Annons

Camouflage för naturfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp. Om ditt mål ser reflex från linsen så börjar det oftast inte regna granater runt omkring dig ;)

Skämt åsido så är faktiskt just att smyga på djur för att få "den där" bilden ganska skoj. Dock var lite medveten om att om du poppar upp precis framför ett gäng vanliga naturälskande i full ghille-suit så kan reaktionen bli något förvånad :p
 
nej- när jag plåtar mina fridfulla kungsfiskare i min IR-avskärmade ghilliesuit så brukar jag inte direkt räkna med att få en AMRAAM i bakhuvudet, det kan stämma
 
harryett skrev:
själva grejen med ghilliesuits är att man ska köpa dom och anpassa dom efter miljön man vistas i genom att fästa diverse kvistar, gräs eller annan gegga..

Tro mig - jag vet vad en Ghillie-dräkt är, hur den används och åtminstonde hur man byggde dem. Men tiderna ändras och nya material utvecklas som Felix pratar om.

Grundsyftet är dock detsamma. Bryta konturer. Med dagens sofistikerade övervakningssystem räcker det dock inte längre med ljud- och ljusdisciplin utan värmesignaturerna verkar vara det effektivaste sättet att från luften spana efter fi.
 
Johan Okker skrev:
Med dagens sofistikerade övervakningssystem räcker det dock inte längre med ljud- och ljusdisciplin utan värmesignaturerna verkar vara det effektivaste sättet att från luften spana efter fi.

Himla tur djur & fåglar sällan har dom :)
 
Favorit i repris... zzz
Visst smälter man in... ibland hittar jag inte mig själv i lägenheten...
Snart så ska jag försöka våga mig ut i trapphus-miljön... ;)

PS! lägg också märke till Hammarby-paraplyet i fonden som kompletterar kostymen mycket bra... ;)
 

Bilagor

  • ho ho 002 copy.jpg
    ho ho 002 copy.jpg
    47.1 KB · Visningar: 1,024
Johan Okker skrev:
Tro mig - jag vet vad en Ghillie-dräkt är, hur den används och åtminstonde hur man byggde dem. Men tiderna ändras och nya material utvecklas som Felix pratar om.

Grundsyftet är dock detsamma. Bryta konturer. Med dagens sofistikerade övervakningssystem räcker det dock inte längre med ljud- och ljusdisciplin utan värmesignaturerna verkar vara det effektivaste sättet att från luften spana efter fi.

oj.. du ska inte tro att jag inte tror dig.. det gör jag utan tvekan. jag är också fult medveten om att man inte har för vana att bekämpa prickskyttar med AMRAAM's

mina främsta källor är ju förstås Discovery channel men också www.howstuffworks.com, på howstuffworks.com kan man få reda på det mesta

ghillie-källan:
http://science.howstuffworks.com/sniper5.htm
 
Lite långt bak i diskussionen kanske.
Har kört en sommar med Swedteams lövcammo och jag är imponerad över resultatet.

Visst så får man kramp av att sitta still ibland men jag föredrar det framför att sitta i ett stationärt gömsle.
Angående havsörn och lövcammo så hade jag en gammal havsörnshanne flygandes förbi mig på 5 meters håll vid en stupkant för att sedan landa 15 meter bort helt öppet.
Han putsade fjädrarna i 15 minuter innan han drog vidare.

Tyvärr så hade jag kameran pekandes åt fel håll så det blev bara lite flyktbilder när han flög ut, men det var en häftig upplevelse.

En sparvhökshanne landade 2 meter bredvid mig när jag satt och fotade småfåglar.
Vid samma fotosession så hade jag 2 talgoxar som hämtade frön och satte sig på mina axlar och åt upp dom.

Så nog fungerar dräkten.
Och det som jag personligen gillar mest är att jag kan ändra grundfärgen i kamoflaget genom att välja plagg som jag har under.

Mvh

/Andreas
 
Låter som du haft en hel del trevliga och lyckade upplevelser Andreas :)
Själv så testade jag det där med att bara se till att täcka ansikte och händer vid senaste skogsmes-sessionen. Hade helt vanliga vinterkläder, inkl handskar och en balaklava. Jag stod helt öppet och fotade mesarna på kanske 3-5m avstånd. Så kom plötsligt en talltita och satte sig i en gren bara någon meter ovanför mig. Kanske inget fantastiskt i det, eftersom titorna oftast är rätt nyfikna av sig. Jag stod stilla. När den sedan flög iväg flög den mellan mig och trädet jag lutade mig mot. Det har jag aldrig upplevt tidigare. Titan borde inte ha registrerat mig, om den flög som den gjorde, i knähöjd mellan mitt ben och trädstammen. Ett utrymme på 2-3 dm. Så det funkar tydligen utan löv-cammo också, även om jag är högst osäker på om en örn hade landat där om jag bara haft balaklavan på ;-)

Hur som helst, kul att höra om dina erfarenheter :)

Mvh Glenn
 
Verkar klart intressant med lite seriösare löv-kamouflagekläder, roligare än gömsle..

Att sudda ut konturer och kontraster är nog den viktigaste principen, och att undvika rörelser och ljud förståss,

Hur funkar löv-kläderna ur prasselsynpunkt när man rör sig i dom? Många moderna ute-kläder gore-tex etc är ju katastrofala ur prasselsynpunkt..

När det gäller däggdjur så har dom oftast dåligt färgeseende till förmån för bättre mörkerseende,
färg på kläderna förmodligen ett mindre problem där egentligen...använt rakvatten desto större..

fåglar är lite speciella i och med att dom har 4-dimensionellt färgseende, dom ser också ultraviolett ljus, tex kan tydligen en tornfalk urskilja sork-urin från hög höjd..vilket inte vi kan..
hur en fågel ser vårt kamouflage är således lite lurigt att säga...


se vidare:

"With birds, and indeed many other non-mammalian vertebrates, life is not so simple. As well as seeing very well in the ultraviolet, all bird species that have been studied have at least four types of cone. They have four, not three, dimensional colour vision. "

http://www.bio.bris.ac.uk/research/vision/4d.htm
 
Det lövcammot som jag använder är väldigt tyst.
Goretex är bara att glömma, det låter som en elefant i ett cornflakes paket när man rör på sig.

Det enda jag behövde göra var att tvätta mitt ställ en gång och sedan var det väldigt tyst.

Som alltid så är det viktigaste att dölja ögon/ansikte och händer.

Mvh, Andreas
 
Ja, jag har Event,materialet i min skaljacka och det uppför sig ca som Gore-Tex.. Låter ja, men om man rör sig lite/inget och "på platsen" så går det finfint. Vandring i skog,, ja då bör man väl helst vara naken.. ljnudmässigt sett alltså.

Jag använder skaljackan ("Bifrost") på nästan alla mina turer,, men eftersom det mesta fotas nära vatten så försvinner eventuella lägre ljud..

Alltså Gore-Tex fungerar vid rätt miljömässiga omständigheter.. och absolut INte vid andra..



MVH Niclas,
 
Tack för tipset Roger. Jag kollade deras hemsida, och dem hade ju en del olika mönster på tejperna. Synd bara att inte deras bilder var större så man kunde få en bättre uppfattning om hur tejpen ser ut i verkligheten, vilket man gärna vill när en rulle tejp kostar drygt 200kr :)

//mvh Glenn
 
Efter att ha läst nästan allt på sidan blir man lite - Öh, ni som inte har mycket erfarenheten av kamo, tycker väldigt mycket? =)

I min del av landet är camo helt avgörande om man vill röra sig i skogen och inte skrämma bort allt vilt. Det är viktigt att inte göra yviga rörelser, vara långsam, vara tyst, givetvis..men..camot ökar lätt mina chanser med 50%.

De senaste 5 åren har jag alltid på mig camo. ÖBs för att vara exakt,Vantar, luva och from förra året färg i ansiktet istället för huvor framför..
Så inget märkvärdigt bara något som tar ner kontrasterna på min kroppsform gentemot naturens och mina rörelser. Ingen hud bör synas och framför allt brukar jag inte titta med två ögon på motivet.
Efter som VI, män-i-skor inte har ett naturligt rörelsemönster i skogen sticker vi ju ut, och det är där camot kommer in.
Tror absolut på ett träskmonster/lövaktigt camo.

Jag har smugit mig på lom,doppingar,fiskgjuse,tranor,kungsfiskare lurat gäss under lång tid i bara camokläder...så det är klart bättre än en stilla RÖD lr BLÅ jacka tex.

För mig gör camot att fåglarna inte är säkra på om det är farligt eller inte, och därigenom inte drar ögonblickligen, en del blir rent av nyfikna, andra håller koll på dig närmaste halvtimmen för att sedan "glömma" bort att du är där. det är bara att vänta ut dem...Flytta sig när de dyker eller liknande. Att utnyttja camots fördelar handlar lika mycket om att kunna fåglars beteende. Att stå vid en buske eller träd är ju bra. Gå hukandes istället för öppet tvåbent osv....

Har även upplevt att kameran, stativet är det som är skrämmande snarare än mig själv i camo.
Så numera är det mesta tejpat lr lindat med camo.

Har även ett sådant där löjligt strut-tält, med snabbuppfällning, men det har aldrig varit bättre än vid fågelbordet kanske.

Köp camo och testa själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.