Annons

Byta hus till fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Va?
Det är väl klart man ser om det blir skarp på en 40D's skärm. Den är ju mycket vassare och större än en 5D1.
Problemet är inte skärmen. Har man bara L-gluggar så blir det sällan oskarp.
Problemet är att jag vill få "större/bättre/mer detaljerade" bilder på datorn. Då köper jag inte en mark I nu. Dessutom har den fruktansvärd dålig fokus oavsett glugg.
Dessutom skiter jag i om skärmen på baksidan är bra eller dålig.
Det är bara nervösa fotografer som inte litar på att de tagit en bra bild som tittar där mellan varje bild.
Jag kollar bara så kompositionen blev som jag ville.

Man kan faktiskt se om något blir skarpt på 5D:s skärm. Något man inte kan på 40D.
 
Jag har också kört med en 40D länge och gick också i tankar på att "byta upp" mig till fullformat. Känner också till mk3 och undrade om man skulle vänta, men jag slog till på ett mk2 hus och det är inget jag ångrar. Vi vet ju inte lanseringsdatum på mk3 och hur det kommer att vara med tillgänglighet så det kan bli en lång väntan i så fall om man vill det.
Nej, en mk2 räcker mer än väl hur man än ser på saken. Finns ingen anledning att vänta enligt min mening.
Vill du köra fullformat och ha en fantasktisk kamera med suveräna iso-egenskaper så slå till på en mk2 och ge dig ut och fota.
Teknik är inte allenarådande.
Vad man än skaffar så finns det alltid nått bättre runt hörnet och ska man "vänta" på det det så kommer man ju aldrig till skott, eller hur?

Sant. Bra sagt.
Känner dock att jag vill vänta iaf.
Har väntat så länge nu =)
 
Va?
Det är väl klart man ser om det blir skarp på en 40D's skärm. Den är ju mycket vassare och större än en 5D1.
Problemet är inte skärmen. Har man bara L-gluggar så blir det sällan oskarp.
Problemet är att jag vill få "större/bättre/mer detaljerade" bilder på datorn. Då köper jag inte en mark I nu. Dessutom har den fruktansvärd dålig fokus oavsett glugg.
Dessutom skiter jag i om skärmen på baksidan är bra eller dålig.
Det är bara nervösa fotografer som inte litar på att de tagit en bra bild som tittar där mellan varje bild.
Jag kollar bara så kompositionen blev som jag ville.
Samma antal pixlar på skärmarna (230,000), men 40D har 3" medan 5D har 2,5". Alltså lättare att se skärpa på 5D kontra 40D.

Angående autofokusen håller jag med dig, men 5DII är inte speciellt vassare. Därför jag sålde min 5DII och behöll 5D. Jag har blivit kräsen med 7D:s autofokus. Därför väntar även jag på en 5DIII som jag kommer köpa nästa sommar. Till dess räcker min 5D gott och väl. Enda begränsningen jag haft med den har varit att fotografera ryttare i rörelse. Där hänger den inte med.

Ta gärna och kolla in länkarna jag postade på råfilerna från 7D och 5D och deras upplösningar.

ok tackar ska kika på dom
jo jag kan tänka mig att ett L objektiv lyfter en kamera rejält oavsett FF eller Crop
Med 24/1,4LII upptäckte jag alla 7D:s 18 mpix.
 
Med 24/1,4LII upptäckte jag alla 7D:s 18 mpix.

problemet är att jag inte vill ta några kort nu med kitobjektivet när man vet att man kommer att skaffa ett L :)
så du menar att du hellre fotar med 7Dn och ett L objektiv än med FFen som 5Dn har?
isåfall så kanske man inte behöver oroa sig över bildkvaliteten på en crop sensor med ett L objektiv.?
7Dn och 60Dn har väl samma sensor va?

Edit: har kollat på bidlerna nu
jag har sett många bilder på nätet med 24mm 1.4L objektivet och även här på fotosidan men nu höll man ju på att trilla av stolen när man såg "riktiga" bilder i raw format! :)
vilken skärpa och vilken bokeh med 7Dn på närbilden!
jag har inte sett nåt liknande.

så vad ska man säga
antingen köper man en FF kamera och ett L objektiv eller så behåller man sin Crop sensor och kostar på med ett L objektiv.
det lyftet ser jag nu att det kommer att bli som natt och dag om man har ett kit objektiv sen tidigare.

