Annons

Byta till Nikon D7000 eller annat objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Pratar man om ISO över 200 på en D80 handlar det om dålig prestanda oavsett ;-)

JA kan bara hålla med ,blev ganska besviken på bilder jag tog på bröllopet med min D80 ok ute i dagsljuset men inne i fest lokalen med ett mörkt furutag blev det inte alls bra ,klart går att förbättra med en extern blixt men det vill man inte alltid använda.

Pratar man om ISO över 200 på en D80 handlar det om dålig prestanda oavsett ;-)

Kan så vara, beroende på vilka krav man har. Tog en span på DxO, och den borde ju gå skruva upp till minst ISO 400, kanske tom 800? Har dock ingen erfarenhet av D80, kanske har den så fult färgbrus att det inte funkar? Men det är väl närmare två steg mindre än man kan med dagens APS-C kameror.

Det är klart att en nyare kamera ger bättre bilder ifråga om färger och skärpa, det är bara tramsigt att säga något annat! T ex Nikon D3200, D5100 och D7000 är mycket bättre än D80 vad gäller ISO, AF och bildhanteringssystem. Dina nuvarande objektiv är kanonbra på en D7000 och jag är övertygad om att skulle uppleva en D7000 som ett rejält lyft!

Det är klart att en nyare kamera ger bättre bilder ifråga om färger och skärpa, det är bara tramsigt att säga något annat! T ex Nikon D3200, D5100 och D7000 är mycket bättre än D80 vad gäller ISO, AF och bildhanteringssystem. Dina nuvarande objektiv är kanonbra på en D7000 och jag är övertygad om att skulle uppleva en D7000 som ett rejält lyft!

Trams och trams. D80 har kapacitet att ge utmärkta färger och skärpa. Sedan att dagens kameror är bättre är ju en annan sak. Men man skall kanske inte hoppas att man köper sig till bättre bilder. Beroende på vad man nu är missnöjd med, om det beror på kameran eller fotografen.

Fredrik, har du haft någon D80? Utmärkta färger på högt ISO är inget jag förknippar med den....

Nej jag har ju skrivit att jag inte har någon erfarenhet av D80. Nej, jag förknippar ändå inte utmärkta färger på höga ISO med den. Men det är ju inte riktigt det jag sagt. Se inlägg #14 där jag kommenterar isoegenskaperna. Att de är måttliga medför ju brus, men också sämre färgåtergivning och upplösning. Jag nöjde mig dock med att skriva brus för enkelhetens skull.

Igen, vi vet ju inget om kraven på höga ISO, om det är det som är problemet. Trådstartaren vill bli en bättre fotograf, det är det jag kommenterat.

Trams och trams. D80 har kapacitet att ge utmärkta färger och skärpa. Sedan att dagens kameror är bättre är ju en annan sak. Men man skall kanske inte hoppas att man köper sig till bättre bilder. Beroende på vad man nu är missnöjd med, om det beror på kameran eller fotografen.

Jo, jag vågar påstå att man kan köpa sig till tekniskt bättre bilder. Samma fotograf som fotograferar samma motiv kommer att få betydligt bättre bilder med en D7000 än med en D80, hur kan man tro något annat?

Jo, jag vågar påstå att man kan köpa sig till tekniskt bättre bilder. Samma fotograf som fotograferar samma motiv kommer att få betydligt bättre bilder med en D7000 än med en D80, hur kan man tro något annat?

Vi pratar förbi varandra. Så här skrev jag i inlägg #14 "Köper du en dyr kamera, kommer du att få en högre teknisk bildkvalitet. Denna har dock inte så mycket med bra eller dåliga bilder att göra om du frågar mig."

Jag påstår ingenstans att man inte kan köpa sig till tekniskt bättre bilder.

Trådskaparen fotar en hel del evenemang vilket jag förknippar med höga iso. Jag har ärligt talat svårt att förstå varför någon som har intresse, råd och vilja att byta upp sig, skulle välja att behålla en D80. I dagsläget är en sådan kamera något som begränsar möjligheter. En D7000 är definitivt något som kommer förbättra ts bilder utifrån hennes problembeskrivning. Jag är dock lite tveksam till om en D700 är så vettigt. Tror det kommer en budget FF snart som kan vara värd att beakta.

Tror nog att en uppgradering från D80 till ex en D7000 kommer synas bra mycket mer på ts bilder än när en yrkesfotograf uppgraderar från D3 till en D800 eller D4.

Fredrik, jag förstår mycket väl vad du menar och jag vet att du vet vad teknisk bildkvalité är. Det jag reagerar på är att du säger att D80 är kapabel till utmärkta färger när första inlägget handlar om att den ger för mycket brus på höga ISO. Jag hade en D200, samma sensor, och precis som du tror är bruset av en annan karaktär, brusmängden behöver inte vara större men det blir liksom fläckigt på ett annat sätt än med t.ex. D300 och speciellt D7000. Enligt DXO är den inte så tokig, men i verkligheten skulle jag säga att den ligger mer än två steg efter D300 i brus.

Fredrik, jag förstår mycket väl vad du menar och jag vet att du vet vad teknisk bildkvalité är. Det jag reagerar på är att du säger att D80 är kapabel till utmärkta färger när första inlägget handlar om att den ger för mycket brus på höga ISO. Jag hade en D200, samma sensor, och precis som du tror är bruset av en annan karaktär, brusmängden behöver inte vara större men det blir liksom fläckigt på ett annat sätt än med t.ex. D300 och speciellt D7000. Enligt DXO är den inte så tokig, men i verkligheten skulle jag säga att den ligger mer än två steg efter D300 i brus.

Ja du har nog rätt. Jag var inte riktigt uppmärksam på att det är när ISO skruvas upp som bilderna blir dåliga. Kanske beror de mörka bilderna på att TS helt enkelt underexponerar för att ISO inte går höja mer. Jag tolkade det som att hon kanske behövde justera exponeringen för att få bilderna ljusare.

Då är ju en D7000 ett utmärkt val, den har ju rätt mycket bättre isoegenskaper än en D80. Dessutom passar de objektiv hon redan har utmärkt på den, och hon får utdelning för sin investering i bättre bilder. Förmodligen mer än att köpa nya objektiv.

Ibland kan en ny firmware (mjukvara) korrigera vissa problem.
Vad jag kan se till D80 så är den senaste version 1.11 och det korrigerar endast
batteritiden på displayen, men om det finns någon eller några versioner innan den senaste
håller jag osagt.. kan ju hända att de korrigerat något användbart och vettigt.

Någon som vet?

Katy, jag är tämligen säker på att du blir mer än nöjd med en D7000!
Jag har kört D80, D90 och nu D7000. Varje gång jag bytt, så har det varit för att få bättre ISO-egenskaper. Och det har jag fått. Lyftet från D80 till D7000 kommer att kännas Gott!!! Det vågar jag lova.

D80, presterade i mina ögon underbart på ISO 100 och 200. 400-800 okej, men över det ingen höjdare.
D90 presterade bra på 200-800, okej på 1600-2500, men över det sådär.
D7000 är underbar på ISO 100-200, mycket bra på 400-800, bra på 800-3200 och okej på 6400.

Ovanstående är min tankar och erfarenheter. Så, jag lämnar DXO etc... Detta är mer min personliga känsla i de bilder jag tagit med resp. kamera.
Jag kör med 50/1,8 och har haft 18-70 som va en kanonglugg, om än inte så ljusstark men...

Kör du på en D7000, sedan som skrivits så hänger ju inte allt på kameran. Men, det tekniska och möjligheter det ger kan man inte förneka. Sedan är det upp till fotografen att fixa resten.... :)

Lycka till med ditt val!!

Jag bytte själv från D80 till D7000. Eftersom jag mest plåtar barn som hoppar, springer och ramlar i diverse skumt belysta idrottshallar var huvudanledningen till mitt byte bättre ISO egenskaper, fler pixlar och snabbare seriebildstagning men jag fick mycket mer som blev så mycket bättre. Självklart blir man inte en bättre fotograf av ett nytt kamerahus men man får helt andra möjligheter som kan uppmuntra till att utvecklas i sitt fotograferande. Jag har emellertid behållit min D80 som backup för jag tycker att den fortfarande kan leverera bra bilder under rätt omständigheter även om känslan långt ifrån är densamma som i D7000. Sen ska man i sammanhanget inte heller underskatta vad en figerfärdig person kan göra med en bild i datorn.

Varför är den ingen som går in och tittar på mina bilder under min profil. Visserligen råkade jag logga in på fel konto från början, men det skrev jag. Gå in på mitt namn vid detta inlägget.

Jag är fullt medveten om att jag inte är någon stjärna, men jag tycker det är jätte roligt att fota. Och jag tycker själv att det blivit bättre med tiden. Och ju mer bilder jag tar desto fler ideer får jag om vilka slags bilder jag vill ta. Men jag tycker att bilderna blir för mörka hur jag än ställer in kameran. Har då fått för mig att en bättre kamera kan hjälpa mig med just den biten. Att jag sen har långt kvar till den perfekta bilden är en annan sak.

Varför är den ingen som går in och tittar på mina bilder under min profil. Visserligen råkade jag logga in på fel konto från början, men det skrev jag. Gå in på mitt namn vid detta inlägget.

Jag är fullt medveten om att jag inte är någon stjärna, men jag tycker det är jätte roligt att fota. Och jag tycker själv att det blivit bättre med tiden. Och ju mer bilder jag tar desto fler ideer får jag om vilka slags bilder jag vill ta. Men jag tycker att bilderna blir för mörka hur jag än ställer in kameran. Har då fått för mig att en bättre kamera kan hjälpa mig med just den biten. Att jag sen har långt kvar till den perfekta bilden är en annan sak.

Du har ju många fina bilder. Tycker egentligen inte att de är mörka. Men det är ju en smaksak. Vill du ha den typ av bilder du visar på din sida ljusare, är det bara att justera exponeringen på lämpligt sätt så att bildsensorn får mer ljus. Kan styras genom att justera exponeringstid, bländare eller ISO (fast du får vara lite försiktig med att vrida upp ISO för mycket på din kamera).

Testa tex att dra i reglagen på denna kamerasimulator så ser du hur allt hänger ihop och hur du får ljusare/mörkare bilder och hur detta förhåller sig till brus, rörelseoskärpa och skärpedjup: http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2

Studera bildexemplet noga så ser du hur bilden påverkas av att du drar i de olika reglagen.

Jag har ju inte lagt ut dom mörka bilderna, för dom är kassa (enligt mig). Skruvar jag upp ISO så blir dom för korniga och det gillar jag inte heller.

Jag har ju inte lagt ut dom mörka bilderna, för dom är kassa (enligt mig). Skruvar jag upp ISO så blir dom för korniga och det gillar jag inte heller.

Ok. En D7000 kommer att göra stor skillnad. Men är det för mörkt lyckas inte ens den. Men med ditt ljusstarka 50 mm objektiv på full öppning på en D7000 står du väl rustad inför mörka situationer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar