Annons

Byta utrustning!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

jazzanova

Aktiv medlem
Jag behöver lite hjälp/tips.

Jag har en Nikon F4s med en 20mm en 50mm och SB24.

Jag känner att min utrusting inte är som jag behöver, jag använder den mindre och mindre p.g.a att den är för klumpig och väger för mycket. Jag letar efter nån kamera som har samma optiska kvalitet och gedigenhet som min F4 men som är mindre.

Nån som har tips?

Titta på mätsökarkameror. Det enda "dåliga" med dem egentligen är att de inte har autofokus och att sökarbilden kan vara lite felaktig om man tar närbilder.

Leica/Hexar är väl något att kolla på. Kanske Contax G2 också.

Annars är Hasselblad Xpan(1 och 2) en given kamera.

Nya mätsökarkameror till rimliga priser och med bra optik har Cosina-Voigtläner Bessa R, Bessa T Bessa R2 m.fl. Här passar även Leica skruvoptik samt övriga Leica bajonettoptik via adapter eller ett specialframtaget kamerahus.
Voigtländer-Bessa

Senast ändrad:
Leica R är bajonetten till Leicas spegelreflexer. Leica M är deras mätsökarkameror med M-bajonett.

ThomasT skrev:
Titta på mätsökarkameror. Det enda "dåliga" med dem egentligen är att de inte har autofokus och att sökarbilden kan vara lite felaktig om man tar närbilder.

Leica/Hexar är väl något att kolla på. Kanske Contax G2 också.

Annars är Hasselblad Xpan(1 och 2) en given kamera.
----------
Contax G2 har väl AF?
/Micha

michap skrev:
----------
Contax G2 har väl AF?
/Micha

Du kan nog ha rätt där.

"Contax continues the direction set in 1994 by adding another revolutionary camera to its professional AF rangefinder line. The G2 becomes the flagship camera in a professional line that continues to grow. The G2 raises the standard for rangefinder cameras with a four frame per second integrated motor drive, top shutter speeds of up to 1/6000 second, X sync at 1/200 second and adds an extended baseline autofocus system. " Saxxat från
http://hardwarecentral.dealtime.com/xPF-Contax_G2

Att jämföra mätsökarkameror med SLR-kameror går inte riktigt, det blir en helt annan typ av fotografering.

Contax G-kameror är ingen mätsökare i egentlig betydelse eftersom den har AF & zoomsökare, det är fina kameror men ger inte den där fantastiska närvarokänslan som en bra mätsökarkamera ger.

När du tittar in i sökaren på en SLR-kamera så får du mer en känsla av att titta in & igenom kameran, en god mätsökare ger en större närvarokänsla, du får större närhet till motivet.

Svårt att beskriva detta därför så föreslår jag att du testar en Leica M, Voightländer eller dylik kamera. Konica Hexar RF är mycket fina kameror med fantastisk optik, ett billigare alternativ än Leica men dyrare än Voightländer (som tillverkas av Cosina).

Mätsökarna lämpar sig bäst för vidvinkel upp till korta telen & inte till macro, zoomar existerar inte bortsett från till Contax G som har zoomsökare (ungefär som en ordinär digitalkamera typ Canon G3 fast med paralaxjustering samt mer visning).

Contax G2 kan vara nåt för dig eftersom det förmodligen är ett mindre steg att gå ifrån en SLR till en G2 än till en ordinär mätsökare. G1 är idag låga priser på men sägs ha mycket sämre AF än G2 (har testat G2).

Larsa

Varför inte köpa ett extra hus i form av en FM3A eller en FM2A (eller en FA)! Du får med dig kvalitén från optiken men slipper släpa på F4:ans vikt. Det du missar är t.ex motor, AF och spotmätning men det kanske inte behövs vid de tillfällen då du söker en lite smidigare kamera...

Sorry, Mipert hade juh redan varit inne på detta...så går det när man skummar;)

Vet inte exakt vad du är ute efter men varför inte titta på en Nikon F90X som är en lättare kamera med klar proffskvalitet vad gäller specifikationerna. Som jag ser det är F90X Nikons bästa kamera näst efter F4/F5 (om vi pratar analogt förstås).Då kan du ha kvar resten av utrustningen, om du vill.

Men eftersom du nämner optiska kvalitet antar jag att du menar att du vill byta gluggarna också eftersom det är de som står för optisk kvalitet.Ett förslag sär också, byt gluggarna mot en zoom 28-105, orginal - billig men med mycket god zoom-kvalitet, och dessutom så allsidig att andra objektiv känns onödiga (jag orkasr aldrig använda andra gluggar än den här nuförtiden). På den finns dessutom makro med hygglig närgräns. Kvaliteten inget problem, möjligen lite dåliga bländarvärden som enda nackdel.

Jag använder för närvarande så gott som inget annat objektiv än detta, och jag jobbar ändå med tryckkvalitet upp till A4.

Nu är det ju inte lätt att visa skärpan med en upplösning på 72 dpi och 400x400 pixlar men jag bifogar ändå ett par exempel på 28-105:an

Bilagor

• sabina6205bsharp.jpg
    sabina6205bsharp.jpg
    46.3 KB · Visningar: 2,366
En FM med en kort och skarp 50mm f/1,8-glugg kan du hitta för 1500-2000kr, och den går lätt ner i jackfickan. Riktiga män använder inte AF... *ironi*.

/Pontus

Pratar vi om liten storlek och optisk kvalitet så är det svårslaget med Leica M -serien (oftast manuella kameror), Contax G (autofokus och tidsautomatik) samt Bessas med Voighländer optiken. Dessa optiker slår Nikon,Canon mfl. Kolla MTF-värdena på www.photodo.se

Leicas kameror och optik har väldigt högt andrahandsvärde medan Contax G2 har sjunkit i pris.
Såg en annons på en begagnad 21:a till Leica. För samma pris så får man en Contax G2:a + 21:a + 35:a + 45:a + 90:a. Skärpemässigt ska dessa vara lika bra(21 mm optiken). Dessutom får man autofokus på köpet.

Tack för alla tips.

F90x är inte ett alternativ för mig. Kamera för mig ska vara METALL inte massa plast som känns billigt. Vet inte varför jag e så konservativ när det gäller detta men så är det.

Leica kanske är att satsa på kommer ju hålla länge. Synd bara att R8'an e så dyr har helt fastnat för formen på den.

Får se vad det blir. Men fyll gjärna på med mer tips.

/Sebastian

F4an

Tjena, vad är det för kamera du vill byta till? Jag har en helt manuell Nikon FM med motor (naturligtvis avtagbar) och 3 objektiv och andra tillbehör som blixt osv. Du kan inte tänka dig att byta + pengar emellan? MVH Joel

oj det kanske den är, har inte sett den irl. Men den ser ruskigt snygg ut tycker jag. Kanske en r5 6 el 7 då eller är M kamerorna bättre?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar