Jonathan Johansson
Aktiv medlem
Vridzoom behöver absolut inte innebära att objektivet har samma längd på alla brännvidder.jonasforsgren skrev:
vrid:
+ samma längd hela tiden
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vridzoom behöver absolut inte innebära att objektivet har samma längd på alla brännvidder.jonasforsgren skrev:
vrid:
+ samma längd hela tiden
Helt korrekt, de flesta ändrar faktiskt längd. Varför skrev så?Jonathan Johansson skrev:
Vridzoom behöver absolut inte innebära att objektivet har samma längd på alla brännvidder.
Det där är nog en skröna. Rent teoretiskt riskerar man att dra in damm i alla objektiv som ändrar storlek när man zoomar och/eller fokuserar -- att push/pull-konstruktioner skulle vara mer utsatta för detta ser jag inga skäl för.jonasforsgren skrev:
100-400 är en push & pull zoom, lättare att få in damm i objektivet...
Det stämmer. Jämnför man dock med ett 70-200 (vilket var det objektiv jag hade i huvudet när jag kommenterade) så borde det vara lättare att göra tätt.ErlandH skrev:
Det där är nog en skröna. Rent teoretiskt riskerar man att dra in damm i alla objektiv som ändrar storlek när man zoomar och/eller fokuserar -- att push/pull-konstruktioner skulle vara mer utsatta för detta ser jag inga skäl för.
Jag funderade länge på ett 100-400 men köpte det inte pga push&pull. Men jag lånade ett förra året och insåg då att det inte alls var så tokigt som jag trodde. Mitt kommer imorgonAnnars är det nog mest en vanesak om man föredrar p/p eller vridzoom. Själv tycker jag numera att det är trevligt att kunna zooma utan att byta grepp med vänsterhanden.
digital77 skrev:
Beroende på hur man fotograferar kan det vara ett problem med en zoom som ändrar bländartal.
400 5,6 är också lättare jämfört med 100-400.
På denna länken kan man se skillnaden i skärpa mellan 100-400 och 400 5,6.
digital77 skrev:
Beroende på hur man fotograferar kan det vara ett problem med en zoom som ändrar bländartal.
400 5,6 är också lättare jämfört med 100-400.
På denna länken kan man se skillnaden i skärpa mellan 100-400 och 400 5,6.
http://luminous-landscape.com/reviews/lenses/forgotten-400.shtml
Allemyr skrev:
Lättare "/ 60 gram är väl inget att bråka om, men ioförsig är den ju formad på ett annat sätt så den kanske är lite mer lätt manövrerbar iallafall.
Personligen tycker jag att 400 5.6 ska vara mkt skarpare för att den ska väga upp avsaknaden av IS, 100-400 innehåller såpass mkt, så om man inte alltid ligger på öppna fält å fotar i dagsljus så tycker jag zoomen är rätt val.
300 F/4 har ju en tidig variant av IS som i sin tur stabiliserar 2-3 steg. Hur det är med 100-400 har jag dålig koll på o kan ju bara gissa på att den ligger på 3 steg i kompensation?