Annons

Canon 1D Mark III - Köpa eller inte köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

henkeers

Aktiv medlem
Hej!

Jag är just nu på jakt efter en 1D Mark III och jag har läst mycket bra om den.

Det stora och tåliga huset är just vad jag är ute efter och begagnad så ligger den på ett rimligt pris för mig.

Ni med erfarenhet av denna kameran, berätta gärna varför jag ska införskaffa denna skönhet!

Ni som inte har erfarenhet av just 1D mark III, vilken kamera ska jag annars skaffa och varför (ungefär samma prisklass om en beg. 1D Mark III).

Det är en jättebra kamera fortfarande. Ska du fota sport så hjälper 10bp/s väldigt mycket och autofokusen är väldigt bra (sålänge du inte får tag i en modell som har problem med AF, vet att några haft det). Du kommer få bra bilder med L objektiv och sålänge du kör på låg iso för det blir ganska brusigt när du drar upp den över 1600.

[Källa: jag har ägt två stycken]

Har haft en 1Dm3 som jag var väldigt nöjd med, jag fotar mycket sport. Den var i och för sig i den nummerserie som hade AF problem men det fixade Canon till. Sålde den nyligen till Scandinavian Photo i samband med köp av en 5Dm3. Fotar fortfarande sport och 5Dm3 är ett komplement till min 1Dm4 och 7D.

Min erfarenhet av 1dmk3 den är väldigt tung den har små filer om man jämför med 5dmk2 och 50d som jag också har. Mitt nya exemplar kändes som att den gärna ville överexponera lite för mycket samt att vitbalansen var lite osäker. Fotar ju alltid i raw så det var ju inga problem.
Annars är bildfilerna jätte fina väl i klass med 5dmk2 och den ger ett snyggt brus om man jämför med tex 50d. Sen är ju bufferten lite begränsad när man skjuter raw och den läser in det långsamt till minneskortet.
Sålde min främst för dom små filerna och att den var för tung för mig. Bär alltid två hus på mig när jag jobbar.
Köpte en 5dmk3 istället och den är jag mycket nöjd med.

Även jag har haft en 1D3 (köpte en av Victor som postat några inlägg över mig). Var kanonnöjd med kameran, stabilt byggd, snabb som attans, men framför allt så var bildfilerna så otroligt mycket bättre jämfört med min 7D som jag hade innan.

7D är en mycket bra kameran, inget snack om det, men när jag fick 1D3 så insåg jag vad jag missat. Skärpan på pixelnivå var helt outstanding, och bruset riktigt snyggt. Även fast 1D3 är lite äldre och brusar lite mer så är det inget problem. Bruset är snyggt och därmed också ganska lätt att bli av med i exempelvis Lightroom.

Nu har jag dock bytt upp mig till 1D4. Gjorde det endast för att jag ville ha lite fler pixlar. Jag fotar mest fåglar och djur, och då vill man ofta kunna beskära en del, vilket 1D4 med 16MP tillåter i högre grad än 1D3 med sina 10MP.

Kan klart rekommendera 1D3! Du får så OTROLIGT mycket kamera för pengarna.

Tack för alla svar!

För några dagar sedan så köpte jag äntligen en 1D Mark III. Vad ska jag säga?... Den är otrolig.

Storleken och kvalitéten är bara plus för mig och den här kameran kommer jag att äga länge! Vilket monster... Jag är helt såld!

Det bästa av allt är att jag testade några snabba foton, kollade dom på LCD-displayen och var nöjd, inte supernöjd, utan nöjd. Men när jag sen laddade bilderna i datorn och såg dom på stor skärm... Snacka om överraskning. Helt jäkla otroligt.
Har just nu ett 80-200 f/2.8L och ett 50mm f/1.4. Känns stabilt som start.

Angående ISO:t? Supernöjd. Från att ha fotat med APS-C så är bruset tom på 3200 användbart för mig.

Jag är kär.

Bytte från 5D mkII till en lika obetydligt använd 1DmkIII och fick prick en tusenlapp över i handen ..
5D mkII som många jämför med är lika i beggpriset men olik i ALLT annat.
Ända sedan mina första 1Dhus såldes till fördel för 5Dhus så saknade jag rappheten och den fullvuxna känslan i handen.
Jag kommer troligtvis aldrig att köpa pygméhus igen, passar varken mina bilder eller mina händer alls.

Jag tycker att jag kommer hela vägen och mer därtill vad gäller filstorleken.
Upplösningsmässigt,, vad är det man inte klarar med filerna från en 1DmkIII?? (om vi bortser ifrån vissa av bildbyråernas krav..)
Söndercroppade bilder av högsta esteiska och tekniska kvaltiet har jag ALDRIG sett, har ni? Visa gärna. Med 10mp så kan man croppa en del % innan man inte längre kan printa ett högkvalitativt A3.. borde räcka långt & länge :)

Nä, filerna från 5D mkII (och större förståss) är enligt mig bara opraktiskt att hantera, behandla och lagra digitalt.

Bruset på höga ISO är väl det jag tycker att 5D mkII klarade galant.. men jag tycker att 1DmkIII gör det också upp till och med 1600. Själv har jag sällan behov av att köra högre än ISO 800.

Löp och köp. En UNDERBAR kamera som responderar .. 5DmkII är en sövlig sengångare på sömnpiller i jämförelse.
/N

Ps, displayen är ju lite tråkig på 1D mkIII och detta klagar många på. Visst, jag förstår också synpunkterna men hur mycket stirrar man på den? Inte alls mycket i mitt fall. En sekund här och där på vissa bilder för att bekräfta att jag lagt exponeringen ok. Inte mer.

Bytte från 5D mkII till en lika obetydligt använd 1DmkIII och fick prick en tusenlapp över i handen ..
5D mkII som många jämför med är lika i beggpriset men olik i ALLT annat.
Ända sedan mina första 1Dhus såldes till fördel för 5Dhus så saknade jag rappheten och den fullvuxna känslan i handen.
Jag kommer troligtvis aldrig att köpa pygméhus igen, passar varken mina bilder eller mina händer alls.

Jag tycker att jag kommer hela vägen och mer därtill vad gäller filstorleken.
Upplösningsmässigt,, vad är det man inte klarar med filerna från en 1DmkIII?? (om vi bortser ifrån vissa av bildbyråernas krav..)
Söndercroppade bilder av högsta esteiska och tekniska kvaltiet har jag ALDRIG sett, har ni? Visa gärna. Med 10mp så kan man croppa en del % innan man inte längre kan printa ett högkvalitativt A3.. borde räcka långt & länge :)

Nä, filerna från 5D mkII (och större förståss) är enligt mig bara opraktiskt att hantera, behandla och lagra digitalt.

Bruset på höga ISO är väl det jag tycker att 5D mkII klarade galant.. men jag tycker att 1DmkIII gör det också upp till och med 1600. Själv har jag sällan behov av att köra högre än ISO 800.

Löp och köp. En UNDERBAR kamera som responderar .. 5DmkII är en sövlig sengångare på sömnpiller i jämförelse.
/N

Förstår dig! Jag köpte en för några dagar sedan. Har absolut inget att klaga på. Det med displayen har du helt rätt i. Det var mer en reflektion av mig när jag testade kameran innan jag köpte den. Först tog jag några bilder, kollade snabbt displayen, sen över i datorn. Magiskt.

Jag har också funderat på att byta upp mig från en 7D. Hur mycket fick du betala för den och är det verkligen så stor skillnad mot en 7D?

Jag har också funderat på att byta upp mig från en 7D. Hur mycket fick du betala för den och är det verkligen så stor skillnad mot en 7D?

Skillnaden är större än man tror. Visst, 7D är absolut inte långsam, men 1D3 spelar i en annan liga. Det första man slås av är skillnaden mellan 8bps och 10bps. 8bps känns segt som sirap efter att man vant sig med 10bps.
Sedan slås man av blackouttiden, alltså hur länge (eller kort) sökaren är svart när spegeln fälls upp och bilden tas. Det gör det lättare att följa rörliga motiv med 1D3 när man håller nere avtryckaren, man ser ju mellan varje bildruta så att säga.

