ANNONS
Annons

Byta ut kitzoomen

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Dags för ett nytt objektiv tror jag.
Är nu riktigt trött på min 18-70 kitzoom pga dålig ljusstyrka och dålig skärpa.

Vad kan jag lämpligen köpa för att ersätta denna glugg inom rimlig prisklass?

Under 6000 kronor då eventuellt begagnat.

Kör med KM D5D.
 
Har lite normalzoomsfunderingar jag också. Och har haft en längre tid... och aldrig blir jag säker på vad jag vill ha. :)

Tamron 28-75 har blivit överöst med bra omdömen, men i mitt fall skulle jag sakna området mellan 18-28mm. Dels vid fotografering av familjemiddagarna (stort bord, kort avstånd) och även vid landskapsbilder. Samtidigt är det ju kul att ha lite tele i samma glugg...

Så jag rekommenderar att du tittar lite på Sigma 18-50/2,8 eller Tamron 17-50/2,8 också. Båda har fått bra omdömen, dock ej lika bra som 28-75:an.

En kul detalj, sigman har endast 20 cm närgräns numera (ny modell, har tillägget macro i namnet). Skulle uppskattas av min tjej när hon dyker ner i blomlandet för att fota närbilder på blommorna.

/Fredrik - som egentligen inte borde råda andra eftersom jag inte kan bestämma mig själv...
 
vill du komma billgare undan så
rekommenderas
Minolta 28-105 (ruggigt prisvärd, bra skärpa!)
Minolta 24-105 (ännu bättre, fast dubbelt så dyr ungefär)
Minolta 28-85 (klassiker, mycket, mycket prisvärd)

alla ovan har F/3.5-4.5,

vill du ha en dyrare så är Tamron ett mycket bra köp, även om JAG inte gillade den plastiga konstruktionen och därför sålde det. Tycker också att 28 är väl snål vidvinkel. Mitt drömobjektiv skulle vara ett 17-50 F/2.8 och Tamron har ju gjort ett sådant, dock har jag ej testat det.
Tokina har ett 16-50, men det finns ej till Minolta/Sony.
28mm är, enligt mig lite för lite vidvinkel för att ha objektivet som allround-zoom.
 
Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) verkar ju lovande .

ca 4 200 kr för den...

Årets konsumentoptik enligt EISA 2006/2007
 
Plus 6,8% i tull och 25% i moms på hela klabbet - 12200:-, men bra bilder blir det - tro mig.
 
Lasse H skrev:
Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) verkar ju lovande .

ca 4 200 kr för den...

Årets konsumentoptik enligt EISA 2006/2007

Någon som har eller har provat denna som kan lämna en lite snabbrecention? Är lite sugen på denna istället för kitzoomen jag med
 
Det lutar åt att jag kommer välja Tamron 17-50 men vilka ska man kolla på mer innan man bestämmer sig tycker ni? Ska ner till Scandinavian idag o kolla lite så det kan ju vara bra o veta... Är ju så svårt sånt här...
 
Fesse skrev:
Det lutar åt att jag kommer välja Tamron 17-50 men vilka ska man kolla på mer innan man bestämmer sig tycker ni? Ska ner till Scandinavian idag o kolla lite så det kan ju vara bra o veta... Är ju så svårt sånt här...

Var inne på Scandinavian här i Sthlm i lördags och tänkte köpa Tamrongluggen men dom hade ingen hemma.....
 
har haft och använt, Nikkor 24/2.8, sigma 24/1.8, Tokina 17/3.5, tamron 28-75/2.8. Har nu ett Tamron 17-50/2.8 istället och har aldrig någonsin saknat någon av de andra gluggarna. Ruskigt bra är den, lite klent byggd kanske men prisvärd.
 
Själv är jag väldigt nöjd med min Sigma 17-70 2.8-4.0, tar bilder som är skarpa nog för mig och har en närgräns som gör att man kan ta läckra närbilder. Ligger på ca 3000-3200 om jag inte misstar mig, så den tycker jag du skall ta med i din utvärdering!
 
Det blev ett Tamron 17-50 2,8 i alla fall. Var ju i bankerydsbutiken och dom hade ett hemma. Känns väldigt stabilt och bra tycker jag men jag jämför ju med kitgluggen så det kanske inte är riktigt rättvist. Har inte hunnit göra nått ordentligt test men det kommer i eftermiddag. Nu ska vi bara beställa ett filter till den oxå...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.