Helmetrock
Aktiv medlem
Ja, OM det nu är dåliga isoprestanda det handlar om. Vi vet ju inte det ännu. Förövrigt var det väl just det jag skrev i inlägg #14.
Pratar man om ISO över 200 på en D80 handlar det om dålig prestanda oavsett ;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, OM det nu är dåliga isoprestanda det handlar om. Vi vet ju inte det ännu. Förövrigt var det väl just det jag skrev i inlägg #14.
Det är klart att en nyare kamera ger bättre bilder ifråga om färger och skärpa, det är bara tramsigt att säga något annat! T ex Nikon D3200, D5100 och D7000 är mycket bättre än D80 vad gäller ISO, AF och bildhanteringssystem. Dina nuvarande objektiv är kanonbra på en D7000 och jag är övertygad om att skulle uppleva en D7000 som ett rejält lyft!
Fredrik, har du haft någon D80? Utmärkta färger på högt ISO är inget jag förknippar med den....
Trams och trams. D80 har kapacitet att ge utmärkta färger och skärpa. Sedan att dagens kameror är bättre är ju en annan sak. Men man skall kanske inte hoppas att man köper sig till bättre bilder. Beroende på vad man nu är missnöjd med, om det beror på kameran eller fotografen.
Jo, jag vågar påstå att man kan köpa sig till tekniskt bättre bilder. Samma fotograf som fotograferar samma motiv kommer att få betydligt bättre bilder med en D7000 än med en D80, hur kan man tro något annat?
Fredrik, jag förstår mycket väl vad du menar och jag vet att du vet vad teknisk bildkvalité är. Det jag reagerar på är att du säger att D80 är kapabel till utmärkta färger när första inlägget handlar om att den ger för mycket brus på höga ISO. Jag hade en D200, samma sensor, och precis som du tror är bruset av en annan karaktär, brusmängden behöver inte vara större men det blir liksom fläckigt på ett annat sätt än med t.ex. D300 och speciellt D7000. Enligt DXO är den inte så tokig, men i verkligheten skulle jag säga att den ligger mer än två steg efter D300 i brus.
Varför är den ingen som går in och tittar på mina bilder under min profil. Visserligen råkade jag logga in på fel konto från början, men det skrev jag. Gå in på mitt namn vid detta inlägget.
Jag är fullt medveten om att jag inte är någon stjärna, men jag tycker det är jätte roligt att fota. Och jag tycker själv att det blivit bättre med tiden. Och ju mer bilder jag tar desto fler ideer får jag om vilka slags bilder jag vill ta. Men jag tycker att bilderna blir för mörka hur jag än ställer in kameran. Har då fått för mig att en bättre kamera kan hjälpa mig med just den biten. Att jag sen har långt kvar till den perfekta bilden är en annan sak.
Jag har ju inte lagt ut dom mörka bilderna, för dom är kassa (enligt mig). Skruvar jag upp ISO så blir dom för korniga och det gillar jag inte heller.
Jag har ju inte lagt ut dom mörka bilderna, för dom är kassa (enligt mig). Skruvar jag upp ISO så blir dom för korniga och det gillar jag inte heller.