Skärmen på 1D3 är, som en del redan påpekat, ett rejält nedköp från 7D. Men man stirrar ju inte på skärmen särskilt ofta.
Du tappar även möjligheten att filma.

Batterikapaciteten är enorm på 1D3 - 2200 bilder om jag inte minns fel.

Jens, byt upp dig! Hittar du en till ett bra pris och som inte har fasansfullt många exponeringar, slå till!

Jag hade en 7D för några år sedan och det är en bra kamera! Men i det stadiet så ville jag ha något mindre och jag skaffade spegelösa kameror.
Men jag är nu tillbaka och stod i valet och kvalet mellan att köpa en ny 7D eller en beg. 1D Mark III.
Jag läste och läste, kollade på bilder, läste mer, sålde mina andra kameror och sen hittade jag en på blocket i mycket fint skick. En andra-kamera från en fotograf i Stockholm. Kom dit (hade aldrig rört en 1D mark III tidigare) och föll pladask. Testade några bilder och föll ännu mer. Låt inte "bara" 10 mpx lura dig... Otrolig kvalité på bilderna.

Ja, den kräver såklart fin optik. Jag köpte Canons 50mm f/1.4 igår och den är som en dröm på 1d:an.

Positivt med 1D Mark III;
1. Känslan och kvalitén. Huset är en stridsvagn.
2. Storleken. Gillar du fotografering är bara storleken på detta hus ett plus. Ergonomi i dess högsta grad.
3. Dubbla minneskort 1st CF och 1st SD. (ja, många nya har det, men det är fortfarande ett plus)
4. AF. Otroligt snabb och det finns en drös med inställningar bara för AF.
5. Batterierna. Rejäla och ska enligt alla hålla för 2200 bilder. Laddar upp otroligt fort, fulla på 2 timmar.
6. Microjustering av AF. Du kan ställa in typ 30 olika objektiv för sig, om det skulle behövas.

Inget negativt än så länge.
Vad fotar du? Allt möjligt?

Grymt bra pris måste jag säga. De flesta ligger högre än så.

Faktiskt! Insåg det först efter jag hade köpt den :)

Men jag hade ute en köpes-annons hör på Fotosidan och igår så var det en som hörde av sig som ville sälja sin för 9000kr.

Du kanske kan kontakta honom?

Visst låter det som en riktigt uppköp och jag ska fundera lite mer innan jag bestämmer mig. Jag har tänkt att åka på en resa och jag är i valet och kvalet om jag ska lägga pengarna på en lite längre resa eller byta upp kameran och åka på en lite kortare resa.
Mitt största problem med 7D är att den är kass på höga iso, vilket verkar vara samma med III, och att bilderna och autofokusen inte alltid är 100% vilket II kommer vara.
Jag fotar mest djur och natur. Ofta åker jag på safari och sitter i en bil, båt eller promenerar och då är fullformat ibland bra och ibland jobbigt.

Jens, byt upp dig! Hittar du en till ett bra pris och som inte har fasansfullt många exponeringar, slå till!

Jag hade en 7D för några år sedan och det är en bra kamera! Men i det stadiet så ville jag ha något mindre och jag skaffade spegelösa kameror.
Men jag är nu tillbaka och stod i valet och kvalet mellan att köpa en ny 7D eller en beg. 1D Mark III.
Jag läste och läste, kollade på bilder, läste mer, sålde mina andra kameror och sen hittade jag en på blocket i mycket fint skick. En andra-kamera från en fotograf i Stockholm. Kom dit (hade aldrig rört en 1D mark III tidigare) och föll pladask. Testade några bilder och föll ännu mer. Låt inte "bara" 10 mpx lura dig... Otrolig kvalité på bilderna.

Ja, den kräver såklart fin optik. Jag köpte Canons 50mm f/1.4 igår och den är som en dröm på 1d:an.

