Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Har idag en gammal 15" samsung synk master. Börjar tänka på att byta denna mot en större. Har också precis börjat fixa med bilderna i Lr och där blir ju själva objektet löjligt litet på denna skärm. Det finns ju efter vad jag förstår olika format på skärmarna. Är det ide att söka efter en mera rektangulär, alltså bredare, eller har det inte någon betydelse. Priser över 5000:- göre sig icke besvär.
n´Erik

Många av dagens program (som ex. Lightroom) är anpassade bredbildskärmar. Fördelen med dessa skärmar är att de görs i stora upplagor och därför är väldigt billiga. En 24 tummare kan fås från ca: 1500kr. Vill man däremot ha mer fyrkantiga saker måste man vanligtvis specialbeställa och betala rent astronomiska summor. Så frågan är nog inte så mycket om formatet utan vilka skärmar som ger bäst bildåtergivning.

Kanske denna är något?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/162450-asus_pb278q_27-5ms-hdmi-ips-2560x1440

Någon som redigerar seriöst på sin dator som vet vad man skall ha för grejor?

jag gillar 16:10 formatet, inte lika brett som typisk widescreen 16:9 och ändå lite bredare än den gamla 4:3 som din skärm säkert är. Dell U2412M kör jag med, lite blandat, mycket bildbehandling och sådant också. Den funkar bra till det mesta och är hyffsat billig på sina strax över 2000 kronor.

Många av dagens program (som ex. Lightroom) är anpassade bredbildskärmar. Fördelen med dessa skärmar är att de görs i stora upplagor och därför är väldigt billiga. En 24 tummare kan fås från ca: 1500kr. Vill man däremot ha mer fyrkantiga saker måste man vanligtvis specialbeställa och betala rent astronomiska summor. Så frågan är nog inte så mycket om formatet utan vilka skärmar som ger bäst bildåtergivning.

Kanske denna är något?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/162450-asus_pb278q_27-5ms-hdmi-ips-2560x1440

Det var väl det jag misstänkte, att Lr var avsedd för en bredare skärm.
Det verkar ju vara överkomliga priser också, så när staten har betalat den 18:de, får jag väl beställa något. Köpa begagnat verkar ju heller inte vara någon ide.
Men mer detaljerade tips är ju förstås välkomna.
n´Erik

Dell U2413 är en bra skärm för bildbehandling, och den går att hårdvarykalibrera. Den ligger just nu på 5600:-, men Dell har ofta erbjudanden som kan göra att den kostar mindre än din gräns på 5000:-

Kanske denna är något?

Tänk på att så stora skärmar fordrar väldigt bra grafikkort. Är TS dator ett par år gammal finns det stor risk att det som sitter i inte räcker. Många grafikkort klarar inte mer än 1920x1200.

En annan sak att se upp med är att många stora skärmar är i 16:9 format vilket är bra när man ser på film, men inte så bra om man vill få något gjort. De ger för lite utrymme i höjdled om man vill redigera bilder i höjdformat, eller för den delen skriva någon form av tex i en ordbehandlare.

Där ser man.

Tänk på att så stora skärmar fordrar väldigt bra grafikkort. Är TS dator ett par år gammal finns det stor risk att det som sitter i inte räcker. Många grafikkort klarar inte mer än 1920x1200.

En annan sak att se upp med är att många stora skärmar är i 16:9 format vilket är bra när man ser på film, men inte så bra om man vill få något gjort. De ger för lite utrymme i höjdled om man vill redigera bilder i höjdformat, eller för den delen skriva någon form av tex i en ordbehandlare.

Detta är säkert en faktor att räkna med. Får rådfråga min dataleverantör, som jag hyser förtroende för.
Tack så länge.

Detta är säkert en faktor att räkna med. Får rådfråga min dataleverantör, som jag hyser förtroende för.
Tack så länge.

Det är fortfarande så att en 27 tums skärm högre upplösning i höjdled 1440 vs 1200 vilket skulle göra det dumt att köpa en mindre skärm för att man vill ha högre upplösning relativt till bredden. Dvs det är bättre att köpa större. Har själv en 2713h och är mycket nöjd. Däremot ska man tänka på att om skärmen ska kopplas in i en laptop är ofta maxupplösningen 1200 pga hdmi. Stationära datorer har ofta dvi eller display port vilket stödjer 1440p. Och detta är något som har funnits ganska länge på datorer. Har man en äldre stationär än så bör man inte anpassa skärmvalet man förmodligen kommer att byta dator i alla fall. Annars är det värt att köpa ett nytt grafikkort för några hundralappar. 2413 finns billigt på Amazon.co.uk och går att beställa till Sverige. Tror att 27 tumsskärmen går att klämma in i budgeten då. Lycka till!

Sent from my GT-P7320 using Tapatalk HD

Det är fortfarande så att en 27 tums skärm högre upplösning i höjdled 1440 vs 1200 vilket skulle göra det dumt att köpa en mindre skärm för att man vill ha högre upplösning relativt till bredden. Dvs det är bättre att köpa större. Har själv en 2713h och är mycket nöjd. Däremot ska man tänka på att om skärmen ska kopplas in i en laptop är ofta maxupplösningen 1200 pga hdmi. Stationära datorer har ofta dvi eller display port vilket stödjer 1440p. Och detta är något som har funnits ganska länge på datorer. Har man en äldre stationär än så bör man inte anpassa skärmvalet man förmodligen kommer att byta dator i alla fall. Annars är det värt att köpa ett nytt grafikkort för några hundralappar. 2413 finns billigt på Amazon.co.uk och går att beställa till Sverige. Tror att 27 tumsskärmen går att klämma in i budgeten då. Lycka till!

Sent from my GT-P7320 using Tapatalk HD

HDMI har genomgått en evolution under många år. Sedan 2009 (version 1.4) stödjer HDMI 4k, dvs betydligt högre upplösning än vad vanliga skärmar klarar. Även version 1.3 som kom 2006 klarar 2560x1600 som är vad dom flesta 16:10-skärmar klarar idag.

Många laptopar orkar dock inte med mer än 1920x1200 i alla fall pga andra begränsningar oftast klen GPU för att spara ström.

/Karl

HDMI har genomgått en evolution under många år. Sedan 2009 (version 1.4) stödjer HDMI 4k, dvs betydligt högre upplösning än vad vanliga skärmar klarar. Även version 1.3 som kom 2006 klarar 2560x1600 som är vad dom flesta 16:10-skärmar klarar idag.

Många laptopar orkar dock inte med mer än 1920x1200 i alla fall pga andra begränsningar oftast klen GPU för att spara ström.

/Karl

Standarden har gått framåt men tyvärr inte tillverkarna. Jag vet inte hur det är med Asus men Dells skärmar tar max 1920 x 1200 via HDMI (oavsett vilken GPU som skickar). Så därför är det begrännsande att många laptops bara har HDMI ut. Jag blev själv förvånad när jag insåg detta. Så DELLs stora skärmar är inte att rekomendera om det bara finns HDMI ut.

/Nisse

Standarden har gått framåt men tyvärr inte tillverkarna. Jag vet inte hur det är med Asus men Dells skärmar tar max 1920 x 1200 via HDMI (oavsett vilken GPU som skickar). Så därför är det begrännsande att många laptops bara har HDMI ut. Jag blev själv förvånad när jag insåg detta. Så DELLs stora skärmar är inte att rekomendera om det bara finns HDMI ut.

/Nisse

Detta lät så konstigt att jag var tvungen att kolla på nätet hos Dell. Dell själva hävdar motsatsen. Tänk på att det krävs en HDMI-kabel som är certifierad för 1,3 eller högre för att det skall fungera.

Detta är vad Dell säger.
If a tablet or DVD/Blu-Ray player is connected, the maximum output resolution may be limited to 1920 x 1080. In this case, please switch the video setting of the monitor OSD to 1:1 setting if the original tablet resolution is desired (Black bars may be inherent at the sides of the screen in this case).

/Karl

Detta lät så konstigt att jag var tvungen att kolla på nätet hos Dell. Dell själva hävdar motsatsen. Tänk på att det krävs en HDMI-kabel som är certifierad för 1,3 eller högre för att det skall fungera.

Detta är vad Dell säger.

/Karl

De ger bara att man kan få igenom 1920x1080 picelmappat med svarat kanter. Inte att det går att få igenom 1440p över hdmi. Om du googlar 2713 1440p over hdmi finns det en massa trådar som beskriver problemet. Har även skärmen här hemma och kan därför bekräfta att 1200 är max över hdmi, galet jag vet. Dock bra att veta:)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Jag googlade lite i ämnet, och det verkar som att det kan gå att komma runt begränsningen genom diverse "hack", men frågan är om det är värt besväret :)

Nu vet vi ju inte om TS behöver köra HDMI, och kan han köra DVI torde problemet vara obefintligt ...

Jag googlade lite i ämnet, och det verkar som att det kan gå att komma runt begränsningen genom diverse "hack", men frågan är om det är värt besväret :)

Nu vet vi ju inte om TS behöver köra HDMI, och kan han köra DVI torde problemet vara obefintligt ...

Nja, vid DVI krävs stöd för dual channel, vid DP är problemet obefintligt.

/Karl

De ger bara att man kan få igenom 1920x1080 picelmappat med svarat kanter. Inte att det går att få igenom 1440p över hdmi. Om du googlar 2713 1440p over hdmi finns det en massa trådar som beskriver problemet. Har även skärmen här hemma och kan därför bekräfta att 1200 är max över hdmi, galet jag vet. Dock bra att veta:)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Undrar vad som är flaskhalsen. Har du testat att köra DP ut från grafikkortet till HDMI via adapter? Har ingen högupplöst HDMI-skärm här hemma nu, min HP ZR30w har bara en DP-port.

/Karl

Undrar vad som är flaskhalsen. Har du testat att köra DP ut från grafikkortet till HDMI via adapter? Har ingen högupplöst HDMI-skärm här hemma nu, min HP ZR30w har bara en DP-port.

/Karl

Det är inte säkert där är någon flaskhals alls, utan bara att grafikkortet tolkar Dellskärmen som att den inte klarar mer (i och med att det går att få till det om man ger sig på diverse filer). Men åter igen - TS har inte sagt något om att han vill ha en 27-tummare med den upplösningen, eller vilket grafikkort han har så hela frågeställningen kan vara meningslös ;)

/Karl

Hej igen!
Som jag förstår det så är det så att Dell har valt att använda en gammal HDMI-standard i sin skärm, och det är där flaskhalsen sitter. Detta gör såklart att andra skärmar med 1440p+ upplösning kan klara den via HDMI (om tillverkaren inte gjort som Dell) men jag tror ändå att det är värt att kolla upp om man enbart sitter på en dator med HDMI. Men som sagt, eftersom HDMI har potential att klara 1440p så är det inte en omöjlighet att andra skärmar kan ta det via HDMI, men man ska inte ta det som en självklarhet.

/Nisse

HDMI kan klara högre än 1440p också, men det beror som sagt på skärm, kabel, grafikkort och drivrutiner till detta.

Till TS: vad är det för dator och grafikkort du ska koppla till skärmen? Är diskussionen om HDMI över huvud taget av intresse i ditt fall?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar