Annons

Byta ut Canon EOS 450D mot Canon EOS 750D?

Produkter
(logga in för att koppla)

marsit

Avslutat medlemskap
Jag har sedan många år en Canon EOS 450D och funderar på om jag "borde" köpa en 750D.
Vad är skillnaden mellan dessa och är det värt det? Jag planerar en resa till bl a Grand Canyon och det är därför jag funderar om det skulle ha någon betydelse, framför allt bildmässigt och möjligheter att fotografera. Hur skulle det bli skillnad i så fall?
Vad jag har förstått så ska objektiven fungera som på min nuvarande kamera, så eg skulle det då räcka med att köpa enbart ett kamerahus? Eller blir den gamla då mer svårsåld, så att det ändå kan vara värt att ev köpa en 750D inkl objektiv?
 
Värdet på en 450D är så litet idag att jag inte ens skulle bry mig om att försöka sälja den.
Men objektiven passar. Det finns även en 760D som är bättre på det mesta, utan att vara mycket dyrare.
 
Tack för ditt svar! Får jag ställa en till fråga? Jag som glad amatör men ändå vill ta bra bilder, skulle du anse att min 450D (som eg är felfri) skulle vara fullt tillräckligt eller är skillnaden så stor till 750D/760D att det är värt att byta ut den?
 
Det är skillnad i upplösning (megapixel) och säkert har allt annat blivit bättre. Men kommer du att märka jättestor skillnad? Det är svårt att säga...

Personligen så tycker jag det är bekvämt att ha hög upplösning när jag fotar på resa eftersom man kan slarva lite med kompositionen och ändå kunna gör förstoringar. Det är inte alltid man har gott om tid, speciellt vid stora turistmål som Grand Canyon är det ofta folk i vägen.

Tycker jag att det är värt 7000 kr för uppgraderingen? Jag skulle nog hellre vilja gå upp till en högre serie för att få lite fler funktioner och direktknappar. Men då blir ju prislappen ännu högre.
 
Saknar du nåt med din kamera idag? Video? Annars tycker jag 450D är en trevlig kamera, hade en sådan en tid efter min älskade 350D dog . . .
Visst vinner du väl några steg i ISO prestanda, och visst kan du väl beskära hårdare.
Standardfrågan är väl som vanligt, är det kanske bättre för dig att lägga tusenlapparna på en bra optik?

Det är ingen dålig kamera du har.
 
Hej,

En liten upprepning av föregående inlägg kanske.

jag har normalt uppgraderat för att uppnå tre saker:
1. Högre upplösning, för att kunna beskära när man behöver.
2. Bättre ISO-processing (nyare kameror har bättre mjukvara för att processa ISO) Tre versions-steg upp 4xx->7xx kommer göra stor skillnad när du fotar i taskigt ljus i fråga om brus.
3. Snabbare frekvenstagning för att få fler bilder på samma tillfälle = Större chans till att fånga tillfället.

Sen är det alltid en avvägning mellan kamerahus och optik. Vad har du för objektiv? Det är lättare att ge tips om man har helhetsbilden, dvs hus & objektiv.

Mvh
Roger
 
Istället för att köpa en 750/760D skulle jag vilja tipsa om att 7D:eek:r formligen regnar runt om kring nu för billig pengar. Förbaskat mycket kamera för några få tusenlappar :) Hade jag inte redan två skulle jag köpa minst fyra till.
 
Vare sig du köper en 750/760D eller ev. en 7D så tycker jag du ska behålla din 450D, billigare reserv eller komplimentkamerahus kan du knappast få i ditt fall.
 
Jag har sedan många år en Canon EOS 450D och funderar på om jag "borde" köpa en 750D.
Vad är skillnaden mellan dessa och är det värt det? Jag planerar en resa till bl a Grand Canyon och det är därför jag funderar om det skulle ha någon betydelse, framför allt bildmässigt och möjligheter att fotografera. Hur skulle det bli skillnad i så fall?
Vad jag har förstått så ska objektiven fungera som på min nuvarande kamera, så eg skulle det då räcka med att köpa enbart ett kamerahus? Eller blir den gamla då mer svårsåld, så att det ändå kan vara värt att ev köpa en 750D inkl objektiv?

Du får sannolikt "ingenting" för din 450D så behåll den som reservkamera.

Du får tveklöst en bättre kamera. Framför allt gäller det kvaliteten på de högre ISO-talen. Där har Canon (precis som de flesta andra) tagit flera steg fram under de sju år som skiljer mellan de två modellerna.

Några tydliga skillnader:

Du kan filma i Full-HD. 450D saknar filmfunktion.

Du får 24 megapixlar på 750D jämfört med 12 megapixlar på 450D.

ISO går numera till 25600. På din 450D stannar den vid 1600.

750D har inbyggd WiFi. Saknas i 450D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.