Det är inte att lura, det är det som branschen rekommenderar om kvalitén inte håller pga tex brus, fokus, skärpa, eller artifakter. Men som jag sa, det kostar. Antingen i lägre styckepris eller i lägre försäljningssiffror.
(Vem kräver RAW?)
Det är därför jag inte anser att man ska jämföra bilders/kamerors utskrifter, det är ju nedskalade bilder och man handikappar ju den bättre bilden/kameran genom den lägre upplösningen. Dessutom skriver jag inte ut ens 0,1% av mina bilder
Tycker du kan låta bli att kalla dem korkade och grabbarna för att inte fatta ("grabbar" förresten, det är rätt jämställt på i all fall de två största
) . Microstockbranschen har alla liknande kvalitetskrav även om en del på sistone har börjat släppa igenom sämre kvalitet på bilderna för att fånga upp tex mobilbilder.
Idén är att alla kunder som betalar för en viss bildstorlek säg 12mp ska kunna räkna med att den är skarp och av bra kvalitet. Ingen bandning, brus, exponeringsfel, CA, eller slarv i efterarbetet. Inte så kul att betala extra för en 50MP bild och upptäcka att den måste skalas ned till 4MP för att dölja defekterna. Doh! Bättre då att köpa en 4MP bild från början och spara tid och pengar (beroende på avtal och bildbyrå förstås). Vissa fotografer är kända för att alltid levera jämn toppkvalitet, de har alltså ännu bättre kvalitet än kraven. Och de säljer också bättre, kunderna lär sig och återkommer gärna när de ser skillnaden.
TS är säkert med i flera bildbyråer redan och han vill nog inte byta till en mindre/sämre. De har f ö liknande krav och faktum kvarstår, varför underleverera och bli impopulär när problemet går att fixa? Den ursprungliga RAW-bilden går att förbättra genom att helt enkelt ta en ny bild och exponera annorlunda eller tillämpa några av teknikerna ovan. Eller ta två bilder och lägg ihop, det gör jag regelbundet trots bra DR i kameran, himlar kan vara trickiga.