ANNONS
Annons

Canon 10D verkar orimligt billig

Produkter
(logga in för att koppla)
en liten parentes till denna tråd:

Jag bläddrade igenom en drygt 10 år gammal svensk fototidning igår - det är ju lite kul att titta på priserna då och nu.

På scandinavian photo hade de en del digitala prylar:

600 dpi A4 flatbäddsscanner: 10000:-
2000 dpi filmscanner (småbild): 18000:-
Digital Kamera Kodak/Nikon 1.3 Mp: 65000:-

På samma sida sålde dom även en Mamiya 645 Pro för samma pris som den säljs för idag.

Mitt nästa inköp kommer antagligen att bli en mellanformatskamera (645) som är förberedd för digitalt bakstycke. Det enda vettiga digitala bakstycket som finns idag är från Kodak (16 Mp) och kostar ca 140 000:-

Jag utgår från att kameran inte kommer att tappa nämnvärt i värde - men jag kommer inte att köpa något digitalt bakstycke förrän det kostar - ska vi säga - 15 000:- ?

Det är - som sagts tidigare - ingen hemlighet att de digitala prylarna tappar otroligt snabbt i värde.

Frågan är ju när den digitala utvecklingen "stannar av" (toppen är nådd) och blir någon slags standard?

larsaz skrev:
Idag ja, men knappast om några år. Då antar jag att du kan köpa denna cmossensor för en struntsumma, mekaniken kommer dock att kosta åtminstone nästan lika mkt som idag.

Larsa

Mja, jag tror knappast vi kommer se dramatiska reduktioner i priset på bildsensorer av en väldigt enkel anledning - de är stora!

Huvudanledningen att elektronik konstant blivit billigare är att man lyckas krympa den hela tiden, och då man man välja mellan att antingen få mer finesser för samma pris, eller samma finesser billigare.

Men en bildsensor *går* inte att krympa, den måste vara en viss storlek, och att göra stora chip är väldigt dyrt (Kostnaden per mm^2 elektronik ökar snarare än minskar med åren). Fast det hindrar ju inte digitalkameror att bli billigare av andra anledningar (stora serier, etc..), men att automatiskt tro att sensorer kommer bli billiga som luft om ett par år verkar dumt :)

Var inte så prylgalen!

Ibland blir jag helt matt när jag läser inläggen här på fotosidan. Vissa människor måste ständigt ha det senaste, oavsett hur liten skillnaden är, och helt plötsligt verkar det som deras kameror upphör fungera bara för att det finns en nyare version.

Lär dig använda den kamera du har och nyttja dess kapacitet fullt ut. Du lär inte bli besviken.

Själv kör jag med en analog Pentax Z1p (modellen är väl snart 10 år gammal). Inte världens bästa autofokus (om man jämför med en ny systemkamera),men den DUGER. Jag kan ta hur bra bilder som helst med den.

Marknadsföring

Hela den här diskussionen grundar sig i att människor alltid vill ha det senaste och det vet naturligtvis tillverkarna om. Genom att slå på stora trumman för minsta lilla förändring på en ny kamera får man folk att överge sina fullt fungerande och ofta alldeles tillräckligt avancerade kameror för en ny kamera med endast någon liten detaljskillnad.

P.S. Fotar själv med en gammal analog Canon A-1 UTAN autofocus, kan ni tänka er... ;-)

Funderar dock på en liten digitalkamera (fickstorlek) som komplement.

Hade jag idag börjat från scratch hade jag gjort exakt som du planderar. Fan också att digitalfilm tycks vara en omöjlig utopi ...
Johan P skrev:
...
Mitt nästa inköp kommer antagligen att bli en mellanformatskamera (645) som är förberedd för digitalt bakstycke. Det enda vettiga digitala bakstycket som finns idag är från Kodak (16 Mp) och kostar ca 140 000:-

Jag utgår från att kameran inte kommer att tappa nämnvärt i värde - men jag kommer inte att köpa något digitalt bakstycke förrän det kostar - ska vi säga - 15 000:- ?

Det är - som sagts tidigare - ingen hemlighet att de digitala prylarna tappar otroligt snabbt i värde.
...

15 000 kr för en D30 är i mina ögon ett väl högt pris. En snabb koll på Cyberphotos Cyberbörs alldeles nyss ger priser melllan 9000:- och 12 500:-.

larsaz skrev:
jag tvivlar inte på att man då kan bygga en 10, 20 eller 30 megapixlare billigt, men du ska inte inbilla mig att man för det priset du uppger ska kunna bygga ett kamerahus av den kvalite som tydligen 10D når upp till, 10D:s 6 megapixel slår garanterat 10 megapixlaren för 2500, jag blir så less på detta att megapixlarna är allt.

Det kommer nog inte stå Canon på det huset *s* men kanske Konica eller Minolta och därmed inte ha lika hög status, men säkert samma goda kvalitet ;-). Jag är inte megapixelhysterisk. Jag tror att mina 4 eller 5 som min Dimage 7 har kommer att räcka för mina behov länge än. Däremot dreglar jag ibland över möjligheten till utbytbar optik. Husen kommer att bli billiga, men bra optik kommer alltid att kosta. Även om lågprisalternativ kommer att komma där med förstås.

Datorutveklingen kommer inte att stanna, jag sa en gång för inte så länge sen (90-92) att en 386/25 med 1MB minne och 30MB HD är tillräklig för de flesta. Idag har jag en gammal 1,4 GHz med 128Mb minne och 80GB HD och den är för liten.

Jag har förlänge sen slutat att ojja mig över att priserna rasar fortare än en galopperande häst.

henab skrev:
Mja, jag tror knappast vi kommer se dramatiska reduktioner i priset på bildsensorer av en väldigt enkel anledning - de är stora!

Jag håller med. Det enda fallet är om tillverkarna av sensorerna har stor kassation idag och genom att minska på kassationen kan sänka priserna.

Skulle inte förvåna ett dugg om någon uppfinner en metod för att tillverka småsensorer och sedan "klistra" ihop dessa till en "full-frame".

Ett sätt att minska kassationen är att bygga in mjukvara i kameran som interpolerar fram döda pixlar. Det beror ju förstås på var i sensorarrayen felet sitter, det skulle förmodligen inte se så snyggt ut om en hel rad med pixlar dog och fick interpoleras fram.

Jag kan dock föreställa mig ytterligare en källa till kostnadssänkning: Att sensortillverkarna bygger nya tillverkningsprocesser för större wafers. Är jag inte helt ute och cyklar så är det en del av utvecklingen inom halvledartillverkning. Jag tror att till exempel datorprocessorer bara har blivit större till ytan med åren, men där har de lyckats hålla priserna. Visst, en CCD är flera gånger större än en processor ändå, men förhållandet borde vara detsamma.

VAd jag förtår tar det månader att göra en CCD, mendan en CMOS går betydligt fortare och är billigare att tillverka.

Dock kräver CMOS:en mer kringkretsar o bearbetning.

Så CMOS kommer nog att komma starkare o starkare.

roinek skrev:
VAd jag förtår tar det månader att göra en CCD, mendan en CMOS går betydligt fortare och är billigare att tillverka.

Dock kräver CMOS:en mer kringkretsar o bearbetning.

Så CMOS kommer nog att komma starkare o starkare.

Om en CCD tar månader (!?) att tillverka så kommer snart digitala kameror att bli myyyycket billigare, för så kan det inte fortgå, var så säker. En sån produktionstid kostar enorma pengar och kommer säkert bringas ner till en bråkdel av någon. Förmodligen blir de bättre också. Men varifrån har du fått uppgiften att en CCD tar månader att tillverka?? utveckla kan jag tro... men inte tillverka va?

Det var ett rackarns lim att torka långsamt ...

Skaran är numer trehövdad. Det finns inte en chans att det tar en månad att tillverka en CCD. Det är långre tid än vad det tar från det att bandet nere i Ingolstadt startar och tills det står en Audi på en gata i Stockholm.

jag tror inte 10D är orimligt billig, för om tre år så har det hänt så mycket så det är bara att köpa ett nytt digitalhus.
:) :)

joker skrev:
Exakt! Vilket i o f s medför att argumentet låga förbrukningskostnader inte gäller.

nåja, man MÅSTE ju inte byta hus varje gång det kommer en ny generation. Det var likadant när jag körde analogt, nog ryckte det i köpnerven när det kom en ny modell, eller man såg en bättre begagnad med fler siffror än den man själv hade... men ändå fortsatte den gamle att ticka bilder helt ovetandes om utveckligen omkring den. Och jag rodnar inte ens idag när jag nångång tar fram min gamla Konica TC, den blev ju ändå vald till årets kamera. 1975.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar