Annons

Cachback problem OM System

Produkter
(logga in för att koppla)

Joppe61

Aktiv medlem
Är det bara jag som har problem med cachback på OM System?
När jag skulle skicka in blanketten för cachback så kunde jag inte använda min e-post adress då den tydligen redan var registrerad, jag tänkte att det måste bero på att adressen används till mitt OM konto vilket kändes konstigt, men jag använde min andra e-post adress så jag kunde skicka iväg blanketten ( vilket nog inte var det smartaste jag gjort) jag har skrivit till dom flera gånger och förklarat hur det ligger till med ärendenummer och allt. Idag fick jag avslag för att jag skickat in dubbelt.....jag har ju bara skickat en gång.
Men nu är mitt Om konto spärrat det har tydligen skapats ett nytt konto med min andra adress som också är spärrat. Så nu fattar jag vitsen med cachback istället för att bara sänka priset under en kampanj, man betalar inte ut något bara. Första och troligen sista gången jag försöker använda cachback.
//Förbannad OM System användare

Har du använt det du köpte?
Har du inte det så hade jag mailat de o sagt att du lämnar tillbaka prylen inom en vecka om det inte händer ngt i ärendet.
Motiveringen är enkel, Olympus har inte hållit sin del av avtalet.

Har du använt det du köpte?
Har du inte det så hade jag mailat de o sagt att du lämnar tillbaka prylen inom en vecka om det inte händer ngt i ärendet.
Motiveringen är enkel, Olympus har inte hållit sin del av avtalet.
Jo jag har använt det och jag behöver ha det framöver så vi får se vad som händer, hoppas inte sista ordet är sagt än.

Jo jag har använt det och jag behöver ha det framöver så vi får se vad som händer, hoppas inte sista ordet är sagt än.
Hmm... Eriks idé bör väl fungera oavsett om kameran använts eller inte?! Det står väl inget i villkoren gällande cashback att utrustningen inte får användas innan pengarna betalats ut.

Men, som redan sagts, andra vägar bör prövas. Om man bara skickar iväg en vara utan någon överenskommelse så äger man en kamera som befinner sig någonstans man inte har koll på och att man gjort så innebär inte någon skyldighet för motparten.

Kontakta affären, kolla om dom kan hjälpa dig. Efter det kan det bli aktuellt med kommunens konsumentrådgivning för diskussion.

Du är inte ensam.
Jag har haft ständiga problem med cashback till Sony.
Självklart kan du be butiken där du köpte kameran om hjälp. Du är deras kund, och de har gjort vinst på kameran. Pröva det. Se vad de säger. Handla någon annanstans nästa gång om du inte är nöjd med de råd du får. Säg det till dem. Be dem kontakta OM.
Ligg stenhårt på OM. Förklara. Begär svar. Skriv till olika avdelningar. mm.
Ge dig inte. Mina erfarenehter är att till slut ger de med sig. Annars får du anmäla till konsumentverk, kontakta kommunens konsumentrådgivare, och allt möjligt som finns.
Du gör inte detta bara för din egen skull. Du gör det för alla som råkar ut för sådant här. Det har jag använt som inre stöd. Försök att se det lite som en sport, det blir mindre personligt då.
Cashback kan tyvärr missbrukas. Det är bara tillsammans vi kan minska den problematiken. Var och en drar sitt strå till stacken.
Tillsammans stöder och hjälper vi varandra.

Jag har utnyttjat Cashback med Olympus två gånger och det fungerade bra även om det tog lite tid att få pengarna. Men börja med att skriv till deras kundtjänst. Det är väl rimligt innan man helt sågar OM.

Sedan är ju foto-branchens rabatter, reor och kampanjer helt bananas. Jag förstår inte riktigt hur de undgår lagstiftningen kring reor men jag gissar att man roterar olika produkter i varje kampanj och på så sätt rundar reglerna.

Nikon avslutade exempelvis en några månader lång vinterkampanj nyss, sedan höjde man priserna ca >20% och nu kör man en ny vårkampanj med samma grejer. Rea nästan året runt alltså...

Jag har utnyttjat Cashback med Olympus två gånger och det fungerade bra även om det tog lite tid att få pengarna. Men börja med att skriv till deras kundtjänst. Det är väl rimligt innan man helt sågar OM.

Sedan är ju foto-branchens rabatter, reor och kampanjer helt bananas. Jag förstår inte riktigt hur de undgår lagstiftningen kring reor men jag gissar att man roterar olika produkter i varje kampanj och på så sätt rundar reglerna.

Nikon avslutade exempelvis en några månader lång vinterkampanj nyss, sedan höjde man priserna ca >20% och nu kör man en ny vårkampanj med samma grejer. Rea nästan året runt alltså...
Som jag skrev i inlägget så har jag skrivit till dom, tre gånger faktiskt men ska kontakta firman jag köpte av och se om dom kan hjälpa mig.

Som jag skrev i inlägget så har jag skrivit till dom, tre gånger faktiskt men ska kontakta firman jag köpte av och se om dom kan hjälpa mig.
Förlåt. Jag kanske missförstod kronologin, fick bilden av att du kanske inte riktigt väntat in svaret. Min erfarenhet är att kommunikation med Olympus, och troligen OM, går rätt långsamt. Om du kan bevisa att du gjort en ansökan kommer du garanterat ha konsument-vårdande instanser i ryggen och då är det mycket ovanligt att återförsäljaren krånglar. Men man vill ju såklart att det ska gå smidigt, annars blir det ju knappt värt besväret…

Hoppas det löser sig och berätta gärna hur det förlöper! Funderar själv på en OM-1 Mk II. Med Cashback kan man väl få loss den för 20k inklusive HLD-10?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto