Annons

Byta objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

svenke1

Medlem
HEJ alla där ute.
Jag har en fundering.
Har ett Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM men skulle vilja ha lite mer brännvidd.
Kanske ett Canon EF-S 18-200/3,5-5,6 IS, det skulle passa bra.
Men det har inte usm och superzoom blir väl en kompromiss på alla avstånd kan jag tro.
Eftersom 17-85 är ett äldre objektiv och 18-200 är ett nyare, är då 18-200 "bättre"? Ny teknik?
Eller byter man ner sig? Vill inte hålla på och byta objektiv i tid och otid.
18-200 skulle passa bättre då vi är på sjön en del, men?
Erfarenheter? Goda råd?

Mvh Svenke
 
Du kan prova att använda The-Digital-Picture.com's verktyg för att jämföra skärpan mellan objektiven (håll musen över bilden för att byta mellan 17-85 och 18-200). Skärpemässigt tycker jag det faktiskt ser ut som att 18-200 håller aningen bättre skärpa och är samtidigt ljusstarkare på samtliga brännvidder. 18-200 verkar dock ha aningen mer distorsion.

Jag har själv objektivet och när man inte vill eller inte kan släpa med sig många objektiv är det en bra kompromiss.
 
Alternativet är att skaffa ett till objektiv
tex ngt i stil med 50-250 eller ett begagnat 70-200/4(som är av toppkvalité oavsett om det är med eller utan IS)
 
Tack för synpunkterna. Digital picture.com är ju jätte bra.
Begagnat vitt objektiv är ju ett alternativ också.
Mvh Svenke
 
Tack för synpunkterna. Digital picture.com är ju jätte bra.
Begagnat vitt objektiv är ju ett alternativ också.
Mvh Svenke

Jag hade 17-85 en gång. Visst, inte världens bästa glugg, men i mina ögon ser det ut som Bryan på digital picture fått ett dåligt ex till sina tester.
Enligt photozones test av 17-85, är den delvis likvärdig och delvis något bättre än 18-200.

Sanningen kan ligga någonstans mittemellan, beroende på hur bra ex man får kanske? Men Bryans allmänna omdöme står sig, 18-200 presterar bättre än väntat för en superzoom.

Samma gäller nog även 55-250, som fått bra kritik på många håll. Bryans testbilder ser oväntat suddiga ut. Men ett 70-200 slår allt.

Angående att byta: Jo, du kan byta 17-85 till 18-200 utan att få ett klart sämre objektiv. Jag skulle inte ha båda, om man säger så - eftersom 17-85 inte är särskilt mycket skarpare inom sitt omfång.. Men själv har jag väldigt svårt att välja bort USM-motorn.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.