ANNONS
Annons

Canon 100-400 m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
Jag har haft min 40D och canon 70-300 IS i ca 2 månader. Har redan börjat fundera på uppgradering.

Jag fotar främst vilda djur men eftersom de inte är så lätta att få syn på alltid, särskilt inte på dagen så blir det en del fågelfotografering. Fotar även hus-tamdjur och makro.

Mitt 70-300 fungerar bra men jag tycker inte man kan få till de där riktigt skarpa bilderna med det.

Så nu har jag funderingar på antingen canon 100-400L IS, canon 400, 5.6L eller canon 300, 4L IS.

Det lutar åt 100-400 gluggen eftersom den är kompakt i ihopfällt läge, har IS, bränviddsvariationen och bra närgräns.

Men däremot är det bl.a bildkvaliteten jag är orolig för.

Jag tycker för det första man inte ser så många bilder tagna med 100-400 här på fotosidan och de flesta av dem brukar inte vara så skarpa. Däremot nästan alla bilder man ser tagna med 400, 5,6 ser väldigt fina ut. Det kanske beror på att de som fotat med 100-400 inte är så bra fotografer. Det vore kul om någon mer proffessionell kunde visa lite djur/fågel bilder tagna med 100-400.

Jag har i för sig sett en del andra fina bilder som inte varit på djur!

Om man kollar på denna sidan: http://www.the-digital-picture.com/...CameraComp=9&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=0
så är det som någon grå hinna på 100-400 i alla fall från mitenbilden och nedåt. Medans det är mycket vitare och klarare på 400, 5,6. Någon som vet vad som menas med detta?

Jag förstår ju att 100-400 ligger lite efter vad gäller skärpa i mot de fasta objektiven men är 100-400 tillräckligt proffsigt? T.ex kan man ta en bild som duger till att komma med på Södras almanacka.

Eftersom 100-400 gluggen går ända från 100mm så blir det ju en hel del man kan fota med den men är det verkligen så bra, alltså riktig L-klass rakt igenom hela omfånget? I så fall är det ju nästan bara vidvinkel som saknas :p en riktig makro är i för sig lite skillnad oxå.

Jag funderar även på om det är någon uppgradering på gång från canon vad gäller 100-400 gluggen? Den är ju trots allt rätt gammal. Den har ju gammal IS med bara 2 steg också. Har även läst att ISen kan krångla, någon som vet något om detta?

Någon som vet när nästa cash back från canon kommer?

Senast ändrad:
Jag beställde igår en 100-400 från Adorama.
Visst kan ett fast 400mm producera skarpare bilder under optimala förhållanden men förhållandena är inte alltid optimala. Bildstabilisator är otroligt användbart när det gäller att få skarpa bilder! Kompisen köpte ett 400/5.6 och det är skarpt och snabb på fokuseringen MEN han får ofta suddiga bilder än då pga för långa slutartider. Valet är stativ (400/5,6) eller bildstabilisator (100-400/5.6 IS eller 300/4.0 IS)...

Här en bild som jag tagit med ett lånat 100-400:
http://www.jonasf.se/SouthGeorgia/pages/20071108-121914.htm

Vill du se fina bilder med 100-400 så kolla in Maggans sida. De flesta bilderna är iaf tagna med det.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=187329

/Jonas

Tack för ett mycket bra svar!

Jag såg på Cyberphoto att 100-400/5.6 IS har fått "Toppklass" medans 400/5,6 bara har fått "Bra köp" ;)

Man blir lite nyfiken på om du tagit de 3 första fågelbilderna från South Georgia med 100-400.

Jag gillar mest handhållet så 100-400 gluggen passar nog perfekt!

Jag funderar på att beställa från Warehouse Express. Såg nu att de har "Canon Price Crash". Visserligen så var det bara £15.00 på 100-400 men ändå! Så nu kostar den £1089.00 = 12989.05kr. Jag har jämfört med B&H och Adorama och det visar sig att efter tull och moms så blir det nästan ingen skillnad i pris. Så då tycker jag WE känns bättre då man slipper sådant extra. Dock så verkar det vara lite problem med WE har jag läst. Hade ju helst velat betala med E-kort men det kommer väl antagligen inte att gå :(

Tänkte även passa på att köpa LensCoat och converter till gluggen. Motljusskydd vet jag inte riktigt om jag kommer använda. Den blir ju så mycket större med det. Fast i och för sig skyddar det linsen lite.

Jag har en del bilder upplagda, som är tagna med 100-400. Du kan ju kolla på dem och bedöma skärpan om den är tillräcklig för dig. Jag kan f.ö. bara säga gott om gluggen. Passar mycket bra för handhållen fotografering och IS fungerar suveränt, trots första generationen. Byggkvaliteten är på topp, d.v.s. L-klass. Skärpemässigt är ett fast objektiv bättre, ingen tvekan om det. Sen jag skaffade EF 300 2,8 använder jag inte zoomen så mycket, jag körde mest på 400 mm-läget upptäckte jag.
Motljusskyddet skall du absolut ha på alltid tycker jag.

Gulo skrev:
Man blir lite nyfiken på om du tagit de 3 första fågelbilderna från South Georgia med 100-400.

Nej jag lånade bara objektivet i 10 minuter. De andra bildena är tagna med 70-200/2.8IS + 1.4x på en 40D respektive 5D.
Kommer nästa resa inte ta med mig 70-200 utan 100-400 pga av vikten. Vill bära så lite som möjligt.

Jag använder alltid motljusskydd på objektiven, det skyddar både mot solen och skador.

Jag har köpt en hel del saker från USA och det fungerar alltid smidigt med tullen. Visst jag betalar tullen men det är inte alls krångligt räkningen kommer i brevlådan.

/Jonas

Curt L skrev:
Jag har en del bilder upplagda, som är tagna med 100-400. Du kan ju kolla på dem och bedöma skärpan om den är tillräcklig för dig. Jag kan f.ö. bara säga gott om gluggen. Passar mycket bra för handhållen fotografering och IS fungerar suveränt, trots första generationen. Byggkvaliteten är på topp, d.v.s. L-klass. Skärpemässigt är ett fast objektiv bättre, ingen tvekan om det. Sen jag skaffade EF 300 2,8 använder jag inte zoomen så mycket, jag körde mest på 400 mm-läget upptäckte jag.
Motljusskyddet skall du absolut ha på alltid tycker jag.

Det var flera fina fågel-bilder du hade. Skärpan tycker jag verkar vara helt OK. Här hittade jag också några rätt så skarpa fågel-bilder tagna med 100-400: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=171396

jonasforsgren skrev:
Nej jag lånade bara objektivet i 10 minuter. De andra bildena är tagna med 70-200/2.8IS + 1.4x på en 40D respektive 5D.
Kommer nästa resa inte ta med mig 70-200 utan 100-400 pga av vikten. Vill bära så lite som möjligt.

Jag använder alltid motljusskydd på objektiven, det skyddar både mot solen och skador.

Jag har köpt en hel del saker från USA och det fungerar alltid smidigt med tullen. Visst jag betalar tullen men det är inte alls krångligt räkningen kommer i brevlådan.

/Jonas

Då kanske det blir att handla från Adorama för min del också. Tycker du allt fungerar bra med dem?

Vad fick du betala i Frakt, Speditionsavgift och Postförskottsavgift?

Om man räknar med 500kr i frakt så kostar det 12472.23 kr + Speditionsavgift och Postförskottsavgift.

Jag läste om någon som fick betala mindre i tull än 6.7% som det är för objektiv p.g.a att han köpte något mer som var lägra avgift på. Men det kan väl ändå inte fungera så?

Med 40d har du ju cropfaktor och då skulle jag ha valt 300 4L is, mycket mer lätthanterligt och bättre ljusstyrka och enligt dom tester jag sett mycket skarpare. Läste nyligen en test på nån amerikansk sida, kan tyvärr inte komma ihåg vad den hette, men dom hade jämfört 400 5,6 med 100-400 och på dom bilderna som visades var skillnaden stor till 400 5,6 fördel.

Gulo skrev:
Tänkte även passa på att köpa LensCoat och converter till gluggen. Motljusskydd vet jag inte riktigt om jag kommer använda. Den blir ju så mycket större med det. Fast i och för sig skyddar det linsen lite.
Motljusskyddet ingår i priset, om det är extra utgift du är rädd för. (Gäller alla L-objektiv, tror jag.)

anden2 skrev:
Med 40d har du ju cropfaktor och då skulle jag ha valt 300 4L is, mycket mer lätthanterligt och bättre ljusstyrka och enligt dom tester jag sett mycket skarpare. Läste nyligen en test på nån amerikansk sida, kan tyvärr inte komma ihåg vad den hette, men dom hade jämfört 400 5,6 med 100-400 och på dom bilderna som visades var skillnaden stor till 400 5,6 fördel.

Tack för tipset!

The Champ skrev:
Jag har båda två men det är oftast 400/5,6 som sitter på det är en underbar glugg.100-400 tycker jag inte ligger så långt efter men lite sämre är den men framförallt är den mer "tungjobbad" än den fasta.Har 10D och 30D till dom.
Denna bild och flera i det albumet är fotade med 100-400.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/428026.htm

Den ormvråksbilden gillar jag verkligen :) Riktigt bra skärpa!

ErlandH skrev:
Motljusskyddet ingår i priset, om det är extra utgift du är rädd för. (Gäller alla L-objektiv, tror jag.)

Tack för tipset! Det visste jag inte. Om du inte sagt det så hade jag antagligen köpt dubbelt ;)

300 4L IS kan absolut vara ett alternativ. Den är billigare och dessutom har den motljusskyddet inbyggt vilket verkar väldigt smidigt!

Gör det mycket att ha bländare 4 istället för 4,5 alltså i slutartiden? När de skriver om IS så är det ju antal steg de skriver om men hur mycket är ett steg? Är det slutarstegen på kameran? t.ex. 250 istället för 200 är ett steg.

Då kanske det blir att handla från Adorama för min del också. Tycker du allt fungerar bra med dem?

Vad fick du betala i Frakt, Speditionsavgift och Postförskottsavgift?

Om man räknar med 500kr i frakt så kostar det 12472.23 kr + Speditionsavgift och Postförskottsavgift.

Jag läste om någon som fick betala mindre i tull än 6.7% som det är för objektiv p.g.a att han köpte något mer som var lägra avgift på. Men det kan väl ändå inte fungera så?
Frakt = 76.50 USD
Tull = vet ej men det har tidigare legat på 3-6%
Pappers avgift = 110 kr
Moms 25% (även moms på frakten)

Totalt lär det hamna runt
(76.5+1460)*6.1*1.25*1,06+110= 12535kr

Jag beställde igår, det skickas idag och jag bör ha det på fredag före lunch vid min dörr... Jag beställer som företag och då får jag en räkning från UPS eller FedEx på tull och moms hem i brevlådan. Tänk på att det bara är 10 dagars betalnings tid på dem!

B&H fungerar precis lika bra. La även beställningar hos Kirk och Kinesis på lite tillbehör. De skickade sakerna samma dag som beställningen. De flesta postorder firmor är mycket seriösa och snabba. Har du frågor så ring och prata med dem!

Gulo skrev:
Gör det mycket att ha bländare 4 istället för 4,5 alltså i slutartiden? När de skriver om IS så är det ju antal steg de skriver om men hur mycket är ett steg? Är det slutarstegen på kameran? t.ex. 250 istället för 200 är ett steg.
Ett "steg" innebär fördubbling av slutartiden, dvs 1/1000>1/500>1/250>1/125>1/60>1/30>osv. Om du normalt kan hålla ett 300 mm objektiv stilla på 1/500 och IS ger ungefär två extra steg kan du alltså använda 1/125. (Även när det gäller ISO-tal är ett "steg" en fördubbling/halvering.)

Skillnaden mellan 4.0 och 4.5 är knappt ett halvt steg. Men 100-400 har bländare 4.5 bara på kortaste läget.

jonasforsgren skrev:
Frakt = 76.50 USD
Tull = vet ej men det har tidigare legat på 3-6%
Pappers avgift = 110 kr
Moms 25% (även moms på frakten)

Totalt lär det hamna runt
(76.5+1460)*6.1*1.25*1,06+110= 12535kr

Jag beställde igår, det skickas idag och jag bör ha det på fredag före lunch vid min dörr... Jag beställer som företag och då får jag en räkning från UPS eller FedEx på tull och moms hem i brevlådan. Tänk på att det bara är 10 dagars betalnings tid på dem!

B&H fungerar precis lika bra. La även beställningar hos Kirk och Kinesis på lite tillbehör. De skickade sakerna samma dag som beställningen. De flesta postorder firmor är mycket seriösa och snabba. Har du frågor så ring och prata med dem!

Ok, tack för info!

ErlandH skrev:
Ett "steg" innebär fördubbling av slutartiden, dvs 1/1000>1/500>1/250>1/125>1/60>1/30>osv. Om du normalt kan hålla ett 300 mm objektiv stilla på 1/500 och IS ger ungefär två extra steg kan du alltså använda 1/125. (Även när det gäller ISO-tal är ett "steg" en fördubbling/halvering.)

Skillnaden mellan 4.0 och 4.5 är knappt ett halvt steg. Men 100-400 har bländare 4.5 bara på kortaste läget.

Bra då vet jag det! Trodde inte det var så mycket det gjorde. Jag skrev fel innan jag menade ju självklart skillnaden mellan 4 och 5,6. Det blir väl antagligen 1,5 steg då?

Om 300 4L IS är så skarpt så det slår 100-400 fast man har på 1,4 convertern på 300at så är det inte illa. 300 gluggen utan konverter borde väl vara skarpare än 400 5,6 då? Fast det kanske är lite svårt att jämföra olika brännvidder.

Andras, när det gäller skärpan tror jag du kommer bli nöjd med vad en köper.

En sak som jag har märkt är att ibland kommer man för nära och då går det inte att zooma ut med ett fast objektiv. Visst detta sker inte särskillt ofta men det händer...

Jag hade köpt 100-400 eller 300/4IS + 1,4x om jag vore dig.

Ja, valet står emellan 100-400 och 300/4IS. Eftersom det blir en del fotande i skymning!

Läste en som skrev att han fått byta 300/4IS 2ggr innan han fick ett exemplar som levererade skarpa bilder. Låter ju skrämmande!

Gulo skrev:
Läste en som skrev att han fått byta 300/4IS 2ggr innan han fick ett exemplar som levererade skarpa bilder. Låter ju skrämmande!
Det finns skrämmande historier om vilket objektiv du en kommer att välja.
100-400 är en push & pull zoom, lättare att få in damm i objektivet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar