Annons

Byta system

Produkter
(logga in för att koppla)

ribbones

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har:
Pentax K-100 Super + 18-55 + 70-300 Tamron

Går i tankarna på nytt system och då skulle jag även vilja få möjlighet att filma (80% foto, 20% film).
Det som stör mig mest är att behöva byta hela tiden mellan vidvinkel till tele.
Sedan tycker jag ISO funkar dåligt i K-100, tar väldigt tid att behöva gå in i menyn och ändra, auto ISO funkar väldigt dåligt om man tex använder slutarprioritet (tex fotar från fordon i rörelse under dåliga ljusförhållanden).

Sedan vill jag ha ett fast för inomhus.

Mitt förslag är:
D5100
18-200
35/1.8
Även en SB-400.

Uppskatta alla åsikter om detta!

Varför jag inte tänkte stanna på Pentax är att då är det Pentax K-5 är närmast det jag letar efter men är betydligt dyrare än D5100. Plus och det finns större urval för Nikon.
 
Du kanske ska titta på Nikon D90 också, eftersom det med den blir betydligt mindre pillande i menyer när man ska justera inställningar än med t ex D5100.
 
Jag har titta på D90 och är av allt att döma verkligen en riktigt bra kamera, speciellt med tanke på priset. Hade jag inte velat filma så hade köpt den direkt, men AF vid filmning vill jag ha.

D7000 skulle egentligen vara perfekt, men jag kan inte riktigt motivera prisskillnaden och den ligger långt över min fotografiska förmåga...
AF systemet är ju klart trevligt men inget jag skulle sakna i D5100.
U1/U2 klart plus för D7000 och även top-display.
AF-motor pyttelitet plus.
 
Du kan ju överväga K-7 beg för bättre funktion för stillbilder. Skall man ha en 18-200 är nog Nikkors bäst om man väger in byggkvalitet, motljusprestanda, skärpa mm. D5100 är bättre på filmning än D90 men D90 ger bättre tillgång till funktioner via direktknappar och full kompatibilitet med alla AF objektiven, inte bara AF-S dom i D5100. D90 har också en större och ljusare sökare.
 
AF vid filmning fungerar i praktiken bara hos Sony a55/33, NEX, Samsung NX, Pansonic GH,G,GF. Hos alla andra är den så långsam att man lika gärna jan skippa den så låt inte detta vara en avgörande faktor i valet mellan D90 och D5100.
 
Precis som fredrik skriver så är större och ljusare sökare, topdisplay, stort grepp, bättre tillgång till inställningar och af motor mycket mer användbart än usel af vid filmning. Tro mig, jag har en D7000 och autofokusen vid liveview SUGER!

Och eftersom att 80 % kommer att vara stillbildsfoto så är D90 mycket bättre lämpad. Vore synd om du stirrade dig blind på af vid filmning.

Åk occh känn på båda kamerorna, testa att fota, ställa in inställningar och filma. Den som känns bäst köper du. En kamera som man inte gillar (grepp, knappar mm) går inte att fota med.

/Hannes
 
Tack för svaren, men det blev först nämnda.

D5100
+
Fn till ISO (så knapp antalet är tillräckligt för mig för tillfället)
18-200 slår ju mitt 70-300 Tam på K100D markant (18-55 inte lika så markant).
-
Endast AUTO ISO i 'AUTO'.
(jag vill ju ha auto iso i slutar prioritet (när bländaren inte går att öka mer, ska iso automatiskt ökas, kanske bara är jag i hela världen..)
AF i Live-view japp ni hade helt rätt... dock så ska film mest användas till kommande knodd (kommer ju inte flyttas på sig så snabbt de första åren iaf)

Såg efter jag beställt att Ken verkar tycka D5100 > D90.

35/1.8f är ett riktigt skönt objektiv.
SB-400 gör det den ska, kanske inte så prisvärt (fast mer prisvärt än e.g. SB-700).
 
Tack för svaren, men det blev först nämnda.

D5100
+
Fn till ISO (så knapp antalet är tillräckligt för mig för tillfället)
18-200 slår ju mitt 70-300 Tam på K100D markant (18-55 inte lika så markant).
-
Endast AUTO ISO i 'AUTO'.
(jag vill ju ha auto iso i slutar prioritet (när bländaren inte går att öka mer, ska iso automatiskt ökas, kanske bara är jag i hela världen..)
AF i Live-view japp ni hade helt rätt... dock så ska film mest användas till kommande knodd (kommer ju inte flyttas på sig så snabbt de första åren iaf)

Såg efter jag beställt att Ken verkar tycka D5100 > D90.

35/1.8f är ett riktigt skönt objektiv.
SB-400 gör det den ska, kanske inte så prisvärt (fast mer prisvärt än e.g. SB-700).

Gratulerar till den nya kameran!

Det som skiljer på en D90 är egentligen AF-motor, bättre ergonomi (knappar, rattar), sämre filmfunktion, bättre sökare, ingen tilt-LCD, storlek, plastighet, sämre Live-view, batteritid om man jämför med en D5100. Men D5100 är ingen dålig kamera, utan bara annourlunda jmf D90

AUTO-ISO: Du har ju ökning av ISO när bländaren och tiden du har satt inte räcker.

Exempelvis: Om du ställer in som på bilden och kör i A (Slutarprioritering) så kommer du att köra den bländare du vill har och inställd ISO och inställd slutartid till ljuset inte räcker till.
När du inte kan öppna mera så börjar den att höja ISO till du når maxvärdet och då sänker den slutartiden. Eller har jag missförstått?
 

Bilagor

  • screenshot.17-05-2011 12.04.26.jpg
    screenshot.17-05-2011 12.04.26.jpg
    35.9 KB · Visningar: 307
Varför inte gå in på beg.marknaden och köpa två flugor i en smäll. Både en stabil och bra systemare med bra sökare samt en liten smidig videokamera. Båda får lätt plats i en mindre kameraväska. Samtidigt kan du koncentrera dig på det du vill för stunden.
Förmodligen är jag fel ute, men det är vad jag skulle ha valt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.