fotografer.
Fast visst finns det en hel del nytänk i den här kameran.
...

Förvisso spännande med nya processorfunktioner, men själv letade jag sensorinfo med tanke på hur man halkat efter brus-/lågljusmässigt Nikons senaste flaggskepp på det området.

Dom säger iaf "completely new" vilket bådar gott, liksom den optimistiska högsta ISO gränsen. Blir spännande se när den kommer till test. Dessutom ger det möjligen en fingervisning av vilka egenskaper som värdesätts i 5DMkIII - eller vad den nu får för namn. "Gapless"-teknologin fanns från 7D - och andra tekniska innovationer lyser med sin frånvaro tycker jag det ser ut som.

The EOS-1D X employs a completely new imaging sensor, producing the lowest noise of any EOS digital camera to date for stunning portraiture and studio work. The new 18-megapixel full-frame CMOS sensor utilizes large pixels – 1.25 microns larger than those in the EOS-1D Mark IV sensor and .55 microns larger than those in the EOS 5D Mark II sensor – together with gapless microlenses to achieve enhanced light gathering efficiency, higher sensitivity and less noise at the pixel level. The new sensor has improved on the already very high signal-to-noise ratio of sensor output of earlier EOS models for outstanding image quality, even in extremely low light.
 
Förvisso spännande med nya processorfunktioner, men själv letade jag sensorinfo med tanke på hur man halkat efter brus-/lågljusmässigt Nikons senaste flaggskepp på det området.

Dom säger iaf "completely new" vilket bådar gott, liksom den optimistiska högsta ISO gränsen. Blir spännande se när den kommer till test. Dessutom ger det möjligen en fingervisning av vilka egenskaper som värdesätts i 5DMkIII - eller vad den nu får för namn. "Gapless"-teknologin fanns från 7D - och andra tekniska innovationer lyser med sin frånvaro tycker jag det ser ut som. [/i]

1D X har 16 utläsningskanaler mot 8 och 4 A/D-omvandlare mot 2 hos 1D Mark IV.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar