Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta till Nikon D7000 eller annat objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Duchess

Medlem
Har en Nikon D80 och ett 50 mm 1,8, ett 18-70 mm 3,5-4,5G och ett 70-300 mm 4,5-5,6 G VR.

Vill ta bättre bilder. Skarpare bilder. Tycker alltid att bilderna blir för mörka. Vill inte skruva upp ISO så mycket för då blir dom bara korniga.
Fotar mycket evenemang. Allt från utomhusarrangemang till teaterscener inomhus. Men även landskap och familjen.
Är det bättre kamerahus eller bättre objektiv jag behöver? Jag förstår att ett mer ljuskänsligt objektiv är bättre och ett dyrare kamerahus bör vara bättre. Men vad är det som blir bättre när det gäller både respektive kamerahus och objektiv? Vad är skillnaden på kamerahusen egentligen?

Det är en djungel att leta sig fram till vad man ska investera i.

Får man något för sin gamla D80 om man säljer den?

Den stora svagheten hos D80 är just ISO-egenskaperna som du märker. Det är också en av de största styrkorna hos D7000 i jämförelse, så du skulle utan tvekan tjäna mycket på att byta kamerahus.

När det gäller objektiv finns det också mycket att vinna på ljusstyrka, men för rimliga pengar är det tunnsått annat än som ersättning till 18-70. Då kan du titta på t.ex. titta på Tamron eller Sigma 17-50/2,8. Beroende på vilken brännvidd du använder kan du fundera på fler fasta f/1,8, det finns 28, 35 och 85 mm.

När det gäller 70-300 VR finns det inga direkta alternativ, det finns begagnade 80-200/2,8 som man kan få för 4-5000 kr och 70-200/2,8 VR för ca 10 000. När det gäller 50/1,8 finns det inte mycket mer ljusstyrka att få helt enkelt.

En begagnad D7000 och ett 17-50/2,8 tror jag skulle lösa en del av dina problem!

Har en Nikon D80 och ett 50 mm 1,8, ett 18-70 mm 3,5-4,5G och ett 70-300 mm 4,5-5,6 G VR.

Vill ta bättre bilder. Skarpare bilder. Tycker alltid att bilderna blir för mörka. Vill inte skruva upp ISO så mycket för då blir dom bara korniga.
Fotar mycket evenemang. Allt från utomhusarrangemang till teaterscener inomhus. Men även landskap och familjen.
Är det bättre kamerahus eller bättre objektiv jag behöver? Jag förstår att ett mer ljuskänsligt objektiv är bättre och ett dyrare kamerahus bör vara bättre. Men vad är det som blir bättre när det gäller både respektive kamerahus och objektiv? Vad är skillnaden på kamerahusen egentligen?

Det är en djungel att leta sig fram till vad man ska investera i.

Får man något för sin gamla D80 om man säljer den?

Ägde också en D80 och var på bröllop för ett årsedan och hade samma problem som du med att dom flesta bilderna blev mörka.Jag bytte till en D7000 månaden efter.Skilnaden är att jag kan ta bra bilder med typ iso 3200 och jag har aldrig ångrat bytet.jag skulle sälja kamera huset och behålla objektiven ( har också 50 mm + 70-300) och testa innan för objektiv är ju en ganska dyr investerering alt du säljer den med 18-70 blir det kanske lättare.Kolla vad andra tar i sina annonser över pris blir ju mera svår sålt.Mvh Danne .ps kolla mina bilder tagna med D7000 och samma optik som du har.

Tack för bra svar!

Såg en annons på D7000, bara kamerahuset för 7499 kr och det gäller bara i morgon, måndag 27/8. Är det ett bra pris?

Vad betyder DX och FX, fattar inte riktigt?

Angående priset, då behöver jag inte rusa iväg till affären imorgon för att göra ett fynd. Då kan jag tänka lite till om jag ska köpa eller inte. Men det blir nog köp. Är så sugen på bättre bilder.

Vad betyder DX och FX, fattar inte riktigt?

DX och FX talar om bildsensorns storlek. FX har en sensor på 24x36 mm. DX har ungefär storleken 16x24 mm. Se tex här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bildsensor.

Objektiv för FX måste alltså lysa ut en större bildcirkel än objektiv för DX, olika stora bildsensorer skall ju täckas av bilden från objektivet. Objektiv ger olika bildvinkel beroende på om de används på FX eller DX, se här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Förlängningsfaktor

Objektiv avsedda för FX fungerar även på DX, men inte tvärt om. Detta förutsatt att kamerabajonetten passar. Kan inte alla kameror, kan vara något som inte passar.

Detta är överkurs!
Är en D700 bättre än en D7000 då eller?

De har olika egenskaper genom att D7000 är DX och D700 FX. Vad som är bättre beror på vad du är ute efter. FX är dyrare än DX och därigenom mer exklusivt. Men vilket som egentligen är bättre för dig beror på vad du vill ha. Generellt sett kan man väl säga att FX är bättre. Men båda har sina fördelar och nackdelar.

Jag vill bli bättre fotograf. Delvis måste det väl till en bra kamera för att få bilderna bättre. Känner att jag inte längre är nöjd med min D80. Jag hoppas det beror på att jag blivit bättre och ställer högre krav min mina bilder.
Men det är svårt att veta vad jag ska välja. Priset är dubbel upp på dessa två modeller. Men det kanske bättre att satsa stort direkt istället för att sen upptäcka att en D7000 inte heller "räcker"?
Nackdelen är väl då att dom objektiv jag har nu inte passar på en D700?

Jag vill bli bättre fotograf. Delvis måste det väl till en bra kamera för att få bilderna bättre. Känner att jag inte längre är nöjd med min D80. Jag hoppas det beror på att jag blivit bättre och ställer högre krav min mina bilder.
Men det är svårt att veta vad jag ska välja. Priset är dubbel upp på dessa två modeller. Men det kanske bättre att satsa stort direkt istället för att sen upptäcka att en D7000 inte heller "räcker"?

Då jag inte är någon prylfantast är jag väl egentligen fel person att svara på ditt inlägg. En bra fotograf tar bra bilder med vilken kamera som helst, en dålig fotograf tar dåliga bilder även med den dyraste kameran. Bra bilder är inget man köper sig till, det beror av fotografens kunskap och förmåga. Köper du en dyr kamera, kommer du att få en högre teknisk bildkvalitet. Denna har dock inte så mycket med bra eller dåliga bilder att göra om du frågar mig. Även de enklaste och billigaste instegssystemkamerorna ger en mycket bra teknisk bildkvalitet.

Kanske ger din D80 brusiga bilder i svagt ljus? Då kan det löna sig att uppgradera till en nyare kamera då nyare sensorgenerationer ger lägre brusnivåer. Är lågt brus i svagt ljus viktigt kan det löna sig att uppgradera till tex en D700. Men även en D7000 är mycket bättre än din D80.

Vill du bli en bättre fotograf är det absolut effektivaste att utveckla din egen kunskap om ämnet och öva för att utveckla dina färdigheter. Övning ger färdighet. Det finns ingen kamera som kan ersätta detta, eller ens kommer i närheten när det gäller att skapa bra bilder.

Kan du inte visa några bilder som du tycker är tekniskt undermåliga? Då kanske vi kan berätta om det är kamera eller fotografen det är fel på...

Per.

Helt klart kan man inte köpa sig till bättre bilder, det var därför jag skrev " Delvis måste det väl till en bra kamera för att få bilderna bättre". Vad jag menar med det, är att färger, skärpa och ljuset måste väl bli bättre med en bättre kamera. Och det i sin tur är inspirerande att öva mer.

Helt klart kan man inte köpa sig till bättre bilder, det var därför jag skrev " Delvis måste det väl till en bra kamera för att få bilderna bättre". Vad jag menar med det, är att färger, skärpa och ljuset måste väl bli bättre med en bättre kamera. Och det i sin tur är inspirerande att öva mer.

Jag måste nog göra dig lite nedslagen. Din D80 har kapacitet att ge utmärkta färger, skärpa och ljus. Blir bilderna tex mörka, kan det vara en sådan sak som att det är exponeringen som behöver justeras på lämpligt vis. Blir inte färgerna bra, är det sannolikt något annat än kameran det beror på. Likaså om skärpan inte blir bra. Men det är inte så lätt att säga något alls utan att ha sett bildexempel.

En annan sak är ju den psykologiska, det kan vara kul att uppgradera kameran och ge en nytändning till fotoglädjen, övandet och kunskapsinhämtandet.

Ta en titt på histogrammet vid varje bild för att se hur du ligger i exponering, mörka och ljusa partier.
Du bör få ljusa bilder med ditt 50mm 1.8 om du har en vettig slutartid till den stora bländaren.
Prova även att ha kameran på ett stativ och ta en bild med längre slutartid för att se om bilden blir ljus och skarp.

Vad får du för slutartider på en "mörk" bild? Vad är det för belysning runt i omgivningen?
Har du provat använda en extern blixt? har du en sådan?
Testat att ställa en person vid ett fönster i dagsljus och fotat på den personen?

Jag måste nog göra dig lite nedslagen. Din D80 har kapacitet att ge utmärkta färger, skärpa och ljus. Blir bilderna tex mörka, kan det vara en sådan sak som att det är exponeringen som behöver justeras på lämpligt vis. Blir inte färgerna bra, är det sannolikt något annat än kameran det beror på. Likaså om skärpan inte blir bra. Men det är inte så lätt att säga något alls utan att ha sett bildexempel.

Jag måste nog göra dig nedslagen, men dålig ISO-prestanda är inget man övar bort. En D80 är enligt mig inte alls kapabel att ta acceptabla bilder på höga ISO, vare sig vad gäller brus, färger eller skärpa. Med en D80 får man stort klumpigt färgbrus som nyare kameror helt saknar!

Jag måste nog göra dig nedslagen, men dålig ISO-prestanda är inget man övar bort. En D80 är enligt mig inte alls kapabel att ta acceptabla bilder på höga ISO, vare sig vad gäller brus, färger eller skärpa. Med en D80 får man stort klumpigt färgbrus som nyare kameror helt saknar!

Ja, OM det nu är dåliga isoprestanda det handlar om. Vi vet ju inte det ännu. Förövrigt var det väl just det jag skrev i inlägg #14.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar