Annons

Byta skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen!
Som jag förstår det så är det så att Dell har valt att använda en gammal HDMI-standard i sin skärm, och det är där flaskhalsen sitter. Detta gör såklart att andra skärmar med 1440p+ upplösning kan klara den via HDMI (om tillverkaren inte gjort som Dell) men jag tror ändå att det är värt att kolla upp om man enbart sitter på en dator med HDMI. Men som sagt, eftersom HDMI har potential att klara 1440p så är det inte en omöjlighet att andra skärmar kan ta det via HDMI, men man ska inte ta det som en självklarhet.

/Nisse

Ok, dåligt av Dell. Då kan vi avsluta detta sidospår.

/Karl

Rena grekiskan.

HDMI kan klara högre än 1440p också, men det beror som sagt på skärm, kabel, grafikkort och drivrutiner till detta.

Till TS: vad är det för dator och grafikkort du ska koppla till skärmen? Är diskussionen om HDMI över huvud taget av intresse i ditt fall?

Hej alla.
Som jag förstår så kan jag nada. Den dator jag har heter Fujitsu siemens. Är en bärbar med, som jag läser på en liten etikett intel core 2 duo.
Bildskärmskort: mobil intel (R) 4 Express Chipset Family (Microsoft Corporation-WDDM 1,1
2st. HID-kompatibel enhet
1st. HID-kompatibel konsumentkontrollenhet
2st. USB-enhet.

n´Erik

Vet du vad den har för skärmutgångar? DVI, VGA, eller HDMI? Om du inte vet vilken som är vilken kan du ju ta en bild av den från olika kanter och visa här så kan vi kanske luska ut det :)

Vet du vad den har för skärmutgångar? DVI, VGA, eller HDMI? Om du inte vet vilken som är vilken kan du ju ta en bild av den från olika kanter och visa här så kan vi kanske luska ut det :)
Efter koll på bilder har jag förstått att det är VGA som gäller.
Sen hittade jag i datorn rekommenderat, 1024*768. Om det gäller den nuvarande skärmen eller om det gäller datorprestanda vet jag ej.
Grafikkortsminne 1324 MB.

Sen hittade jag i datorn rekommenderat, 1024*768. Om det gäller den nuvarande skärmen eller om det gäller datorprestanda vet jag ej.

Du vill inte köra en 27"-skärm i 1024x768, dina bilder kommer bli mosaik.

Har du ingen kompis med en stor skärm så att du kan testa annars borde du kunna göra det i butik som säljer skärmar.

/Karl

Hej!
Jag tror att det är läge att köra en uppgradering på hela ledet, om du söker kan du fåtag i en bra stationär dator för ca2000 kr begagnad. Din nya skärm kommer att prestera bättre och det kommer gå ljusår snabbare att använda datorn. Kolla gärna sweclockers marknad, den håller ofta ett bra pris med bra komponenter.
Vänliga hälsningar,
Nils

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Så blev det!

Hej!
Jag tror att det är läge att köra en uppgradering på hela ledet, om du söker kan du fåtag i en bra stationär dator för ca2000 kr begagnad. Din nya skärm kommer att prestera bättre och det kommer gå ljusår snabbare att använda datorn. Kolla gärna sweclockers marknad, den håller ofta ett bra pris med bra komponenter.
Vänliga hälsningar,
Nils

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Hej igen
Helt sant att jag helst skulle byta ut både dator och skärm. Men min begränsade ekonomi tillåter inte detta för tillfället.
Har i alla fall köpt en begagnad 22" HP och bara det blev ett otroligt lyft. Nu får hela Lr plats.
Så var det det här med färger. Själv är jag dålig på färger, så jag tänkte be er kolla några bilder som jag lagt i "lådan" och säga om de verkar vettiga i fråga om kulörerna.
www.dropbox.com/home/Färgkoll

n´Erik

När det gäller foton så är det oftast inte så jäkla viktigt att färgerna blir 100% exakta. Tycker dina bilder ser bra ut. Det är mer när man jobbar med DTP som färgerna är jäkligt viktiga.

/Karl

Vad menar du skulle vara fel med dem? Det är ju svårt att veta hur de borde sett ut.

Jag tittar på dem med en kalibrerad skärm och de slår mig i vart fall inte som konstiga. Det är väldigt mustiga färger i bilden på det röda huset, men inte mer än det mycket väl skulle kunna vara rätt. Den svartvita ser OK ut. Gubbarna med stolarna ser inte konstigare ut än vad man kan förvänta sig i en sådan blandljussituation.

Vad menar du skulle vara fel med dem? Det är ju svårt att veta hur de borde sett ut.

Jag tittar på dem med en kalibrerad skärm och de slår mig i vart fall inte som konstiga. Det är väldigt mustiga färger i bilden på det röda huset, men inte mer än det mycket väl skulle kunna vara rätt. Den svartvita ser OK ut. Gubbarna med stolarna ser inte konstigare ut än vad man kan förvänta sig i en sådan blandljussituation.

Men va bra. Då är jag väldigt nöjd så länge.
Tackar tackar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar