Annons

Canon 10D eller Nikon D100 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrmozart

Avslutat medlemskap
Någon som testat båda och har några åsikter om dem? Eller är det någon annan i samma klass som är bättre?
 
Hej!

Kolla in www.dpreview.com samt www.luminous-landscape.com.

Enligt mina personliga erfarenheter är 10D en vassare kamera än D100 när man beaktar bildkvalitét. Sedan beror det ju mycket på personlig smak om man gillar Nikon eller Canon. I vilket fall är båda kamerorna mycket bra och betydligt bättre än småbild inscannad med en proffsscanner.

Det viktigaste är ju att man trivs med kameran och att den inte utgör något hinder i ens fotograferande.
 
mrmozart skrev:
Någon som testat båda och har några åsikter om dem? Eller är det någon annan i samma klass som är bättre?

Vill man använda Nikons objektiv så är Fuji S2 Pro ett bra alternativ. I stort samma som D100:n, men med Fujis egen "Super CCD" sensor istället för den Sony sensor som D100:n har.

Om objektivfattningen inte spelar någon roll, så är Sigma SD9 ett intressant val - särskilt nu när den interna mjukvaran har uppdaterats som rättar kamerans problem med digitaltbrus vid höga ISO värden. SD9:ans Foveon sensor är imponerande i många stycken. Det enda "felet" med SD9:an är att man endast kan använda Sigmas objektiv. Men Sigma har ett bra urval av hög kvalitet, särskilt i EX serien.

I slutet av sommaren kommer Pentax *ist D (med en modifierad version av den Sony CCD:n som sitter i D100) och därefter (Oktober) sjösätts Olympus nya professionella 4/3 system (Olympus använder Kodak sensor och extra kompakt optik som är speciellt framtagen för sensorn).

Med vänlig hälsning
Roland
 
Hej

jag anser D100 vara en bättre lösning än S2PRO och mot bakgrund av de kvalitetsproblem Canon har haft/har (?) med 10d så skulle jag satsa på D100.

S2PRO ger hög detaljupplösning men dras tyvärr med en del färgkast som är mindre smickrande. D100 huset är mer solitt och gediget dessutom än S2.

Sigman ser jag inte som ett alternativ... sensorn ger inga radikala fördelar men en del nackdelar och varför satsa på en helt unik fattning...

Mvh
Johan
 
Kamerorna är ganska lika prestandamässigt. Tillochmed priset är nästan lika. Det finns andra faktorer som väger tyngre när det gäller slutresultatet, som tex.fotografen...
Har man Nikongrejor etc. innan är valet enklare. Annars är det mest en fråga om tycke och smak.
 
julgus skrev:

Sigman ser jag inte som ett alternativ... sensorn ger inga radikala fördelar men en del nackdelar och varför satsa på en helt unik fattning...

Vilka nackdelar menar du?
Tar inte senaste uppdateringen av mjukvaran hand om de fåtal rapporterade problemen, eller är jag felinformerad?
http://www.dpreview.com/news/0305/03051001sd9firmware.asp

Varför satsa på en unik fattning? Varför inte? Men detta är upp till var och en att bedöma, jag tycker personligen att kvaliteten på tillgänglig optik har högre relevans än fattningen i sig, men den högsta relevansen är nog huvurida kameran är bra eller inte. Den verkar vara det. Och objektiv saknas sannerligen inte. Sigma ligger ju i frontlinjen gällande optiska innovationer och har dessutom fullständig satsning på USM (HSM) och IS/VR (OS) teknologi. Men visst, dessa objektiv finns även till Nikon...

Några tester...
http://www.ephotozine.com/equipment/tests/testdetail.cfm?test_id=174
http://www.megapixel.net/cgi-bin/fs...gapixel.net/reviews/sigma-sd9/sd9-review.html

En intressant sak med Foveon chippet är att det är på 3,34 megapixlar och ger bilder som är jämförbara med D100 och 10D:ns 6 megapixlar.

Men Olympus 4/3 är kanske det intressantaste alternativet, för optiken är direkt anpassad efter sensorn och det gör att både priser och storlek kan hållas nere. Just storlek och vikt är det största problemet med digitala systemkameror som jag ser det.

Med vänlig hälsning
Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.