Positivt med 1D Mark III;
1. Känslan och kvalitén. Huset är en stridsvagn.
2. Storleken. Gillar du fotografering är bara storleken på detta hus ett plus. Ergonomi i dess högsta grad.
3. Dubbla minneskort 1st CF och 1st SD. (ja, många nya har det, men det är fortfarande ett plus)
4. AF. Otroligt snabb och det finns en drös med inställningar bara för AF.
5. Batterierna. Rejäla och ska enligt alla hålla för 2200 bilder. Laddar upp otroligt fort, fulla på 2 timmar.
6. Microjustering av AF. Du kan ställa in typ 30 olika objektiv för sig, om det skulle behövas.

Inget negativt än så länge.
Vad fotar du? Allt möjligt?

Visst låter det som en riktigt uppköp och jag ska fundera lite mer innan jag bestämmer mig. Jag har tänkt att åka på en resa och jag är i valet och kvalet om jag ska lägga pengarna på en lite längre resa eller byta upp kameran och åka på en lite kortare resa.
Mitt största problem med 7D är att den är kass på höga iso, vilket verkar vara samma med III, och att bilderna och autofokusen inte alltid är 100% vilket II kommer vara.
Jag fotar mest djur och natur. Ofta åker jag på safari och sitter i en bil, båt eller promenerar och då är fullformat ibland bra och ibland jobbigt.

Okej, förstår!
Jag var inne på samma tänk som du innan jag skaffade min. Hur ISO var m.m. Det mesta läste jag mig till men jag ställer gärna upp och kan maila dig testbilder på alla ISO-steg. Inga problem.

Jag var lite osäker innan jag köpte min eftersom det var svårt att se testbilder m.m. och svårt att fråga någon också utan att känna sig tjatig och jobbig.

Som sagt, säg till om du vill se test på ISO!

Ja, det är "mycket" kamera. Men det är också en smaksak... Förut skrämde det mig, nu vill jag inte släppa den (sover med den under kudden)

Eftersom den här tråden är aktuell och jag också har vissa funderingar på en begagnad 1D MkIII hänger jag på med ett par frågor.

Jag kör idag en 50D och det som får mig att fundera på ett byte, eller egentligen en komplettering, är främst två saker. Jag vill ha bättre, snabbare och mer exakt autofokus, t ex på flygande fågel. Dessutom vill jag väldigt gärna ha bättre brusegenskaper på höga ISO.

"Drömkameran" är alltså en uppdaterad 7D med bättre brusegenskaper, men dels verkar den dröja och dels misstänker jag att den om/när den lanseras kommer att vara lite för dyr för mig.

Så... skulle en 1D MkIII vara ett lyft för mig med avseende på just brus och autofokus?

Eftersom den här tråden är aktuell och jag också har vissa funderingar på en begagnad 1D MkIII hänger jag på med ett par frågor.

Jag kör idag en 50D och det som får mig att fundera på ett byte, eller egentligen en komplettering, är främst två saker. Jag vill ha bättre, snabbare och mer exakt autofokus, t ex på flygande fågel. Dessutom vill jag väldigt gärna ha bättre brusegenskaper på höga ISO.

"Drömkameran" är alltså en uppdaterad 7D med bättre brusegenskaper, men dels verkar den dröja och dels misstänker jag att den om/när den lanseras kommer att vara lite för dyr för mig.

Så... skulle en 1D MkIII vara ett lyft för mig med avseende på just brus och autofokus?

Svar Ja. En 1D Mark III skulle vara ett rejält lyft gällande Autofokus. Den är väldigt snabbt, men det beror såklart även på vilken optik man har. Jag kan inte göra något annat än att rekommendera 1d:an!

Gällande brus så vågar jag inte rekommendera något eftersom jag inte har testat det fullt ännu.
Jag tog några bilder igår när jag testade en glugg och en en sak jag la märke till är att bruset är mycket "finare" på 1dmarkIII. Maila mig på [email protected] så kan jag maila en bild på ISO 3200!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar