Annons

Byta sin canon 300D till en Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
vbg_snake skrev:
Synd bara att nikon ligger så långt efter i teknik gentemot Canon. Iaf när det gäller optiken.

Man tycker bara att det borde märkas. Själv har jag varit bildintresserad i trettio, år men aldrig lyckats härleda en bild till en viss tillverkare av optik. Speciellt inte när det handlar om Nikons och Canons yrkesgluggar. Finns det någon annan som kan det?

rideg skrev:
Att gå över från Canon till Nikon är väl ganska naturligt. Säger man att man har en Nikon vet folk att man tar sin hobby eller sitt yrke seriöst. Säger man att man har en Canon kan ju folk lika gärna tro att man äger en kopieringsmaskin.

Jag har länge undrat... Är Canon "a copy" of Nikon? eller... :p

Trevlig helg förresten... :D

mazz skrev:
Jag har länge undrat... Är Canon "a copy" of Nikon? eller... :p

Trevlig helg förresten... :D

Då är det allt en dålig kopia i så fall;-)
Nej byt du, en Nikon är just som de gör reklam för den, du kan lita på den, det ÄR EN NIKON!

vbg_snake skrev:
Synd bara att nikon ligger så långt efter i teknik gentemot Canon. Iaf när det gäller optiken :(

*undrar hur många slag jag får nu*
Jo jag kan tänka mig att du tycker det är en brist hos Nikon. Och ändå är tydligen Canons optik så genomusel att du själv föredrar Soligor och Sigma........
Kul att höra en expert uttala sig! Skrattretande rent av.
Us

Seriöst tycker jag att det spelar totalt ingen roll vilken logotype ditt kamerasystem har. De flesta kameratillverkare har objektiv för alla smaker. Det kommer absolut inte synas på bilderna vilket fabrikat du har.

Det var nog det klokaste inlägget hitills. Har du Canonoptik, så håll kvar vid Canon. Vill du ha bättre hus än 300D, så köp 10D eller invänta ett nytt Canonhus. Motsvarande resonemang gäller om du hade haft Nikon. Att byta system blir oftast dyrt till väldigt liten nytta

Anledningen till mitt inlägg var inte att jag ville "byta upp mig" för att få ett bättre hus, utan snarare lite funderingar på vilket system man ska satsa på till framtiden.

Jag har ännu ingen extra kringutrustning så den kamera jag väljer att satsa extra prylar på, kommer ju följdaktligen bli det märke jag kommer att använda många år framöver.

När jag köpte min 300D, gjorde jag ju det för att det då var den enda digitala systemkameran i den prisklassen som var aktuell för mig.

De flesta fotobekanta till mig använder Nikon och det är ju därför som jag tänker efter en extra gång innan jag lägger ner mycket pengar på kringutrustning.

johanca skrev:
Jag bytte till d70 från canon 300d, men jag gjorde det endast för att min tjej fotar med canon och att det då är praktiskt att ha samma märke.

Du menar att hon har Nikon och INTE Canon va? Annars vet jag inte hur du menar? ;)

Ska man ha en Volvo eller Saab? Familjen kör Volvo men polaren jobbar på Saab, hmm, knepig fråga det där, ett riktigt I-landsproblem. *ler*

canon to Nikon

Why in the world would you change to Nikon from Canon? I have pro friends who are dumping their D100's - a better camera than the D70 for Canon after they've seen the difference in image quality - Nikon is using Sony's CCD sensors - and they are no match for Canon's CMOS sensors - and it is a very well known fact that Canon glass is better than Nikon - here in the states pros using Canon to Nikon are almost 2 - 1...

Go here and read:

http://www.luminous-landscape.com/

one of the absolutely best sites to read about and get the straight facts about just about anything photographic!

Christer

Tokfnatt skrev:
Anledningen till mitt inlägg var inte att jag ville "byta upp mig" för att få ett bättre hus, utan snarare lite funderingar på vilket system man ska satsa på till framtiden.

Så sant...
Men så här då:

Kamerahus:
När du om ett par år vill byta kamerahus igen, och kikar på proffshusen begagnade. Vad finns där då? Det finns Canon 1Ds, 1D, 1D mark II och Nikon D1H, D1x och D2h... förutom Canon 10D och Nikon D100 och D70. Ganska lätt val om du jämfört Canons och Nikons proffshus, Canon dominerar.

Objektiv från 3e part:
Alla 3e parts tillverkare, Sigma, Tokina, m.fl, gör ju likadana objektiv till Canon och Nikon men den skillnad jag kan se är att t.ex Sigmas 2x converter visar korrekt bländare på Canon kameror men inte på Nikon.

Originalobjektiv:
Vem kan säga att vilket märke är bättre? Båda har kanonfin optik med bilstabilisering och all annan teknologi. Men kika på lite sportevenmang, bland pressfotograferna... det är överväldigande mycket vita objektiv (vilket är Canon L-serie tele/zoomar).

Jag föll för det faktum att min investering i optik skall hänga med ett antal kamerahus, och utbudet av digitala kamerahus ser mycket positivt ut hos Canon.

Tokfnatt skrev:

De flesta fotobekanta till mig använder Nikon och det är ju därför som jag tänker efter en extra gång innan jag lägger ner mycket pengar på kringutrustning.

Men då är ju valet givet.
Byta till nikon så kan du ju alltid låna/prova deras kringutrustning, sen köpa eget, av de prylar som du gillade.

