Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ca 24-70 – Vad är bra skärpa egentligen??

Produkter
(logga in för att koppla)

BroderIsak

Aktiv medlem
Man har ju hört att det är så många som har problem med sina Canon 24-70 2,8 gluggar. Samt även att det många som är nöjda med sina också. (Så det är inte bara skit)

Efter ett tag så är det lätt att man blir lite färgblind och ställer bara högre och högre krav på sina prylar.I Början när jag köpte min 24-70 glugg så tyckte jag att det var jättebra skärpa i bilderna.
Men nu efter ett tag så har man börjat att typ tvivla ? Är det nåt fel på gluggen eller inte. Man börjar att söka på nätet ,forum,läser bloggar och vart man än läser så står det typ olika, Nån säger att det är det skarpaste dom har fotat med. Oj tänker man då. Så uppfattar inte jag min.

Varför tvivlar man då? Jag tror att det är för att man vet att det liksom finns ett känt fel på den. Hade det inte funnits det så hade jag aldrig ens lagt ut denna tråd

Så därför vore det kul om fler ville lägga upp bilder som jag har gjort så att vi kan se om det skiljer egentligen så mycket bland våra gluggar.

Har även lagt upp dom på min blogg så att ni kan klicka dom till större bilder om ni vill se närmare.
www.stefanisaksson.wordpress.com

Bilagor

• 24-70 hela.jpg
    24-70 hela.jpg
    17.1 KB · Visningar: 1,056
  • 24-70 in zoom.jpg
    24-70 in zoom.jpg
    12 KB · Visningar: 1,058
Senast ändrad:
Kul idé!

Men behöver vi inte göra testet under samma förutsättningar: samma motiv, samam avstånd, samma belysning, etc?

Referenskartan du använt, är det en tryckt sådan, eller har du skrivit ut från nätet? I det senare fallet kan olika skrivarkvalitet göre skillnad i objektivtest misstänker jag.

Petter ...

Jag hittade den på nätet nånstans och sen skrev jag bara ut den på jobbet. Sen satt jag upp den på väggen och tryckte av.

Man behöver inte göra så som jag gjorde utan det var mer bara för att se lite skillnader mellan olika gluggar

Jag kan sen vissa en annan glugg( min vän Magnus ) som har varit inne på service hos Canon som är tagen samma dag med samma förutsättningar som min ,Där kommer ni att få se att det är skillnader.....

Det finns skilnader i gluggarna jag har testat 3 st, Aspman 4 osv. Det finns ett antal trådar där 24-70 diskuteras
dina eller andras bilder går inte att återupprepa och har inget stort värde för en utvärdering , jämför din glugg med en annan eller helst fler och under exakt samma förhållande så får du en fingervisning om hur din glugg är

När du skriver om skärpa i den här tråden, menar du då "absolut skärpa" som linsen kan presetera, eller menar du den skärpa som blir en konsekvens av eventuell felfokusering (AF eller manuellt)?

Många trådar handlar om felfokusernig som tydlgen kan justeras bort.
Men kan det vara skillnad på olika ef 24-70 i skärpa även vid perfekt fokus?
Kan denna skillnad i så fall också justeras bort?

Jag upplever att min är skarp, och jag upplever att AF sätter fokus där den ska. Men alla skriverier gör att man börjar undra om man kunde få det ännu bättre.

Petter ...

När du skriver om skärpa i den här tråden, menar du då "absolut skärpa" som linsen kan presetera, eller menar du den skärpa som blir en konsekvens av eventuell felfokusering (AF eller manuellt)?

Många trådar handlar om felfokusernig som tydlgen kan justeras bort.
Men kan det vara skillnad på olika ef 24-70 i skärpa även vid perfekt fokus?
Kan denna skillnad i så fall också justeras bort?

Jag upplever att min är skarp, och jag upplever att AF sätter fokus där den ska. Men alla skriverier gör att man börjar undra om man kunde få det ännu bättre.

Petter ...

Jag har fått den känslan att det finns skillnader på Skärpan mellan gluggarna. Så jag har provat en glugg till och den är f-n nog lite skarpare än min.. Men min är fortfarande bra men det finns skillnader mellan dom..

VAR ligger skärpan?

Detta måste ha malts om och om igen i massor av trådar, men det är viktigt att man tar reda på om oskärpan beror på ett optiskt dåligt objektiv eller på felfokusering. För att testet ska ha något värde måste man se till att man fokuserat optimalt, t.ex. med Live View.

Mitt gamla 28-70/2,8 gav t.ex. sällan skarpa bilder på största bländare med min 7D tills jag hade haft kameran på justering hos Intervison. Efter justeringen får jag mestadels skarpa bilder.

Överhuvudtaget kan man fråga sig hur många gånger det handlar om felfokusering när folk klagar på sina objektiv. Den som följer debatterna på DPReview får ju nästan intrycket att speciellt amerikanare lämnar tillbaka minst vartannat objektiv p.g.a. missnöje med skärpan, när den egentliga orsaken kanske är just felfokusering.

Nu borde detta vara en enorm anledning för bl.a. Canon att se till att allt som levereras är rätt justerat redan från fabrik. Detta gäller naturligtvis både objektiv och hus.

Så ett första steg vid objektivtest måste vara att kolla var bästa skärpan ligger. Tag t.ex. fram den där traven med Strindbergs samlade verk, som du säkert köpt på bokrean för många, många år sedan. Ställ upp böckerna på ett bord med jämn yta (för att inte kameran ska fokusera på bordsduken) och på ett rimligt långt avstånd. Ställ en bok i mitten (med framsidan mot kameran), och ställ de övriga "på skrå" med någon decimeters avstånd i sida och djup. Fokusera på mittboken med autofokos, och kolla vilken bok som blir skarpast. Du blir kanske förvånad.

OK, detta är omtugg av vad som finns att lära i andra trådar, men det tål att upprepas.

AndersLj

Ett bakomliggande stort problem med våra allt mer högupplösta kameror är att det blir svårt att optimera något så komplext som en zoom. Tänk hur många parametrar som måste stämma och man ser att en zoom borde ha större risk att avvika i praktiken från teoretiskt MTF mot en fast brännvidder: fokus och objektivets linselement måste vara rätt inställt på alla avstånd, bländare och brännvidd. En fast brännvidf gör att det finns mindre risk att någon parameter inte är optimal.

ANNONS