Annons

CA och brus

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Jag har två frågor om brus och CA hur det uppträder i samband med telekonverters. Utrustningen är ett Canon EF 300/4 och Canon EF 70-200/2.8 med tillhörande 1.4, 2 konverter. Jag har fotograferat en del fiskgjuse nu i höst. Det har oftast skett på avstånd runt 30-40 meter utan blixt oftast i mulet väder. Säg att jag väljer 1600 ISO på min cropkamera. Exponerar rätt, ej under. Då blir CA väligt tydlig med konverters och bruset blir även det tydligare. Sedan gör om samma procedur på kanske 2-4 meter på domherre. Samma iso 1600 men med fyllnads blixt. Då blir bruset mindre och CA försvinner. Samma bländare. Hur motverkar bruset av blixten och hur påverkas CA av stånd?

Kan inte svara på om CA påverkas av avståndet. Något som däremot påverkar är typen av motiv. Motiv med mycket ljusa områden, skarpt gränsande till mörka områden drabbas hårdare av CA. Typiskt bladverk i silhuett mot en ljus himmel, en mörk fågel mot ljus himmel eller liknande. Bruset påverkas av exponeringstiden, kort tid ger mindre brus, lång tid mer. Vet inte om detta spelar roll på tider där man kan fotografera handhållet. Men för exponeringar som drar i väg flera sekunder eller längre märks detta. Det kan ju också vara så att utfyllnadsblixten lyser bort lågdagrar, i vilka bruset är påtagligare.

Tänk på dina formuleringar, Bertil. :)

....iso 1600 men med fyllnads blixt. Då blir bruset mindre och CA försvinner. Samma bländare. Hur motverkar bruset av blixten och hur påverkas CA av stånd?

Blixten påverkar på så sätt att det du fotograferar blir ljusare jämfört med saker längre bak i bilden, och därmed kanske även ljusare absolut sett i bilden. Dubbelt så mycket ljus (1Ev) är alltid en halv Ev mindre ljus.

CA - beroende på vilken typ du menar - förändras kraftigt av teleconverters i vissa fall. Det beror på hur bra din TC passar med just det objektivet som används.

Avståndskänsligheten för CA fins även med objektiven "nakna", men det kan vara mindre tydligt. Ett objektiv kan sällan optimeras för mer än ett avstånd, CA och andra aberrationer ökar utanför detta område. Med TC kan det bli så att man vänder förhållanden, så att ett objektiv som var bäst på långa avstånd innan blir bäst på korta avstånd med TC monterat.

Tänk på att TC även påverkar den verkliga bländaren, ett objektiv som ditt 300/4 bli med ett 1.4TC ett 420/5.6. Detta påverkar slutartider osv, så det kanske är en ökad oskärpa som gör att bruset framträder tydligare?

För avstånd upp tilll ca 30-40m finns det blixt-tillsatser som koncentrerar ljuset till ett smalare område som passar teleobjektiv bättre. Metz har ett par st riktigt bra sådana, då är det inget omöjligt att köra 1/200 F4.0 ISO800 i totalt beckmörker...

Tackar för era kommentarer. Skall gå igenom mina bilder. Tror att det har med den vita bakgrunden att göra. Då har på blixten så blir ju bakgrunden mera normal då jag exponerar tid efter den.

ANNONS