Annons

Camouflage för naturfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Vittring...

niklas_klinte skrev:
Vittring beror helt på förhållandena. Vissa djur går mest på syn medan andra förlitar sig på vittring/ljud osv. Med vittringen kan du ju alltid använda vinden (alt. ta en dusch:)
/Niklas


eller inte ta en dusch som en del jägare gör för att inte lukta tvål o annat tjafs.

på tal om att köpa camo eller inte som nån sa så är det i alla fall känslan att ha gjort vad man kan för att inte synas som är viktig och att det bevisligen hjälper, sen om man hittar billigt eller dyrt är ju upp till var o en.
Skit i om en del köper som fan, förmodligen har de/vi råd med det.
En del har råd med 500 optik en del inte och då får man göra vad man kan för att komma närmare.
/Rogge
 
Re: Re: Vittring...

rogge skrev:

En del har råd med 500 optik en del inte och då får man göra vad man kan för att komma närmare.
/Rogge


Så du menar att de som har råd med den optiken också køper sig fri ifrån jobbet att måsta vara næra...?;)

OM du kør med 300 f/4 eller 600 f/4 så krævs det oavsett en viss grad av nærhet. Såklart mera i det førsta fallet men båda kræver nærhet och det ær inte så enormt mycket som skilljer i den verkliga situationen. Då spelar perspektivet en større roll før sjælva bildresultatet och det kan man ændra såklart med vilket objektiv som helst.

Får du inte bilden med 300mm så får du den inte varje gång med 600mm heller.

Respekt-næra-respekt-næra osv osv,, det ær det som gæller, oavsett optik.

MVH Niclas,
 
Re: Re: Re: Vittring...

Niclasfoto skrev:
Så du menar att de som har råd med den optiken också køper sig fri ifrån jobbet att måsta vara næra...?;)

OM du kør med 300 f/4 eller 600 f/4 så krævs det oavsett en viss grad av nærhet. Såklart mera i det førsta fallet men båda kræver nærhet och det ær inte så enormt mycket som skilljer i den verkliga situationen. Då spelar perspektivet en større roll før sjælva bildresultatet och det kan man ændra såklart med vilket objektiv som helst.

Får du inte bilden med 300mm så får du den inte varje gång med 600mm heller.

Respekt-næra-respekt-næra osv osv,, det ær det som gæller, oavsett optik.

MVH Niclas,


hej
Nej det var väl inte så jag menade riktigt, blev lite trött bara på en del som tycker man är blåst som lägger pengar på camo o grejer.
Nu har jag inga pengar till ett 500/4 som jag vill ha så då får man lägga pengar på det man har råd med så länge, att man då lägger 2-3000 på det är ju upp till var o en. huvudsaken är att det känns rätt.
Sen att man behöver vara nära med all typ av utrustning håller jag med om.

Man kan undra vad som hänt me ditt tangentbord, Ö och Ä verkar ytländska.:)

Mvh Rogge



Öh oj då, du bor i norge... det kan förklara saken...eller neeej måste va nåt annat.
/R
 
Senast ändrad:
Jag skriver på två maskiner, min Svenska och tjejens Norska.

Jag kan ju skriva ä æven på denna men jag ær bara så otroligt lat som inte tar de extra greppen. Kanske borde jag lægga ned lite mer energi på det då ngn uttyckt att det ær svårlæst.

**

Vi är nog rättså superöverens vad gäller detta med kammofrågan;)!


MVH Niclas,
 
Re: Nu får ni ge er!

Tonyeagle skrev:
Att köpa camokläder till stativet är ju för F_N rent trams! Vad djuren reagerar mot är ju konturen av en upprätt tvåbent varelse! Dom skiter blanka den i några pinnar somm sticker upp ur marken! Satsa då hellre på den en gång i tiden så omtalade foto-kon! Prova gärna att gå på alla fyra så ska ni se hur nära ni kommer djuren (ganska jobbigt och inte så lätt att vara beredd med kameran dock) Köpte idag camojacka av vindtätt tyg som går bra att impregnera (M89) på ÖoB. (249 kr) Många fickor och både dragkedja och knappar-slår lätt ut Haglöfs eller fjällrävens tygjackor som kostar 3-4 gånger så mycket!
En tanke med att även kamoflera stativet mm kan ju vara att man vill vara lite mer "osynlig" för tex andra skådare, bärplockare, andra fotografer, och diverse nyfikna förståsigpåare. Om man kan slippa frågorna "Vad pysslar du med här?" eller "Har det vart nåt?"...så känns det kanske värt det ;-))
//mvh Glenn :)
 
Re: Re: Nu får ni ge er!

Glenn Bark skrev:
Om man kan slippa frågorna "Vad pysslar du med här?" eller "Har det vart nåt?"

Ja om man hade fått en tia varenda gång man fått den vänliga frågan.
Samtidigt som kameran smattrar i seriebildstagning så hade man nog varit rik vid det här laget.

Mvh, Andreas
 
Senast ändrad:
Den bästa frågan jag fått fick jag en morgon när jag stod uppriggad invid en fågelmatning ute vid ett utflyktsställe (får kanske skylla mig själv här...), och väntade på bla mindre hackspett. Då dök en hundägare upp med lössläppt hund (givetvis). Hunden flög runt benen på stativet och lyckades ypperligt med att skrämma bort allt fågelliv från platsen. Han frågade mig om jag var ute för att fotografera hundar, och däribland hans. Jag sa inget utan knöt näven i fickan (på sant svenskt maner) och önskade att jag hade haft ett mindre dyrt objektiv på stativet, för då hade jag nog övervägt om inte gluggen platsat bättre i skallen på den gubben ;-). Det var bara att packa ihop grejerna och lämna platsen. //mvh Glenn :)
 
lövcamo

Hej
Funderar på en lövcamodräkt till våren, är det nån skillnad på den som Engelssons säljer i jämförelse med den som Sweadteam säljer, det är samma fabrikat på dem ?

Lars-Göran
www.taiganatura.com
 
Hej.
Jag har dräkten från engelssons och på tvättrådslappen står det swedteam.

//jörgen
 

Bilagor

  • byxa.jpg
    byxa.jpg
    52.9 KB · Visningar: 1,246
Jag fick mitt lövcamo från engelsons idag. Jag fick en lövcamo hätta istället för masken. Jag fick behålla den eftersom det var de som gjort fel. Den verkar bättre än den lövcamomask som jag skulle haft.
 
Underbar tråd =) Funderar även jag på detta med kamo. Hade väl inte tänkt igenom det så mycket men jag åkte ner till ÖB och köpte M90 byxorna. Då jag inte är så extremt stor hittade jag ingen jacka att matcha byxorna med. Funderar på en militärgrön tröja bara, men efter denna tråd blir man ju riktigt sugen på den där lövdräkten Omar har =)

Måste bara säja det att jag blir helt tagen av dina bilde Omar. Var i landen håller du till igentligen?
mvh Basse
 
Bass skrev:
Underbar tråd =) Funderar även jag på detta med kamo. Hade väl inte tänkt igenom det så mycket men jag åkte ner till ÖB och köpte M90 byxorna. Då jag inte är så extremt stor hittade jag ingen jacka att matcha byxorna med. Funderar på en militärgrön tröja bara, men efter denna tråd blir man ju riktigt sugen på den där lövdräkten Omar har =)

Måste bara säja det att jag blir helt tagen av dina bilde Omar. Var i landen håller du till igentligen?
mvh Basse

Hej

Jag tror Engelssons och Swedteam har sålt en del camoprylar pga denna tråden.

Tackar!

Jag håller på mest här nere i Skåneland.

MVH


Omar Brännström
 
För att fortsätta diskussionen om camotape från vildsvin.se tidigare här i tråden, kan jag berätta att jag nu har köpt camotape från denna firman och att tejpen som jag fick var betydligt längre än angivna 50cm. Jag har nu klätt in mitt 500/4,0 och motljusskyddet på mitt 300/4,0 och har kvar 1/3 av rullen. Om detta beror på att angiven längd inte stämmer eller någon annan orsak, vet jag inte.
 
va bra då vet man det!
köpte mitt från military shop något dyrare då förmodligen... men va gör väl det om 2 v.
/rogge
 
Här kommer allt jag har beställt och lite frågor..

lövcamomask:
http://www.wildo.com/servlet/se.daddy.wildo.ProductServlet?action=showProduct&articleno=3D003&sub=9

Camovante i Advantage med guminabbar:
http://www.wildo.com/servlet/se.daddy.wildo.ProductServlet?action=showProduct&articleno=832617&sub=9
någon som har såna här, tydligen ska det va bra grepp med dom o inte varma, men kanske svårare att trycka av?


Camouflagedräkt Engelsk:
http://www.garderoben.se/produkt.php?id=232
kände att jag itne riktgit hade råd att köoa lövcamodräkten så det blev den här istället..
appsolut det billigaste jag hittat..150kr
får väl utvärda sen när jag fått den..med värme o prassel osv..


Camouflagenät (lätt):
http://www.wildo.com/servlet/se.daddy.wildo.ProductServlet?action=showProduct&articleno=CAM01&sub=9
för lite tillfälliga gömslen..

vad brukar ni ha för skor/kängor?

har idag vanliga gröna kläder osv..när jag är ute..
 
Hej,

Jag kör antingen med vanliga stövlar, Sarek.
Eller när det är torrare så kör jag med jörnkängan.

Mvh, Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.