Vicjun
Aktiv medlem
Vidvinkel: Om du nu har en Tamronzoom med den ljusstyrkan som går så långt ned i vidvinkelområdet skulle mitt tips vara att du behöll den.
Fast Canons 17-55 går väl lika långt ner i vidvinkelområdet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vidvinkel: Om du nu har en Tamronzoom med den ljusstyrkan som går så långt ned i vidvinkelområdet skulle mitt tips vara att du behöll den.
Vicjun skrev:
Fast Canons 17-55 går väl lika långt ner i vidvinkelområdet?
Photocon skrev:
Men då mina L-optiker inte hr mer vidvinkel än 24mm ville jag ändå ha ett billigt, ljusstarkt alternativ till APS-C sensor och jag hade turen att hitta fabriksnytt Sigma 18-50/2.8 EX för 2990 på JapanPhoto,
Det objektivet mar modifierats till ny modell med tillägget macro och anses vara sämre än gamla 18-50/2.8 (Tidningen FOTO använder gärna den gamla modellen vid jämförande tester av Nikon o Canon hus). Kan bara säga att Sigmat presterar lika bra skärpa o valör som 17-55/2.8 is usm.
MVH/Lennart
Möjligt att det är så. Oavsett så brukar även mindre objektiv vara för stora för den inbyggda blixten om motljusskyddet är monterat.Larus skrev:
Nånstans såg jag en antydan om att Canons 17-55 är så stort att det delvis skymmer den inbyggda blixten i kameror som 40D. Nån här vet säkert om det stämmer?
I så fall blir ju den inbyggda blixten oanvändbar i kombination med det objektivet.
paul innergård skrev:
Möjligt att det är så. Oavsett så brukar även mindre objektiv vara för stora för den inbyggda blixten om motljusskyddet är monterat.
Larus skrev:
Nånstans såg jag en antydan om att Canons 17-55 är så stort att det delvis skymmer den inbyggda blixten i kameror som 40D. Nån här vet säkert om det stämmer?
Jag var lite otydlig, bättre på allt rent optiskt alltså (skärpa, vinjettering, distorsion).Jordi skrev:
Nu har jag inte tillgång till testet.
Men de menar alltså att Sigmat är skarpare, har bättre/snabbare af och tex. mindre CA?
Fanrastiskt i så fall.
Men för att nyansera det hela: Canonoptiken är extremt bra, men knappast prisvärd. Borde ha kostat max 6000:- med det materialvalet o avsaknade av motljusskydd.
Lennart [/B]
Vicjun skrev:
Nu är det ju så att objektivet kostar 6000 i USA...
Jordi skrev:
Garantin gäller "worldwide" för gluggar.
För hus gäller "kontinentala" regioner.