Annons

Byta min dynax 7D till en canon 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

diablo 3

Aktiv medlem
Kommer mina bilder bli bättre om jag sattsar på en canon 30D?

Någon som har gjort detta byte?

Mvh jimmie
 
Jag håller på att sälja av mina 7D's nu samt objektiv och ska byta till canon 5D.

Jag tror du kommer märka av en ökning i bildkvalité'n pga att de har bättre sensorer som framför allt ger bättre bilder med hög ljuskänslighet. Du får ju aningen mer detaljer också med flera pixlar.

Sen om de ska bli "bättre" är ju upp till dig som fotograf ;)
 
Något som jag dock tycker om är ergonomin samt alla inställningar på dynax.

Hur är det med inställningar på 30D jag hatar att behöva gå in och joxa i menyer. Man ska komma åt det mesta med fingrarna, när ögat är i sökaren.

Sony håller ju på att släppa några nya kamror, en fullformat samt en på 1.3 tror jag.
Men dessa skulle nog inte komma innan början på 2008 och då kanske det är svårt att få tag i en ny canon 30D.
 
Kommer att sakna ergonomin från 7D'n jag med helt klart. Finns ingen kamera som har bättre ergonomi enligt min mening. Men det kunde inte hålla mig kvar. Tänkte först att jag skulle se vad Sony kommer att erbjuda men har tröttnat på att vänta. Det känns mycket säkrare för framtiden att hålla sig till Canon istället, mer lätt tillgängligt kvalitets glas och bättre chanser till eventuella reparationer med mera. Antar att det var oundvikligt men jag har kommit till en återvändsgränd just nu med mina Minolta grejer.

Blir helt klart mer "menu" styrande kamera nu men vi får tänka positivt att vi får bättre bildkvalite samt bättre AF! VI vänjer oss nog. Det är mest pga av objektiven jag byter, har ett Minolta G glas men det är svårt att få tag på de andra man vill ha. Så är inte fallet med Canon och deras L objektiv.
 
Ja bättre utbud på gluggar, och en snabbare och säkrare autofocus. Jag får nog ta mig en rejäl funderare;-)
 
Har tänkt om jag behåller min dynax. Hade problem med antishaken. Lämnade in den på ziger, de byte både antishaken samt slutaren.
Så nu är ju kameran som ny;-)
 
Känns som att du gör rätt i nuläget...

Att bilderna skulle bli bättre med en 30D är ju inget man ska tro. Den marginella bildkvalitetsskillnaden är fullständigt försumbar & jag tror nog att du kan invänta & se vad Sony har i bakfickan, håller dock med om att det verkar gå segt för dem.

AF är nog snabbare på 30D med rätt optik men huruvida den är säkrare är jag inte så säker på. Ergonomin på 30D kan bli svår att ta när du är van 7D, för att inte tala om sökaren!

Kör på med 7:an så länge den håller ihop & om du inte tycker att Sony har nåt intressant att erbjuda när du är tvungen att byta så får du väl då ta dig en funderare på systembyte.

//Larsa
 
Vad ska du med en Canon 30D eller Canon 5D till, när Sony nu kommer inom en ganska snar framtid, med en fullformatare?
Canon har nog ett större objektiv utbud, men vadå, skall du inte gå efter vad du själv behöver för brännvidder, istället för att ha objektiv från en tillverkare, av flest antal typer av objektiv?
 
Att byta var mest för att komma åt ett fint objektiv utbud.
Köpte mig ett fast tokina 400 5.6 atx, men jag är lite besviken på denna glugg. Särpan är det inget fel på, det är ljusmätningen som spökar.
Samt att solljus gillar den inte.

Blir nog till att investera i ett tamron 200-500 i framtiden.
 
Om Sony's "flagship" nu blir FF så kommer det förmodligen att bli svindyrt att köpa objektiv till den som gör kameran till rätta.
 
diablo 3 skrev:
Att byta var mest för att komma åt ett fint objektiv utbud.
Köpte mig ett fast tokina 400 5.6 atx, men jag är lite besviken på denna glugg. Särpan är det inget fel på, det är ljusmätningen som spökar.
Samt att solljus gillar den inte.

Blir nog till att investera i ett tamron 200-500 i framtiden.
Ingen tvekan om att det är bättre att vara Canonist om man vill ha tillgång till många fina originalobjektiv. Själv så lägger jag inte speciellt mycket pengar på optik så jag är nöjd...
Sony är lite mystiska, är inte nöjd med deras prispolitik direkt!

//Larsa
 
.Z. skrev:
Ingen tvekan om att det är bättre att vara Canonist om man vill ha tillgång till många fina originalobjektiv. Själv så lägger jag inte speciellt mycket pengar på optik så jag är nöjd...
Sony är lite mystiska, är inte nöjd med deras prispolitik direkt!

//Larsa

Ja deras priser på orginalgluggar är helt sjukt dyrt, förstår inte varför de ska vara så mycket dyrare än nikon och canon. Hade de sänkt priserna hade ju fler köp. Nu köper man hellre från tredjeparts tillverkare, om nu dessa är så mycket sämre;-)
 
diablo 3 skrev:
Nu köper man hellre från tredjeparts tillverkare, om nu dessa är så mycket sämre;-)
Själv så hade jag nog köpt mest tredjepartsoptik även om jag kört Canon, tycker inte att det är värt pengarna det man får extra på originaloptik, oftast känsla & mekanisk kvalite. Men men, jag har full förståelse för de som vill ha original. Själv så kan jag ju inte med 30D & modellerna under, skulle hellre kunna tänka mig Pentax K10D men som sagt, Canons optikurval är ju mäktigt! Synd att inte husen är det:)

//L
 
__________________________________________________
jimmie pettersson skrev:

Ja deras priser på orginalgluggar är helt sjukt dyrt, förstår inte varför de ska vara så mycket dyrare än nikon och canon. Hade de sänkt priserna hade ju fler köp. Nu köper man hellre från tredjeparts tillverkare, om nu dessa är så mycket sämre;-)
__________________________________________________

Det där brukar ge en effekt till sänkta priser, om tillverkaren först har höga priser, men försäljningen därav ligger lågt, ha-ha!
Ganska farligt sätt, alltså, att se hur marknaden värderar Sony/Leitz optik!
Leica vet hur man skall ta betalt, men hur många gånger har inte detta företag behövts omkonstrueras?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.