L!
halelulia! :)
 
Senast ändrad:
problemet är att jag inte vill ta några kort nu med kitobjektivet när man vet att man kommer att skaffa ett L :)
så du menar att du hellre fotar med 7Dn och ett L objektiv än med FFen som 5Dn har?
isåfall så kanske man inte behöver oroa sig över bildkvaliteten på en crop sensor med ett L objektiv.?
7Dn och 60Dn har väl samma sensor va?

Edit: har kollat på bidlerna nu
jag har sett många bilder på nätet med 24mm 1.4L objektivet och även här på fotosidan men nu höll man ju på att trilla av stolen när man såg "riktiga" bilder i raw format! :)
vilken skärpa och vilken bokeh med 7Dn på närbilden!
jag har inte sett nåt liknande.

så vad ska man säga
antingen köper man en FF kamera och ett L objektiv eller så behåller man sin Crop sensor och kostar på med ett L objektiv.
det lyftet ser jag nu att det kommer att bli som natt och dag om man har ett kit objektiv sen tidigare.

L!
halelulia! :)
Fotar helst med 5D faktiskt, just för skärpedjupets skull. Brukar köra 7D + 24/1,4LII och 5D + 70-200/2,8LIS II för nyhetsfotografering och tycker det är en bra kombination.
Dessutom kan man ju finna billigare objektiv som kan vara roliga att leka med, så som en rysk leksak på 100 kr med m42-fattning.
 
Peter: har du fler raw bilder tagna med 7Dn och 24mm f1.4L så lägg gärna ut dom.

jag har kollat och jämfört dom 2 lite mindre bilderna från 5Dn.
jag är inte lika imponerad av skärpan på just dom om man jämför med bilderna tagna med 7Dn.

bilderna med 7Dn var första tanken ungefär att..va fan nu har 7Dn hittat hem till det objektivet den ska ta kort med.
inte lika knivskarpt på 5Dn alltså men det kan ju ha att göra med att den har lägre upplösning?

sen är det ju lite roligt att man även med ett 24mm på en crop sensor (38mm) kan få till makro bilder med en riktig bokeh.

Edit: jag kanske ska tillägga att jag har en 27" LED skärm som är hårdvarukalibrerad efter rec709 standarden,så man ser bilderna exakt som det är tänkt med rätt färger/kontrast/gamma osv.
 
Senast ändrad:
Kommer. Har dock inte många bilder från 5DII. Laddar upp 2 gb med 7D nu iaf.

Lysande!
jag kommer köpa L objektivet om ett par månader så 2gb bilder med L optik räcker nog tils dess hehe

hur vad det med sensorn på 7Dn jämfört med 60Dn är det samma?
så man vet vad man kan förvänta sig menar jag
 
Har för mig det men det är olika processorer i de vilket gör 7D "snabbare"
När man kollar på bilderna så är en sak klar... Jag ska INTE ha en 5D1 iaf

Lysande!
jag kommer köpa L objektivet om ett par månader så 2gb bilder med L optik räcker nog tils dess hehe

hur vad det med sensorn på 7Dn jämfört med 60Dn är det samma?
så man vet vad man kan förvänta sig menar jag
 
*gurglar som Homer när han ser mat*
Är det MAC eller har du bara en jävligt fin PC-skärm?

Samsung S27A950D 120hz
här har du den
http://www.minhembio.com/Patrik_G/316238#396154

den ger lika bra färger som dyrare IPS skärmar
kanske bättre då den här jag har är riktigt kalibrerad.
skärmen rekomenderas om du vill se bilder som det är tänkt och få en stor 27" yta på köpet.
dock lite halv dyr men det är den värd.
 
nedladdningen avbröts efter 30mb
nu har jag nått gränsen tydligen.

du har ingen FTP att ladda upp till?
jag har en så du skulle ju ev kunna ladda upp till den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.