Jens Ejvinsson (Asyvan) skrev:

"...Ganska lätt val om du jämfört Canons och Nikons proffshus, Canon dominerar...."
"...Men kika på lite sportevenmang, bland pressfotograferna... det är överväldigande mycket vita objektiv (vilket är Canon L-serie tele/zoomar)..."

-Visst är det så, helt rätt!
Men det betyder bara att en bildbyrå/tidning har från början satsat just på detta märke, Canon eller i många andra fall Nikon!
Dyrt att byta ständigt!
För den avancerade/seriösa amatörfotografen bör ett annat kriterium vara viktigare; priset, vikten och känslan att hantera kameran och objektiven.
Om nu alla proffs använder ett kameramärke från en speciell tillverkare, innebär inte att amatören tycker om den!
Utan tvekan kommer det utmärkta D-SLR från alla de stora tillverkarna, det viktigaste, enligt min mening, är att ha en fullstor bildsensor (24x36mm) i kameran, förlängningsfaktorn idag på de mindre bildsensorerna är väl så knepigt.
Fullstor bildsensor idag är dyr, priset faller för varje ny modell, inom en snar framtid kommer
säkert denna storlek, vara standard i de flesta
D-SLR!
Den person finns inte, som ser skillnad på en bild tagen tagen med ett Canon objektiv och inte ett från Nikon, eller Minolta, eller Olympus, eller Pentax!
Däremot bilden skiljer sig i upplägg, beroende på vilken som var fotografen!
Vad det någon, som trodde något annat?

Jag vet hur jag själv är. Jag köper kameraprylar av ett visst märke därför att jag gillar det tillverkaren producerar. Även om alla andra jag känner hade haft saker av samma märke hade jag inte lånat eller lånat ut utrustning. Jag har tänkt att kunna låna grejer av andra, men det blir ändå inte så.

Känner du att ditt fotograferande får en kick av att köpa en Holga d-slr eller något annat märke så tycker jag du ska satsa på det systemet. Det viktigaste är att man trivs med kameran.

Canon och Nikon har likartade prylar. Bra och dåliga. Orsaken till att de flesta väljer ett visst märke beror antingen på att man har känslomässiga band av den ena eller andra orsaken, eller oxå beror det på att man känner nån, som känner nån.

Acceptera att valet mellan systemen inte har att göra med vilken som har det bästa systemet, för ingen kommer kunna överblicka hela systemen. Båda har bra grejjer.

Om dina polare håller på Hammarby kan det vara ok att välja hammarby, för då kan du låna deras tröjor när du skall på Råsunda, men välj det du trivs med.

Valet styrs av trivsel för de flesta av oss.

Att jag valde Nikon beror på att jag träffade nån som kunde mycket om Nikon och kunde slussa mig rätt, nu när jag har Nikon VET jag ju att det är bäst *stor ironi* Känner ni igen fenomenet?

Senast ändrad:
Det finns ett samband mellan kameran och hur bra bilder man tar. Faktiskt! En kamera som man trivs med, som är praktiskt konstruerad och känns bra i näven och framför ögat är naturligtvis roligare att använda och har en tendens att oftare följa med, vilket naturligtvis resulterar i fler och ofta lite mer genomarbetade bilder. Även om personer i din omgivning kör Nikon och kan låna ut objektiv så är det ingen större vits att gå över till en D70 om den inte uppfyller trivselvillkoren. Speciellt viktigt om man måste lägga upp tio loppor för den nya kameran. Och för bildintrycket har det naturligtvis ingen som helst betydelse vilken småbildskamera (kemisk eller elektrisk) som man använder. Även om MTF-kurvorna för optiken från någon kopieringsmaskinstillverkare kanske ligger något högre än motsvarande för konkurrenten.

Själv var jag nära att köpa en Pentax efter en massa kameralösa år. Modellen jag klämde på var väl ganska ok. Bad att få känna på en betydligt dyrare Nikon F90X med vertikalgrepp när jag ändå var inne i butiken. Det var kärlek vid första greppet. Allt kändes rätt och jag kunde inte få loss den ur näven utan var tvungen att ta upp plånboken och betala med vänster hand. Naturligtvis tar den inte ett smack bättre eller skarpare bilder än en Pentax, men jag är säker på att Pentax:en inte skulle hänga med lika ofta som den Riktiga Kameran.

Glock skrev:
Du menar att hon har Nikon och INTE Canon va? Annars vet jag inte hur du menar? ;)

Ska man ha en Volvo eller Saab? Familjen kör Volvo men polaren jobbar på Saab, hmm, knepig fråga det där, ett riktigt I-landsproblem. *ler*

japp, menade att hona hade nikon!

Tackar så mycket för att så många tagit sig tid att svara på mina funderingar.

Tror att det blir så att jag behåller min canon och investerar i det objektiv och den blixt jag länge suktat efter.

Som alla skrivit, tillbehören kan ju användas på alla hus och egentligen kanske det är rent tjockskalligt att byta när man äntligen börjar få grepp på den.

Det är dock en sak som stör mig lite med min 300D, och det är att jag upplever den lite omständig i det helt manuella läget... vilket gör att när man snabbt måste upp med kameran - blir det alldeles för ofta i det automatiska läget...

"omständig" in manual mode

Annika,

Good for you to decide to keep the Canon - good choice..=*^)
If you're concerned it's slow or too cumbersome in manual mode - here is a suggestion:

If you're kind of looking for a shot, walking around with the camera - set it so it doesn't shut off (or wake it up often) - take an average reading of the light and pick an fstop so you get a decent depth of field and set the distance to about 10" - 3 meters and you'll be able to whip up to your eye and squeeze off a frame as quick as you can frame the shot..=8^)

Christer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar