Annons

Byta systemkamera mot kompaktsystemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Pickop

Medlem
Skall byta ut D90 mot en kompaktsystemkamera. Jag har märkt att jag väljer att inte ta med mig kameran längre främst på grund av dess storlek.

Vilken kompaktsystemkamera skall jag byta till? Max 15 000kr ink. objektiv.

Jag vill inte tappa möjligheten att manuellt fokusera på objektivets fokusring och jag vill inte tappa enkelheten i att ändra manuella inställningar med t.ex. handskar på (vilket exkluderar kameror som kräver touch för att ändra slutare/bländare/iso/exponering).

Kravlistan:
1. 720p video 24/30fps men gärna:
(2. 720p video 60fps för att filma saker i rörelse)
3. Fokusring på objektivet för manuell inställning av fokus
4. Knappar och hjul för slutare/bländare/iso
5. Objektiv med minimum F2.8 men gärna lägre. Samt motsvarande ~35mm på DX sensor eller 50mm på fullformat (tyckte 50mm på DX var något för tight).

Min preliminära lista utgörs av:
Nikon 1 V1, Canon EOS M, Fujifilm X-E1, Panasonic Lumix GX1, Olympus E-P3 PEN

E-P3 PEN klarar samtliga uppställda krav och GX1 klarar inte krav nr 2.
EOS M och NIKON N1 åker ut på grund av att touch krävs för att ändra inställningar.
X-E1 släpps i november och det finns inget slutpris på den ännu, kan dock vara en potentiell tävlare.

Vilka alternativ finns, är det någon kamera jag missat? är det något annat jag bör tänka på? Vad har ni för erfarenheter från GX1 samt E-P3?

//Pär
 
Kanske att skillnaden i storlek mot D90 inte alltid är jättestor om man jämför kamerorna med motsvarande objektiv (t ex en normalzoom) monterade.

Sist jag var i butik tyckte jag att med ett mindre objektiv typ pankake-modell att det kändes som att skillnaden var tillräcklig.

Tack för tipset Erland, jag ska absolut tänka på det en extra gång före jag handlar. Klämma och känna i butik kommer nog vara ett krav även om jag kanske beställer via nätet.

//Pär
 
En snabb beräkning: D90 är 77 tjock och E-P3 är 34,3. Smackar man då på ett pancake t.ex. lumix G 20/1,7 så är det 25,5 tjockt. vilket gör E-P3 med objektiv 59,8mm tjock. Ett pancake kommer iaf att lägga på några mm på D90. Dessutom halveras vikten men övriga dimensioner är förhållandevis lika.

Det går absolut ner i dataväskan eller jackfickan! :)

Videofunktionen i D90 är på iso-automatik, vilket jag dessutom kommer ifrån vid bytet. Där har vi något jag glömde skriva i på kravlistan:

6. Vid filmning måste slutare/bländare/iso gå att justera manuellt.

//Pär
 
I somras sålde jag min Nikon D700 med tillhörande objektiv och köpte en Panasonic GX1 med extern sökare. Jag vill ha ett system som är tillräckligt litet och smidigt för att jag ska vilja/kunna ha med mig det överallt. Jag var fruktansvärt orolig för att jag inte skulle vara nöjd med bildkvaliteten efter att ha haft D700 med riktigt bra gluggar. Oron var obefogad. GX1 levererar inte riktigt samma kvalitet i alla lägen, men är tillräckligt bra och det har blivit så mycket roligare att fotografera!

Kamerahus med EVF, PZ 14-42mm, 45-200mm och 25/1.4 väger tillsammans 1037 gram och då känns ändå inte grejerna smäckiga! Tar jag av den externa sökaren och sätter på ett PZ 14-42mm så går kameran utan problem ner i en jackficka...

Om du skulle få för dig att köpa en m4/3 så rekommenderar jag starkt att du köper ett Panasonic Leica Summilux DG 25/1,4, en helt underbar liten glugg!
 
Vad gäller videomöjligheter får jag lämna åt någon mer kunnig på området.

Övriga synpunkter dock:
Handskar är en lite komplicerad fråga. Skall man kunna dköta inställningar effektivt med handskar som ändå täcker fingrarna (alltså inte cykelhandskar) så tycker jag i o f s att det är lite bökigt på kameror mindre än t ex 7D/D300 storlek - knapparna behöver en viss storlek och separation. Jag skulle inte drömma om att göra annat än trycka av med mina spegellösa utan handskar. Däremot är det förstås möjligt att DU kan det (jag har långa tunna fingrar i o f s). Minimumkravet som jag ser det blir nog ändå två hjul för ett handskgrepp. GX1 och G samt GF serien har förvisso en smart kontroll där man trycker in skrollhjulet för att byta dess funktion men att göra detta med handskar blir svårt då känslan blir stummare. GH serien och OMD och E-P (utan L och M tilläggen) har jag för mig också har dubbla hjul. Alla NEX f u NEX 7 (och möjligen kommande NEX 6) har begränsade direktkontroller.

Tittar man på enkelheten att fokusera manuellt har NEX en fördel med fokus peaking då enbart förstorat utsnitt kan vara svårt då det blir svårt att hålla still vid den förstoringsgraden så fokus måste ske ganksa fort med många objektiv.

Vill du ha ett litet och smidigt set bör du beakta att till NEX finns det ännu begränsat med direkt kompaötibla kompakta autofokuserande objektiv. Däremot kan nästan alla gamla objektiv oavsett system användas med adapter fast då blir det manuell fokus och inte alltid så kompakt.

Micro 4/3 har flera små ljusstarka fasta objektiv som är kompakta så på det sättet passar dessa in. Även om jag inte skulle diskutera filmning har GH2 rykte om sig att vara en av de mest kompetenta filmande systemkamerorna och kommande GH3 lär bli ännu vassare. Gälllande OMD får du kolla med mer insatta på filmsidan.

Förvänta dock inte att man kan få alla kraven precis som man vill. Det svåraste är kombinationen liten kamera och handskar. Jag har aldrig lyckats med det. Bortsett från det är jag nöjd med mina GX1 och G3.
 
Kollade in Panasonic Leica objektivet Per, det såg riktigt fint ut, blir svårt att väga det mot ett tunnare objektiv efter att jag sett lite bilder. Hur känns GX1 i handen och hur fungerar det att byta mellan slutare/bländare på hjulet?

Fredrik, antog att det kunde bli en tuff nöt med hanskarna. När jag åker skidor åker jag med tumvantar och liners så då tror jag inte att det skall vara ett problem, under större delen av hösten går jag med tunna läderhandskar och jag tänkte köpa ett par löpskidhandskar som sitter bra så jag tror det skall funka. Kraven jag har ställt upp är givetvis för en idealkamera men hur jag är villig att tumma på kraven blir en bedömningsfråga när jag väl fått känna på kamerorna.

Var även in på Mediamarkt och kände på Sony NEX-7 och Samsung NX210 båda kändes riktigt fina. Samsungen kanske snäppet vassare ur en hanteringssynvinkel då Sonyn hade krångliga menyer, jag gillade även den intelligenta knappen på objektivet för justering av slutare/bländare alt annan setting på NX210. NEX-7 hade 2 hjul för bländare och slutare vilket jag gillade.

Dessa är helt klart ett par möjliga tävlande, skall läsa på lite mer imorgon.

//Pär
 
Samsung har en fin kompakt normalzoom som är skarp och går ner i jackfickan.

Micke
 

Bilagor

  • NX-Lens-20mm20-50mm.jpg
    NX-Lens-20mm20-50mm.jpg
    11.1 KB · Visningar: 1,118
Kollade in Panasonic Leica objektivet Per, det såg riktigt fint ut, blir svårt att väga det mot ett tunnare objektiv efter att jag sett lite bilder. Hur känns GX1 i handen och hur fungerar det att byta mellan slutare/bländare på hjulet?

Den där PanaLeica-gluggen tillsammans med den lilla PZ 14-42mm avgjorde saken för min del (jag tittade också bl a på NEX7). Objektivutbudet, och då menar jag tillgången till bra små och lätta objektiv, tycker jag är m4/3's största styrka. För mig försvinner en del av poängen med ett byte till ett mindre hus med Sonys relativt otympliga gluggar...

Jag tycker att GX1 känns väldigt bra i handen med tanke på det lilla formatet. Bra grepp och skön kvalitetskänsla. Jag har nästan alltid kameran på A (bländarprioritet) så ett hjul är inget problem för mig, men om man vill köra manuellt så hoppar man mellan bländare/slutare genom ett litet tryck på hjulet. Samma sak för exponeringskompensation i A/S-lägena. Mycket smidigt och enkelt.när man väl vant sig (faktiskt enklare handhavande än på D700, tycker jag...). Övriga inställningar (AF, WB, ISO mm) når man lätt via snabbknapppar till menyer och kan ställa in utan att behöva ta sökaren från ögat.
 
Olympus PEN PL5 är troligtvis på gång att presenteras. Vet dock inte när den börjar säljas. Troligen har den samma sensor som OM-D.

Du kan hitta mer på rykten http://www.43rumors.com/

Även om du vill köpa någon av dagens modeller så kan det vara värt att vänta några veckor. Många är på väg neråt i pris!
 
Kanske att skillnaden i storlek mot D90 inte alltid är jättestor om man jämför kamerorna med motsvarande objektiv (t ex en normalzoom) monterade.

Skillnaden är enorm! Märks tydligt när man packar kameraväskan. Och framför allt är det lättare. Jag använder nästan aldrig min S95 längre eftersom min GF3 är så smidig att ha med (tillsammans med Panasonic 14/2,5). I en väska där jag tidigare hade EOS 450D och Sigma 17-70 har jag nu GF3 och 4 objektiv och då är den fortfarande inte full. Och jag har en väska för stor kompaktkamera där jag får plats med GF3, 14/2,5 och 45/1,8.

Jag har ett EF 70-210/4 sen 1991 som jag nästan aldrig använder eftersom det är så stort och tugnt. Däremot använder jag mitt Olympus 40-150 flera gånger i veckan.

Storleksskillnaden är alltså märkbar!

Och angående handskar så använder jag löparhandskar när jag är ute med kameran och det är kallt. Finns just nu på Lidl för 45:-!
 
Jag har haft liknande funderingar men beslutade mig för att behålla båda uppsättningar, då jag upptäckt att jag fotograferar lite olika med de olika systemen och de används vid olika tillfällen. (kör i övrigt idag D800 med huvudsakligen 24-70)

Hur som helst... Personligen är jag väldigt nöjd med min Sony NEX-7 och jag kan helt ärligt säga att tillsammans med mitt Sony Zeiss 24 mm 1.8 så ligger den i princip vid låga ISO när bilder jag tagit med min tidigare 5D mk2 och L-objektiv. Sigma 30 mm 2.8 är ett ypperligt alternativ till Sony Zeiss 24, kanske till och med bättre i vissa lägen.

Focus peeking grejen är också trevligt om man som mig är lite dålig på att snabbt få ordning på manuell fokus, men vill köra annat än A/E objektiv till sin NEX.

Tipset just nu är att vänta till nästa vecka, det ryktas ju om ett FF NEX-hus. :)
 
Efter att jag nu på morgonen har tittat på video inspelad med NEX-7 så ligger den högt i kurs. Sonys FF var ju fast optik och bra långt över mitt maxpris.

Jag har försökt hitta bra filmer från 4/3 kamerorna men kan inte säga att jag sett något bra test hittills. Om det är någon av er som har hittat bra videotester av dessa så får ni gärna hänvisa mig vidare.

//Pär
 
Måste även säga att trots den mindre sensorn så ser NEX-6 riktigt bra ut. Väntar med stor spänning på mer info om kameran.
 
Detta är ett intressant problem, mina fem skulle nog luta åt Olympus EM-5 om-d, Kände på den i en kamerabutik och måste säga att den överraskade. Har såklart ingen praktisk erfarenhet men det man läser i nya Fotosidan mag. är mycket lovande.
Ett alt. kan så klart vara kommande Fuji Xe-1 men den finns ju inte i butiken än. Små kameror med kvalitetskänsla och fina sensorer, spännande utveckling tycker jag.

mvh. Erik Krouthen (som bär på en 5d ll med 24-70 ; )
 
NEX-6 är nog ett mycket starkt alternativ för trådskaparen, det verkar vara mycket som är rätt i den kameran. Om videoegenskaperna är det allra viktigaste, så torde den ännu inte slå Panasonic GH2, som har de bästa egenskaperna i klassen, i alla fall med den hackade firmwaren. Övriga m43-kameror har inga speciellt bra videoegenskaper, speciellt den i övrigt mycket fina Olympus E-M5 var en besvikelse för mig i det avseendet, och gjorde att jag i stället köpte en Panasonic GH2. Här är ett exempel på en video jag gjort med GH2. När man väl har laddat upp bilderna till Vimeo går det dock knappast att se skillnad från en kamera till en annan. Till det behövs nog minst den tredubbla bitraten.

Vad gäller videotester, så torde nog en sökning hitta en hel del:

http://www.eoshd.com/content/4279/how-the-gh2-is-still-top-dog-for-video-quality
http://www.43rumors.com/zacuto-shoo...la-votes-for-the-gh2-and-beats-arri-and-sony/

Nu är det ju inte sagt att skillnaden i videokvalitet mellan en GH2 och en NEX-6/7 är så stor att den är avgörande. Min egen erfarenhet är i alla fall att GH2 är avsevärt mycket bättre än en EOS 60D jag hade tidigare.

Personligen tycker jag i alla fall att NEX-6 med dess någorlunda rimliga prisbild är mycket intressant.
 
Intressant ämne!
Om du utgår från en gammal D90 så får du bättre bildkvalitet med en NEX5N eller varför inte nya NEX6. Skulle tro att Sigmas 30:a är den bästa kompromissen vikt/kvalitet/pris som du kan hitta i dag.

Själv har jag skippat ide´n att ersätta ett fullvuxet system med en tillräckligt bra kompakt kamera. Har haft en NEX5/5N i mer än två år och nu senast en OM-5 men är besviken på den tydliga skillnaden i bildkvalitet.
Så i dag har jag bara en gammal LX3 som alltid-med -kamera och en 5DMk3 som är bra på precis allt;)

/Stephan
 
Har haft en NEX5/5N i mer än två år och nu senast en OM-5 men är besviken på den tydliga skillnaden i bildkvalitet.
Vilka objektiv har du använt? Med till exempel 25/1,4 på OM-D är skillnaden mycket liten mot till exempel apdyrt Leica på 5N så länge man håller skapligt låga ISO-tal, vilket man kan göra tack vare bildstabiliseringen. En viss skillnad mellan olika format kommer det naturligtvis alltid att vara.
 
Vilka objektiv har du använt? Med till exempel 25/1,4 på OM-D är skillnaden mycket liten mot till exempel apdyrt Leica på 5N så länge man håller skapligt låga ISO-tal, vilket man kan göra tack vare bildstabiliseringen. En viss skillnad mellan olika format kommer det naturligtvis alltid att vara.

Ja det låter konstigt då OM-D verkar använda en Sonysensor som förmodligen är samma som den i NEX 5n. Bara marginellt mindre men ofta med bättre objektiv på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.