ANNONS
Annons

Canon 10D verkar orimligt billig

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag antar att anledningen till att jag blir så upprörd över prissänkningen, är att jag någonstans hyser förhoppningar om att i framtiden kunna bli en "riktig" (professionell) fotograf. Men prissänkningarna öppnar för fler att göra samma sak, vilket leder till ökad konkurrens och därför försvårar det hela för mig...

knappast orimligt va? de kommer att bli ännu billigare, det här e ju drömmen för Canon o Nikon o de andra, på det här viset får de fortsätta leverera optik även i den digitala eran.

Vad kostar ett bra kamerahus (analogt) idag? dyrare ska knappast ett digitalt behöva vara... troligen mycket billigare eftersom CCD o all annan elektronik bara blir billigare.

Köpte själv en Dimage 7 för samma summa som en ny 7i kostar några månader senare, men inte tar min 7:a sämre bilder än den gjorde när jag köpte den för det...

Sitt nöjd, ta bilderna, hoppa över några generationer o njut av att det kommer vara myyyyycket billigare och bättre nästa gång du vill investera. Eller så är det lika dyrt men mycket bättre, beroende på dina krav då.

Du menar på fullaste allvar att utvecklingen med sänkta priser på digitala kameror försämrar dina chanser som fotograf??? Jag som levde med tron att det var talangen som avgjorde där, attans..

Cliff Clavin skrev:
Jag menar, den är ju helt klart värd 12 eftersom jag köpte den för 15 och knappt har använt den.

Nja.. så funkar ju inte teknikutvecklingen......Det spelar ju ingen roll om du så inte tagit en bild med den.. Tekniken börjar bli gammal och ny, bättre och framförallt billigare har presenterats..

One more thing: I use a Nikon D1X as many of you know. When I print pictures from those files I rarely go past 20 X 30cm in size and those prints are awesome. Sometime in the near future good 'ol Nikon will announce the D2 with it's 11-15MPs and many will rush out and get one, inluding myself, I expect:)
That said, what help will the extra 5-10MPs provide my 20 X 30cm prints? Little or none! Who examines prints with a loupe? ...and who here blows their pictures up to poster size on a regular basis? It's all very well blowing up images on a computer and looking for recorded detail but unless you're a pro who really has the need for such detail, what's the point? Mostly it will just mean longer write times (to card) and more space taken to archive the final files...

Bests, Duncan

PS!

min första digitalare kostade lite drygt 6000 + moms... o ståtade med den eminenta upplösningen 640*480... jag har den kvar än idag, vad får jag för den? månne? well... inte mycket idag men om jag behåller den 30 år till så *s* Apple QuickTake... det är grejor det! Ångrar jag mej? inte en sekund!! några av de bilderna jag tog med den apparaten är värda allt den kostade. Blir jag ledsen för att bättre kameror är billigare? näää...

KGS skrev:
Vad kostar ett bra kamerahus (analogt) idag? dyrare ska knappast ett digitalt behöva vara... troligen mycket billigare eftersom CCD o all annan elektronik bara blir billigare.

Nja..Man får ju utgå från ett vanligt kamerahus och sen ska det tillföras komponenter.. LCD-skärm, buffertminne, CMOS/CCD, osv, osv.. kommer aldrig att bli billigare än en framdrivningsmotor och en spole att ta upp filmen på..

Däremot tror jag absolut att vi kommer att se DSLR i ungefär samma prisklass som lite mer avancerade systemkameror typ EOS 3, dvs runt 10000:- inom några år.

Jeppe skrev:
LCD-skärm, buffertminne, CMOS/CCD, osv, osv.. kommer aldrig att bli billigare än en framdrivningsmotor och en spole att ta upp filmen på..
Hehe, Jeppe, jag bokmärker den här tråden så vi inte glömmer att ta en förnyad titt på det där påståendet om några år ;-)

Hej
Intressant att man tar ca 20´för en 1v, men en D10 är billigare. Vad skiljer i verkliga kostnader tro?

Lite oringar, ett lite vassare af chip....

Jeppe skrev:
LCD-skärm, buffertminne, CMOS/CCD, osv, osv.. kommer aldrig att bli billigare än en framdrivningsmotor och en spole att ta upp filmen på.

Vill du slå vad? inom några år kommer 10 megapixelkameror med utbytbar optik för 2500:-... *s* hur mycket är en 10D värd då? men vill du vara utan kamera under tiden?

Vill du slå vad? inom några år kommer 10 megapixelkameror med utbytbar optik för 2500:-...

LOL Well. first I'd want hear what your definition of "några" was..:)

Duncan

airborn67 skrev:
Vill du slå vad? inom några år kommer 10 megapixelkameror med utbytbar optik för 2500:-...

LOL Well. first I'd want hear what your definition of "några" was..:)

Duncan

ge mej fem... men de kommer att sjunka stadigt undertiden... 6 megapixel var väl utopi för fem år sedan... speciellt för 20000 kronor...

Malm skrev:
Du menar på fullaste allvar att utvecklingen med sänkta priser på digitala kameror försämrar dina chanser som fotograf??? Jag som levde med tron att det var talangen som avgjorde där, attans..

Ja, det menar jag absolut. Kanske inte på tidningarna, men definitivt i reklambranschen. Om tekniken blir tillgänglig för alla som kan slänga upp några tusen, så kommer ju de flesta byråer att börja fota själva istället för att hyra in fotograf.

Ja, det menar jag absolut. Kanske inte på tidningarna, men definitivt i reklambranschen. Om tekniken blir tillgänglig för alla som kan slänga upp några tusen, så kommer ju de flesta byråer att börja fota själva istället för att hyra in fotograf.

Cliff, are you serious? I may have misunderstood you so before I wade in with all guns firing, perhaps I should ask first. Does your comment mean that as soon as "the technology is readily available" any Tom, Dick or Harry will be able to take professional quality pictures, thereby rendering pros obsolete?!!

Duncan

Cliff Clavin skrev:

Men tekniken "bakom kameran" har ju alltid varit tillänglig för alla - det är ju ingen större skillnad nu.

Reklambyråerna har ju alltid kunnat fotografera själva och sedan lämnat in för framkallning och kopiering hos ett profesionellt labb.

Jag håller med om att en del byråer säkerligen kommer att fotografera en del enkla saker själva - nu när dom kan dra in resultatet i deras macar direkt - men samtidigt vet alla seriösa reklambyråer att det krävs en "riktig" fotograf för att ta de bättre bilderna.

Det är ju bara arbetet efter exponeringen som har förändrats - vid själva exponeringen är ju arbetet för fotografen precis som förr - miljöer, ljussättning, personkemi med modeller mm mm.

Sånt orkar inte en AD hålla på med ;-)

Duncan: no, that would be an exaggeration, but I'm sure many (smaller) companies will try to solve the photographing themselves because that would reduce a lot of costs, giving them a bigger share of the profit. Most will of course see that these home-made pictures aren't good enought, but I'm afraid some of them aren't good to see this (and god knows most clients aren't).

Det där e ju snicksnack... tekniken har ju alltid varit billig, men speciellt reklamfolk förstår att uppskattam en bra bild och skulle knappast nedlåta sej till att göra ett dåligt jobb för att spara några tusen spänn... de pengarna tar de ju ändå ut av slutkunden! Däremot kan nog små föreningstidningar och andra gratisblad som varit bildlösa tidigare dra nytta av billig o bra teknik o förgylla sina tidskrifter med bilder!

Cliff,
I see where you're coming from. Hopefully, the advertising branch will always see the worth of the pro photographer; the moment they don't will be the moment the quality of that branch goes down considerably;-)

BTW I really appreciate you taking the time and effort to write in English, it's most considerate of you; that said, I can read your Swedish just fine, so feel free to reply to my posts in your native language. I know some folks here find reading English hard going and I don't want to spoil things for them. It was appreciated, though!:)

All the best, Duncan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar