Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bytastankar D50 till D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurch

Avslutat medlemskap
(Edit, fel forum, kan någon flytta till köprådsdelen?)

Hej! Jag behöver goda råd och moraliskt stöd! Min undran är vad som är smartast att välja:

1. Köpa en D300 med kitobjektiv 18-200/3,5-5,6 VR i Sverige

2. Köpa en D300 i Sverige och Sigma 70-200/2.8 i USA

3. Behålla D50:n och köpa Sigma 70-200/2.8 i USA

Bakgrundsinfo: Jag har en kollega som vill köpa min D50 tillsammans med kitobjektivet (18-55) och ett Tamron 70-300 (kostar under tusenlappen nu). Priset jag har begärt är 5000 kr.

Jag funderar på att gå upp till en D300 och en sådan får man ju för under 15000 kr i Sverige.

Samtidigt har jag planer på att köpa ett Sigma 70-200/2.8 HSM i USA när jag är där på semester om tre veckor. Kostar max 799 dollar där och strax under 8000 kr här.

Min väska innehåller just nu:

Nikon D50
Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro HSM
Sigma EX 10-20/4-5,6 EX DC HSM
Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2
Nikon Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G ED
Nikon SB-600

Kan även nämna att jag är prylgalen och inte fotar professionellt men man vet ju aldrig... Så vad tycker ni?

/Lars

Jag tycker personligen att alternativ 2 låter bäst men jag skulle köpa nikons 70-200 istället för att få snabbare fokusering och vr. och du kommer inte behöva några andra objektiv efter 70-200 köpet ;)

Köp D300an från England, och sen antingen Sigma 70-200 eller Nikons dito från USA. Du har ju redan en bra vidvinkel- och normalzoom. 18-200 kommer göra dig besviken!

70-200 2,8 är ett mycket bra objektiv som jag utan tvekan kan rekommendera, men det är tungt och klumpigt att bära.
Själv har jag precis köpt D300 och 18-200 och jag måste säga att jag är mycket nöjd. Så mitt 80-200 2,8 kommer jag bara använda vid speciella tillfällen medan 18-200 kommer sitta på mest. Och VR är så mycket bättre än jag kunnat ana. Tog handhållna bilder på New York nattetid från Empire State building och jag förvånades över hur bra VR funkar om man är stadig på handen, eller vilar kameran mot något stabilt.
Så jag skulle köpa 18-200 och spara till ett 2,8 objektiv till senare. Men det är jag...
Dessutom får du kitet för runt 15000 kr i USA om du nu ändå ska dit.

Vill tillägga mina plus och minus för 18-200...
Bästa med det: Zoomomfånget
Sämsta med det: Optiska kvalitén inte i topp

Senast ändrad:
köp d300 i england, då nikon inte har världsgaranti på deras kamerahus, bara på deras optik.

Håller med dig Andreas, men vad menar du med att inte den optiska kvalitén är på topp? Är det någonting du läst eller lider du av detta själv?
Själv är jag oerhört nöjd med den optiska kvalitén. Var ute senast i dag och plåtade barnbarnen hemma hos dottern. Satte då även på min "optiskt fantastiska" 50/1,8. När jag kom hem och jämförde slog 18-200 optiken ut 50:an så det dånade.....varför, jo VR. Fastän jag var nykter och i övrigt någorlunda frisk lyckades jag tydligen inte hålla tillräckligt still när tiderna hamnade runt 1/15 och något längre. I mina ögon betyder det att jag känner mig mer nöjd med min zoom än med 50:an.
Mvh
JB

Jag håller faktiskt med dig om att VR gör mycket och hjälper till med att göra bilderna fina.
Det jag menar är att kvalitén på bilder fotade med mitt Nikkor AF-D 80-200 2,8 är i en högre klass om jag lyckats hålla kameran still. Men det betyder inte att 18-200 är dåligt. Tvärt om, mycket bättre än jag vågats hoppas på. Bara nöjd!

Jahopp, nu är D50:n såld och D300:n kommer i morgon! Perfekt eftersom jag ska till Warszawa på söndag, då kanske man kan fota lite!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar