Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Camera Raw 4.1 ute

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan Hellström

Aktiv medlem
Adobe har släppt Camera Raw 4.1
- Support för nya kameror
- Clairity justering (= lokal kontrast)
- Fler inställningar för skärpning
- Defringe funktion

/Stefan
 
Ja, nu borde väl även de mest hårdföra kritikerna mjukna. Nu går det att lägga på skärpa i klass med de bästa programmen redan på RAW-stadiet och även om brusreduceringen inte når upp till toppnivå, är den klart bättre än tidigare. Den nya clearity funktionen bidrar ännu bättre till upplevd skärpa och kontrast i bilderna.

Inte uppgraderat till CS3 än? Helt klart dags nu!

Nu väntar vi bara på Lightroom 1.1 som förhoppningsvis kommer alldeles snart...
 
Senast ändrad:
Öh, en liten fråga bara... Jag har alltid fått höra att man ska lägga på skärpa sist i arbetsflödet, varför då göra det redan i råkonverteraren?

Undrar bara...

/Per
 
Instämmer helt med rekom att uppgradera till CS3.

Har nu testat PS och Bridge i några dagar och det verkar vara effektiva och snabba program. Amgående Camera Raw så tycker jag att "Fill Light" funktionen är otroligt bra!
 
peber skrev:
Öh, en liten fråga bara... Jag har alltid fått höra att man ska lägga på skärpa sist i arbetsflödet, varför då göra det redan i råkonverteraren?

Undrar bara...

/Per
Kanske för att man då ofta kan nöja sig med själva konverteringen och slipper gå vidare till Photoshop med varenda bild? Det tar ju sin lilla tid och vill man bara konvertera bilderna och har ett helt arkiv så är det skönt att slippa steget via Photoshop. Då är det ju bättre ju mer man kan göra i CRW. Batcha skärpa på 100 bilder istället för att göra det bild för bild i Photoshop lär ju spara rätt mycket tid t.ex.
 
Aha... Tänkte inte på det... Men det betyder väl också att om jag kör en enstaka bild så är det fortfarande bättre att skärpa den i PS?

/Per
 
Visst, verkar fint, men kostar ju en slant också...

Prova gärna RAW-konverteraren 'Raw Therapee'

http://rawtherapee.com

Det är gratis (open source) och är mycket bra, späckat med funktioner som funkar ypperligt bra, t ex shadow/highlights (som i min mening är klart bättre än shadow/highlight-filtert i ps cs2/cs3), curves, color boost, avancerad skärpning och brusreducering samt 16 bitars färgdjup. Konverterar till de vanligaste formaten som jpg, tiff (8/16 bitar). Reglagen är mycket bra och bildediteringarna är mycket oförstörande, dvs man kan dra upp och ner i det mesta utan att det uppstår brus eller annat, såvida bilden inte är totalt felexponerad. Det enda minus är att allt går en aning långsammare, men det är absolut inte trögt och det går inte att göra batch-konverteringar, vilket de flesta av oss inte gör ändå.

Programmet har fått mig att överge Canons DPP. Inget dåligt programm, har mycket bra och korrekt färgåtergivning, men det är mycket enkelt att med Raw therapee att få identiska färger (raw filerna kan se lite bleka och mörka ut när man öppnar dem men fixas mkt enkelt med exposure funktionen, color boost och ev curves) och dessutom kan man editerna sina jpeg-bilder på samma sätt med alla trevliga verktyg - något som inte går i DPP.

Kostar som sagt var inte en krona, men skaparen av programmet frågar snällt om en frivillig donation på 5 dollar, för vidareutveckling av programmet samt brödfödan får man förmoda.
 
Senast ändrad:
En dum fråga?

Jag undrar bara om det går att använda camera raw 4.1 om man "bara" har CS2? Och VAR (i vilken mapp) ska man placera den när man extraherar zippen i sådana fall. De flesta brukar "ju hitta hem" själv men inte i detta fallet.
Tack på förhand,
Lotta
 
MrSmith skrev:
Funkar även i PhotoShop Elements 4 & 5

/Kjell
Helt fantastiskt bra. Jag trodde dig inte (jag har Elements 4) eftersom Adobes hemsida anger att Camera Raw 4.1 är uppdateringsbar för Elements 5. Men det funkar ju hur bra som helst. Kanon, och tack för tipset! En del nya begrepp att lära och utforska dock. Kan någon snabbt beskriva reglagen Klarhet och Lyster? Och reglaget ´maskning´ i skärpemodulen, är det samma som tröskelvärde i oskarp mask?? /M
 
alfin skrev:
Ja, nu borde väl även de mest hårdföra kritikerna mjukna. Nu går det att lägga på skärpa i klass med de bästa programmen redan på RAW-stadiet och även om brusreduceringen inte når upp till toppnivå, är den klart bättre än tidigare. Den nya clearity funktionen bidrar ännu bättre till upplevd skärpa och kontrast i bilderna.

Inte uppgraderat till CS3 än? Helt klart dags nu!

Nu väntar vi bara på Lightroom 1.1 som förhoppningsvis kommer alldeles snart...

Enligt photoshopnews.com så släpps snart Lightroom 1.2
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.