Efter att ha läst nästan allt på sidan blir man lite - Öh, ni som inte har mycket erfarenheten av kamo, tycker väldigt mycket? =)
I min del av landet är camo helt avgörande om man vill röra sig i skogen och inte skrämma bort allt vilt. Det är viktigt att inte göra yviga rörelser, vara långsam, vara tyst, givetvis..men..camot ökar lätt mina chanser med 50%.
De senaste 5 åren har jag alltid på mig camo. ÖBs för att vara exakt,Vantar, luva och from förra året färg i ansiktet istället för huvor framför..
Så inget märkvärdigt bara något som tar ner kontrasterna på min kroppsform gentemot naturens och mina rörelser. Ingen hud bör synas och framför allt brukar jag inte titta med två ögon på motivet.
Efter som VI, män-i-skor inte har ett naturligt rörelsemönster i skogen sticker vi ju ut, och det är där camot kommer in.
Tror absolut på ett träskmonster/lövaktigt camo.
Jag har smugit mig på lom,doppingar,fiskgjuse,tranor,kungsfiskare lurat gäss under lång tid i bara camokläder...så det är klart bättre än en stilla RÖD lr BLÅ jacka tex.
För mig gör camot att fåglarna inte är säkra på om det är farligt eller inte, och därigenom inte drar ögonblickligen, en del blir rent av nyfikna, andra håller koll på dig närmaste halvtimmen för att sedan "glömma" bort att du är där. det är bara att vänta ut dem...Flytta sig när de dyker eller liknande. Att utnyttja camots fördelar handlar lika mycket om att kunna fåglars beteende. Att stå vid en buske eller träd är ju bra. Gå hukandes istället för öppet tvåbent osv....
Har även upplevt att kameran, stativet är det som är skrämmande snarare än mig själv i camo.
Så numera är det mesta tejpat lr lindat med camo.
Har även ett sådant där löjligt strut-tält, med snabbuppfällning, men det har aldrig varit bättre än vid fågelbordet kanske.
Köp camo och testa själv.