Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 10D verkar orimligt billig

Produkter
(logga in för att koppla)
KGS skrev:
Det där e ju snicksnack... tekniken har ju alltid varit billig, men speciellt reklamfolk förstår att uppskattam en bra bild och skulle knappast nedlåta sej till att göra ett dåligt jobb för att spara några tusen spänn... de pengarna tar de ju ändå ut av slutkunden! Däremot kan nog små föreningstidningar och andra gratisblad som varit bildlösa tidigare dra nytta av billig o bra teknik o förgylla sina tidskrifter med bilder!

Det är möjligt att jag dramatiserar alltihop en smula (man får god respons då :). Men det kan knappast föra något gott med sig för fotografen att fler människor förser sig med kameror. Man tappar ju lite av säljkraften när alla plötsligt springer runt med digitala systemkameror (även om vi inte är där ännu).
 
Cliff Clavin skrev:
Man tappar ju lite av säljkraften när alla plötsligt springer runt med digitala systemkameror (även om vi inte är där ännu).

Nja...

Ditt säljargument är väl inte att du äger en digital systemkamera?

Det kan ju vem som helst med lite pengar skaffa sig.
 
Ja, kokböcker, handmixrar och teflonpannor har ju tagit död på alla kockar, nu springer alla runt och gör sin egen mat.
 
Cliff Clavin skrev:
Jag antar att anledningen till att jag blir så upprörd över prissänkningen, är att jag någonstans hyser förhoppningar om att i framtiden kunna bli en "riktig" (professionell) fotograf. Men prissänkningarna öppnar för fler att göra samma sak, vilket leder till ökad konkurrens och därför försvårar det hela för mig...

Man vet inte om man ska skratta eller gråta! Tidigare skrev du citat:

"Jag menar, om jag skulle vilja sälja min D30 nu för att istället köpa en 10D, så skulle jag ju inte få mer än 7-8000 för den, trots att jag knappt använt den (fotar inte så mycket just nu)."
Slut citat.

Jag hoppas att fotoutrustning av alla de former kan bli så billigt som möjligt så att talangfulla hårt arbetande killar & tjejer har samma förutsättningar att konkurera, som killar som har råd att köpa D30:eek:r & inte använder dom.

Ett råd: Använd din kamera så kanske även du har en chans. Pengarna är dock förlorade, sorry.

Larsa
 
Att jag haft fullt upp med bandet under vintern och därför inte kunnat ägna mig åt fotografi så mycket som jag skulle önskat, betyder inte att jag inte hyser planer på att göra detta längre fram.
 
Och därför så missunnar du andra som inte har nåt "band" att kunna köpa fotoutrustning billigare & konkurera med dig??? Ska vi andra vänta på dig tills du har tid eller?
 
En kamera är inte värdelös bara för att den är lite äldre och sjunkit i värde. Vissa verkar ju vara som besatta att ha det senaste fast de säkert inte ens är i världens största behov av det.

jag förstår inte vad du Cliff pratar om. Vill du att man ska vara rik för att bli fotograf?
Det är väl enbart positivt om alla som vill får chansen till fina kameror?
Det är ju fortfarande de bästa som kommer klara sig som fotografer, och det är dom antagligen värda då också.

en duktig fotograf kan nog knäppa bättre bilder med en begagnad eos 300 än vad en mindre bra fotograf gör med en sprillans 10D.
För det handlar faktiskt inte bara om teknik. Vissa verkar glömma det ibland.
 
Så här tycker jag.

Ingenting kan någonsin bli för billigt, bara för dyrt. Canon & dom andra ska ha igen utvecklingskostnaderna för sina nya modeller, vissa betalar gladeligen dessa, därför så är prissänkningarna inget problem för tillverkarna, jag är övertygad att dom klarar detta år galant.

Detta bör inte vara någon nyhet för en något sånär modern människa som följt datautvecklingen under en 10-årsperiod. Sedan så förstår jag att det finns lite annat tjuv & rackarspel i bakgrunden som bara tillverkarna känner till, jag är bara djupt förvånad över att detta tydligen kommer som en total överraskning för vissa.

Larsa
 
The skrev:
Vill du att man ska vara rik för att bli fotograf?
Det är väl enbart positivt om alla som vill får chansen till fina kameror?

Nehej, givetvis tycker jag inte det. Jag blir bara så förbannad när jag har sparat i månader för att få råd med en kamera, för att ett halvår sedan konfronteras med nyheten att vilken sketunge som helst kan springa och köpa en ännu häftigare modell för veckopengen...
 
Cliff Clavin skrev:
Nehej, givetvis tycker jag inte det. Jag blir bara så förbannad när jag har sparat i månader för att få råd med en kamera, för att ett halvår sedan konfronteras med nyheten att vilken sketunge som helst kan springa och köpa en ännu häftigare modell för veckopengen...

Hey, that's life ! Shit happens and then you die.
 
KGS skrev:
Vill du slå vad? inom några år kommer 10 megapixelkameror med utbytbar optik för 2500:-... *s* hur mycket är en 10D värd då? men vill du vara utan kamera under tiden?



jag tvivlar inte på att man då kan bygga en 10, 20 eller 30 megapixlare billigt, men du ska inte inbilla mig att man för det priset du uppger ska kunna bygga ett kamerahus av den kvalite som tydligen 10D når upp till, 10D:s 6 megapixel slår garanterat 10 megapixlaren för 2500, jag blir så less på detta att megapixlarna är allt. Megapixelhysterin börjar bli klart jobbig, det kostar nämligen klart mer att bygga mekanik, digitalgrejen är 99% utvecklingskostnader.

Larsa
 
Cliff Clavin skrev:
Det får du bestämma själv.

Du har enligt din profil fotat sen 2001, men inte fotat det senaste året. Jag har fotat sen 78, jag har bestämt mig.

Jag undrar bara över ditt resonemang som ter sig helt vansinnigt för mig!

Jag förstår att du är besviken över prisfallet, har själv aldrig råkat ut för det pga att jag köpt digitalkamerorna sent (beg). Ditt snack om att vem som helst idag kan köpa lika fin utrustning som du gjorde för nåt år sen mkt billigare, för att sedan kunna konkurera med dig, det snacket låter som ett skämt! Menar du allvar?

Som nån skrev tidigare så kan vilken tallangfull fotograf som helst konkurera ut dig med en billig dussinkamera (även mig), det har du väl förstått, eller? Med tanke på ditt sista inlägg om att vilken skitunge som helst kan köpa en D30 för sin veckopeng så undrar jag om du driver med oss eller? Köp vad som helst & börja fota.

Larsa
 
Det har seg alltid slik at ny teknologi blir billigere raskere enn du klarer å skifte bukse. Se på Canon eos 2000 digital. Den kom ut salg i 1997 og kostet 190 000.- (etthundrede og nitti tusen) I dag får du kjøpt den brukt i Oslo for 4500,- Foto Video hadde faktisk fire stk til salgs for bare kort tid siden. http://www.foto-video.no/
Når videoen, BETA, kom ut for salg på syttitallet kostet den ca 20 000.-
 
herminator1Ds skrev:
Nja, cmossensorn på en 1Ds står för typ 60% av totalpriset på kameran enligt mina källor.

Idag ja, men knappast om några år. Då antar jag att du kan köpa denna cmossensor för en struntsumma, mekaniken kommer dock att kosta åtminstone nästan lika mkt som idag. Det är det jag menar hela tiden, vad trodde du?

Larsa
 
Cliff Clavin skrev:
Larsa: du verkar upprörd. Har jag trampat på en öm tå eller nåt?

Självfallet så har du trampat på en öm tå när du tycker att priserna på digitalkameror ska hållas uppe så att du har en större chans att konkurrera än dom som inte har möjlighet att köpa samma kamera som du, nu fungerar det ju som tur är inte så. Det är bara din inställning som irriterar mig, den känns ngt nedvärderande på nåt sätt.

Bara din titel på tråden tycker jag är sned, Canon 10D verkar orimligt billig. Du skulle istället döpt tråden till, EOS D30 måste ha varit för dyr eller ngt liknande.

Skulle du ha varit mer nöjd om priserna skulle ha hållits uppe så att som du skriver "vilken sketunge som helst" inte skulle kunnat köpa en systemdigitalare? Dina & många andras pengar är tyvärr förlorade, så är det bara. Jag har fortfarande inte resurser att köpa en beg. D30 så jag säger bara:

Fram för billigare systemdigitalare!

Mvh/Larsa
 
larsaz skrev:
Idag ja, men knappast om några år. Då antar jag att du kan köpa denna cmossensor för en struntsumma, mekaniken kommer dock att kosta åtminstone nästan lika mkt som idag. Det är det jag menar hela tiden, vad trodde du?

Larsa

då ligger mekaniken fortfarande kvar på minst 30000:- som du säger då, ok =)


självklart så blir allt vad elektronik heter billigare/bättre framöver..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.