ANNONS
Annons

Canon 17-55/2,8 USM IS, bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag nu ska behålla objektivet jag har, kan jag i alla fall skaffaett fint polaroidfilter. Har ett UV-filter nu vars enda funktion är att skydda optiken. Hur användningsbart är egentligen ett polaroidfilter för digitala systemkameror? Jag vill inte hålla på och byta filter hela tiden...

Ett "polaroidfilter" vet jag inte vad det men jag antar att du menar "polarisationsfilter"?
Jag använder polarisationsfilter så fort det finns en blå himmel i motivet. Kan hända att jag använder det till andra motiv också då och då.

IS...

17-55 är bra - men plastigt

Jag har ett tips... Köp ett hus med inbyggd stabilisering - då bli vips alla gluggar stabiliserade

Ett tips: Köp ett system med stabilisering i objektiven. Då blir objektiven optimalt stabiliserade.

Utvecklingen kanske ändrar på det, men idag är stabiliserad optik överlägsen stabiliserad kamera.

Anders Persson (apersson850) skrev:Utvecklingen kanske ändrar på det, men idag är stabiliserad optik överlägsen stabiliserad kamera.
Nja det är väl ett sätt att se det iallafall och en bra åsikt om man är Canonägare och inte har något val ;-) Men visst, stabiliserring i gluggen är bättre men det finns ju liksom massor av gluggar som inte finns någon stabiliserad variant av. Själv går jag och är lite avundsjuk på Olympus

Det förstås. Någon stabilisering är bättre än ingen. Den stora invändningen jag har läst, mot stabiliserad kamera, är att långa brännvidder inte går att stabilisera ordentligt. Om man jämför två IS-objektiv som jag har, så sitter stabiliseringen i en EF-S 17-85 mm ungefär i mitten av objektivet. I den betydligt längre EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM sitter den nästan längst fram. Anledningen ska vara att i ett rejält teleobjektiv behöver den rörelse, som sensorn ska ta hand om, när man har ett stabiliserat hus, vara så lång att sensorn bokstavligen hoppar ur huset. Men långt fram i optiken har förstoringen som teleobjektivet ger inte hunnit verka så mycket än, så där krävs bara en mycket mindre rörelse för att få samma effekt.

Effekten blir naturligtvis etter värre om man har råd att handla optik som EF 500 eller 600 mm.

Däremot borde det ju gå bra att göra en kamera, med stabilisering, där man helt sonika kopplar ur stabiliseringen om det finns sådan i optiken. Då kan man kanske skippa stabilisering i låg- och mellanprisklassen, men fortfarande ha optimerad stabilisering i L-optik och/eller sådan med mycket lång brännvidd. Den som köper optik för 50000 kan kanske tänka sig betala en tusenlapp extra för optimal stabilisering.
Dessutom kan man tänka sig att de gör två varianter av en del optik, liksom man idag har vissa objektiv med både MFD och USM, beroende på vad kunden vill ha. Exempelvis en EF 80-200 f/4-5,6 för 2000 och en EF 80-200 f/4-5,6 IS USM för 4500, för den som vill ha något "giftigare".

Oavsett vad man sätter på får man någon form av stabilisering.

Den stora invändningen jag har läst, mot stabiliserad kamera, är att långa brännvidder inte går att stabilisera ordentligt.
Jo men det är lite "surt sa räven" över resonemanget, det ena utesluter inte det andra.

Oavsett vad man sätter på får man någon form av stabilisering.
Precis så. Om man t.ex har en Olympus 510 och en Panasonic-Leica 14-50 så kan man välja om man vill köra kamerans eller gluggens IS. Om det var så i Canon-världen vore jag mycket lycklig. Tror ju själv inte att det kommer att bli så men man får väl drömma?

Det finns ju inte bara tekniska synpunkter, utan även affärsmässiga. På Canon är de säkert inte dummare än att de inser att om de kan tuta i folk att stabiliserade linser är bättre (något det förmodligen är, då det resonemang jag återgav ovan verkar rimligt), då har de förmodligen bättre marginal på att sälja ett ostabiliserat hus med fem stabiliserade objektiv, än tvärtom. Då menar jag förstås inte fem hus och ett objektiv, utan var stabiliseringen ska sitta.

Men jag har själv läst i någon dokumentation som Canon själva har publicerat, att de själva insåg att det vore dumt att säga att de aldrig skulle sätta stabiliseringen i ett kamerahus. Kanske gör utvecklingen att det blir det rätta, skrev de, men för stunden var de övertygade om att den ska vara i objektivet.

Men de har alltså själva öppnat dörren för att det kan ändra sig, om tekniken så medger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar