Annons

Byta från Canon till Sony råd

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad har du för teles då? Jason lanier är intressant att kolla på han använder Sony mirrorless till allt. Men vi får se vart utvecklingen leder 5div är intressant, men den är inte mirrorless . Allt beror på om canon vill satsa på en fullformat och en bra sådan som kan leva upp till Sonys fullformat mirrorless

Gary Fong är en annan.

Det jag skulle vilja veta är varför alla dessa Canon-fotografer säljer sina Canon-grejor eller åtminstone avstår från att köpa nya Canon-hus och istället kompletterar med Sony.

Är inte era Canon-grejor tillräckligt bra för det ni använder dem till? Varför vill ni köpa Sony-hus? Alla som kört Sony länge har säkert insett att de har en mycket mindre marknad än om man kör industristandard. Det är verkligt jobbigt ibland. Det går visst, men det kommer vara långt ifrån vad ni är vana vid.

Å andra sidan kommer ni ha en långt större frihet än ni har idag inom väggarna av Canons-skyddade verkstad men det är långtifrån så "cosy" som ni är vana vid.

(Man kan använda mirrorless till allt men det kanske kräver att man skaffar ett par tre kamerahus med olika egenskaper. Sonys hus är betydligt mer nischade än hus från andra tillverkare och det bör man ha i bakhuvudet men det vet väl ni som sett Jason Lanier redan.)

Jason Lanier och Gary Fong är "Sony artisans" och är därmed inte opartiska men underhållande att lyssna på, ssk Lanier.
På DP-Reviews E-mount forum finns många trådar om fr a Canonobjektivens kompabilitet med Sony A7RII och A7II. En trådskapare håller på att bygga upp en databas över hur olika objektivs AF fungerar med tredjepartstillverkares adaptrar. Generellt fungerar väl Sonys egna adaptrar bäst till egna och andras A-mountfattade objektiv medan de längre teleobjektiven fungerar sämre än de kortare men det finns säkert flera trevliga undantag. Läste t ex att Sigma 150-600 fungerar bra med A7RII och Metabones, som är dyrast men jobbar stenhårt på att få bra AF med nya FW:s i parti och minut. Tyvärr valde Sigma att dra in A-muntfattningen till denna hyllade zoom. Mina gamla Minoltaobjektiv och ett Tamron 150-600 fungerar bra med Sonys egna adaptrar men säkert inte lika bra som Canontelen till en 5DMKIII eller nikongluggar till en D750. Här är länken till databasen:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1WdE3DveA2Iz80P-Ta1WWAPhZy9gNSTzAG1i2l3o7SaM/htmlview?pli=1

Senast ändrad:
Men det ni ska veta om ni inte redan vet det är att ett Sony-hus är bättre med Sony/Zeiss - E-mountobjektiv än ni någonsin kan förvänta er med med Metabones-adapter till det ni har i form av Canon-objektiv. Så ni kommer aldrig runt att kolla om det är tillräckligt bra med en Metabones-adapter eller något likvärdigt men billigare och det ni har i form av Canon-objektiv eller om ni faktiskt borde/måste migrera helt för att få det som är möjligt att få av prestanda.

Det är inte roligare än så och ni kommer aldrig runt att ni måste kompromissa med ett antal heliga kor ni vårdat tidigare. En A7r II är inte vad ni varit vana vid tidigare. Är ni inte beredda till de kompromisserna ska ni nog inte byta system. Att stå med ett ben i varje låda kommer aldrig bli helt optimalt.

Ang det första stycket, Sten-Åke, måste jag nog tyvärr säga att du ute och cyklar på en tandem på fel sida vägen:)

Bildresultatet med en adapter och en bra L-glugg ligger helt i klass med Sony/Zeiss E/FE-mounts skarpaste gluggar. Enda undantaget hittills torde vara Sony/Zeiss FE 55/1.8 ZE som enbart överträffas av Zeiss Otus.

Gäller det vidvinklar och vidvinkelzoomar blir resultatet faktiskt bättre med en adapter och det längre registeravstånd adaptern ger. Märks oerhört mycket i edge- och midrangeskärpa även med ganska billiga EF-gluggar eller Nikon-dito.

Jag vet då jag kör A7R med adapter och Nikongluggar. Äger bara en dedicerad optik med E/FE-fattning (55/1.8) då Sonys vidvinklar och normalzoomar i vidvinkelläget inte är så kul. Därtill förbannat dyra.

Däremot håller jag med dig helt och fullt i vad du skriver i stycke 2. Men de heliga korna börjar bli så sega att nödslakt måste till snart.
Övergången är inte så dramatisk om man inte kör med de längsta snablarna. Däremot är menysystem och andra reglage lite annorlunda. Men det mesta är positivt.

Nu har jag inte lagt in några aspekter på AF-prestanda utan på ren IQ/DR och det blir jäkligt bra med adapter.

2016 blir ett spännande år. Finns rykten (enl branschkunnig person jag inte vill uppge namnet på) som snappat upp att Nikon kommer med en spegellös kamera som baseras på Samsungs teknik. Samsung NX1 uppges vara marknadens mest avancerade APS-C och har bakbelyst sensor på nästan 30mp samt en ganska imponerande AF. Det ryktas om att Nikon köpt upp Samsungs kameradivision för att använda den tekniken. Det uppges vara skälet till att NX1 "ligger still" och inte saluförs i vissa Europeiska länder.

Jag har provkört en NX1 med bästa optik och det är den bästa APS-C kamera jag använt (eget tycke). Skulle Nikon göra en FF på samma teknologi och samma sensor ( blir 60mp spegellös i FF) så är Sony inte ett självklart val.

Men likväl ett riktigt bra val.

//Lennart

........2016 blir ett spännande år. Finns rykten (enl branschkunnig person jag inte vill uppge namnet på) som snappat upp att Nikon kommer med en spegellös kamera som baseras på Samsungs teknik. Samsung NX1 uppges vara marknadens mest avancerade APS-C och har bakbelyst sensor på nästan 30mp samt en ganska imponerande AF. Det ryktas om att Nikon köpt upp Samsungs kameradivision för att använda den tekniken. Det uppges vara skälet till att NX1 "ligger still" och inte saluförs i vissa Europeiska länder.

Jag har provkört en NX1 med bästa optik och det är den bästa APS-C kamera jag använt (eget tycke). Skulle Nikon göra en FF på samma teknologi och samma sensor ( blir 60mp spegellös i FF) så är Sony inte ett självklart val.

//Lennart

Både Nikon och Samsung har dementerat ryktet. Hoppet lever ändå kvar att det är sant eller att det finns en annan dimension i det som inte är uppenbar. Tex minst ett samarbete mellan företagen av något slag. Hur som skulle det i så fall i vissa delar rita om kamera kartan.

Början av 2016 kan bli verkligt intressant

Ang det första stycket, Sten-Åke, måste jag nog tyvärr säga att du ute och cyklar på en tandem på fel sida vägen:)

Bildresultatet med en adapter och en bra L-glugg ligger helt i klass med Sony/Zeiss E/FE-mounts skarpaste gluggar. Enda undantaget hittills torde vara Sony/Zeiss FE 55/1.8 ZE som enbart överträffas av Zeiss Otus.

Gäller det vidvinklar och vidvinkelzoomar blir resultatet faktiskt bättre med en adapter och det längre registeravstånd adaptern ger. Märks oerhört mycket i edge- och midrangeskärpa även med ganska billiga EF-gluggar eller Nikon-dito.

Jag vet då jag kör A7R med adapter och Nikongluggar. Äger bara en dedicerad optik med E/FE-fattning (55/1.8) då Sonys vidvinklar och normalzoomar i vidvinkelläget inte är så kul. Därtill förbannat dyra.

Däremot håller jag med dig helt och fullt i vad du skriver i stycke 2. Men de heliga korna börjar bli så sega att nödslakt måste till snart.
Övergången är inte så dramatisk om man inte kör med de längsta snablarna. Däremot är menysystem och andra reglage lite annorlunda. Men det mesta är positivt.

Nu har jag inte lagt in några aspekter på AF-prestanda utan på ren IQ/DR och det blir jäkligt bra med adapter.

2016 blir ett spännande år. Finns rykten (enl branschkunnig person jag inte vill uppge namnet på) som snappat upp att Nikon kommer med en spegellös kamera som baseras på Samsungs teknik. Samsung NX1 uppges vara marknadens mest avancerade APS-C och har bakbelyst sensor på nästan 30mp samt en ganska imponerande AF. Det ryktas om att Nikon köpt upp Samsungs kameradivision för att använda den tekniken. Det uppges vara skälet till att NX1 "ligger still" och inte saluförs i vissa Europeiska länder.

//Lennart

Jag menar inte bara bildresultatet för där vet vi att man i en del avseenden får bättre bildkvalitet med ett Sony A7r II-hus men det är inte därför Canon-folket varit tveksamma på många händer för den stora grejen har varit om man verkligen kan leva med AF-prestandan med sina adapters och en del andra saker man ogillar med Sonys A7:eek:r..

Sedan har vi ju både ergonomisnacket om hopplösa små kamerahus med dålig ergonomi och inte minst batterikapacitetsdiskussionen.

Allt är inte bildkvalitet och det var därför jag berörde frågan om de inte var nöjda med sina Canon-kameror nu med tanke på vad de använde dem till.

Om Nikon köpt Samsungs kamerateknik och deras sensor teknik också så ligger det faktiskt kanske något i att de inte gillar att vara beroende av Sony om Sony själva prioriterar att släppa nyheter först i sina egna kamerahus. Men som sagt, det här är ju inte något officiellt än så vi får väl bara se tiden an.

Jason Lanier och Gary Fong är "Sony artisans" och är därmed inte opartiska men underhållande att lyssna på, ssk Lanier.
På DP-Reviews E-mount forum finns många trådar om fr a Canonobjektivens kompabilitet med Sony A7RII och A7II. En trådskapare håller på att bygga upp en databas över hur olika objektivs AF fungerar med tredjepartstillverkares adaptrar. Generellt fungerar väl Sonys egna adaptrar bäst till egna och andras A-mountfattade objektiv medan de längre teleobjektiven fungerar sämre än de kortare men det finns säkert flera trevliga undantag. Läste t ex att Sigma 150-600 fungerar bra med A7RII och Metabones, som är dyrast men jobbar stenhårt på att få bra AF med nya FW:s i parti och minut. Tyvärr valde Sigma att dra in A-muntfattningen till denna hyllade zoom. Mina gamla Minoltaobjektiv och ett Tamron 150-600 fungerar bra med Sonys egna adaptrar men säkert inte lika bra som Canontelen till en 5DMKIII eller nikongluggar till en D750. Här är länken till databasen:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1WdE3DveA2Iz80P-Ta1WWAPhZy9gNSTzAG1i2l3o7SaM/htmlview?pli=1

Nä de har nog alltmer blivit Sony-märkta över tiden men så var det nog inte när vi först såg dem. Det hindrar dock inte att de faktiskt lever som de lär och därigenom utgör exempel på att man faktiskt kan arbeta professionellt med Sony-kameror. Väldigt få har uttalat det tidigare. Bara att välja en pluttkamera som A6000 för 5000 spänn för att plåta bröllop professionellt när det finns större och mer respektingivande kameror, tyder på ett visst självförtroende. De hävdade ju dessutom att de kunde ta bilder med den som de faktiskt inte kunde ta med sina tjockkameror, så det fanns alltså ett funktionsskäl i botten dessutom till det val de gjorde i det fallet, vilket kan vara svårt att ta för de som lagt 10 ggr mer på ett proffshus som trots det saknar de funktioner de var ute efter. Idag har de säkert ersatt A6000 med en A7r II eftersom ju den har en ännu bättre och unik följande eye focus än de tidigare Sony-husen.

Synd om Sigma lagt ner A-mounttillverkningen av sina långa telen. Jag har ju föregångaren till 150-600 som var lite kortare (150-500mm) och det blev verkligen ett lyft när man uppgraderade firmware till min A7 II som med fördel nu kan användas med Sonys spegellösa A-mountadapter EA3 också (innan var det bara EA4 med spegeln som gällde). Det objektivet fick helt plötsligt ett nytt liv.

Ursäkta OT men alla dessa rykten... Det har snackats om A99II enda sedan jag på allvar började sätta mig in i denna marknad igen efter en massa års uppehåll. Nu är det i svang igen. Det är ungefär som datorer, "vänta ett halvår, då kommer den senaste modellen ha prestanda som kommer att knocka konkurrenterna!" Det blir aldrig rätt tillfälle att köpa när det som kanske finns runt hörnet, om det ens finns där, kommer att vara vassare. Tycker i detta fall Sony har bidragit till hysterin genom att släppa alldeles för många modeller med vissa inte riktigt färdigutvecklade och dessutom inte knyst om deras kommande modeller eller vilka fotografiska genrer de tänkt sig täcka. Här tycker jag Canikon varit coolare och mer transparenta. Hur som helst, det är inte ett rykte att världens bästa sensor nu ändå sitter i en Sony (A7RII). För den får man betala med sämre batteritid, knasiga menyer och något sämre AF än konkurrenterna men får tillgång till deras objektiv dessutom med stabilisering i dem som saknar inbyggd sådan. Detta är väl värt att stanna upp inför och begrunda.

Nä de har nog alltmer blivit Sony-märkta över tiden men så var det nog inte när vi först såg dem. Det hindrar dock inte att de faktiskt lever som de lär och därigenom utgör exempel på att man faktiskt kan arbeta professionellt med Sony-kameror. Väldigt få har uttalat det tidigare. Bara att välja en pluttkamera som A6000 för 5000 spänn för att plåta bröllop professionellt när det finns större och mer respektingivande kameror, tyder på ett visst självförtroende. De hävdade ju dessutom att de kunde ta bilder med den som de faktiskt inte kunde ta med sina tjockkameror, så det fanns alltså ett funktionsskäl i botten dessutom till det val de gjorde i det fallet, vilket kan vara svårt att ta för de som lagt 10 ggr mer på ett proffshus som trots det saknar de funktioner de var ute efter. Idag har de säkert ersatt A6000 med en A7r II eftersom ju den har en ännu bättre och unik följande eye focus än de tidigare Sony-husen.

Synd om Sigma lagt ner A-mounttillverkningen av sina långa telen. Jag har ju föregångaren till 150-600 som var lite kortare (150-500mm) och det blev verkligen ett lyft när man uppgraderade firmware till min A7 II som med fördel nu kan användas med Sonys spegellösa A-mountadapter EA3 också (innan var det bara EA4 med spegeln som gällde). Det objektivet fick helt plötsligt ett nytt liv.

Håller med dig om Jason och Fong. Men när den sistnämnde pratade om "the fastest AF in the world" för både A6000 och A77II fick åtminstone jag dubier. Deras tekniska kunnande, särskilt Fong, i skön förening med konstnärskap förtjänar största respekt.
Kul att din Sigmazoom fick nytt liv med FW-uppgraderingen. Upplevde exakt detsamma med Tamronet och A7RII dessutom en befrielse att slippa tänka på mikrojustering av AF:en.
Måste passa på att fråga dig: jag får antingen PD- eller CD-AF med Tamronet - inte både-och (hybrid). Får du det med ditt Sigma a-mount till A7II:an med det nya FW:et?

Om Nikon köpt Samsungs kamerateknik och deras sensor teknik också så ligger det faktiskt kanske något i att de inte gillar att vara beroende av Sony om Sony själva prioriterar att släppa nyheter först i sina egna kamerahus. Men som sagt, det här är ju inte något officiellt än så vi får väl bara se tiden an.

Sonys kameradivision har ingen prioritet gällande sensorer ifrån Sonys sensordivision jämfört med övriga kunder. Sony själva (dvs förutom kanske några oinsatta anställda på just kameradivisionen) är extremt tydliga på att de är en kund som vilken som helst.

För att ta slut på alla dessa rykten och osäkerhet (som tex sådana som du hela tiden sprider så extremt okunnigt) så kommer Sonys sensortillverking om ett par månader övergå till ett helt fristående och helt självständigt bolag. Då får du allt ta och lägga ner det verklighetsfrånvända tugget du kör med.

Gällande rykten om köp/samarbeten emellan Samsung och Nikon så har jag ingen information om det (varken åt ena eller andra hållet), och väljer därmed att varken kommentera det eller att spekulera i det.

Martinot, du skriver att du har ingen information om samarbete mellan Samsung och Nikon. Innebär det att du sitter med i någon Nikon styrelse eller har nära släkt far/mor/bror som jobbar inom Nikon, tycker mig uppleva att du sitter inne med någon form av information som man kan läsa mellan raderna i många av dina inlägg.

Du ser ut att vara mycket upprörd över flera av StenÅkes inlägg, svarar honom som att du vore en firma representant och talesman för Nikon, jag tolkar inte StenÅkes inlägg som några tvärsäkra påstående utan mera som allmänt resonerande, det går ju inte att undgå att Canon ägare visar intresse för A7RII, vilket hade varit så totalt främmande för bara några år sedan.

Så visst tycker jag att det skapar en hel del spekulationer om varför det ökade intresset som uppstått med denna A7RII, personligen så tror jag att spegelösa och vanliga DSLR kommer att leva sida vid sida under lång tid framöver.

//Bengt.

Ursäkta OT men alla dessa rykten... Det har snackats om A99II enda sedan jag på allvar började sätta mig in i denna marknad igen efter en massa års uppehåll. Nu är det i svang igen. Det är ungefär som datorer, "vänta ett halvår, då kommer den senaste modellen ha prestanda som kommer att knocka konkurrenterna!" Det blir aldrig rätt tillfälle att köpa när det som kanske finns runt hörnet, om det ens finns där, kommer att vara vassare. Tycker i detta fall Sony har bidragit till hysterin genom att släppa alldeles för många modeller med vissa inte riktigt färdigutvecklade och dessutom inte knyst om deras kommande modeller eller vilka fotografiska genrer de tänkt sig täcka. Här tycker jag Canikon varit coolare och mer transparenta. Hur som helst, det är inte ett rykte att världens bästa sensor nu ändå sitter i en Sony (A7RII). För den får man betala med sämre batteritid, knasiga menyer och något sämre AF än konkurrenterna men får tillgång till deras objektiv dessutom med stabilisering i dem som saknar inbyggd sådan. Detta är väl värt att stanna upp inför och begrunda.

A7RII ser jag som en frisk fläkt i en tillverkar tradition som sedan hedenhös dagar varit gjutit i betong. Har dom verkligen släppt så många kameror, A7RII är andra generationen av spegellös FF-kamera, A7II är det billigare alternativet precis som en D750 eller en 6D, herregud inte var väl C/N första FF-kameror klockrena färdiga modeller där allt bara var tipptopp, dom har ju över mycket lång tid förändrat både sina menyer och autofokussystem, fick mycket tidigt ett starkt grepp över en stor yrkeskategori inom tidningsvärlden alla kända redaktioner och berömda magasin, tänk alla Olympiska spel med fantastiska bilder som kablats ut över världen, där varenda kotte vet vilka kameror som använts.

Vad i himmelens namn kan andra tillverkare försöka att komma med.

//Bengt.

Hejsan!

Nu är det är så att jag har varit inne ett tag på att byta till en full frame mirrorless camera, en A7R II. Jag har en fuji xt-10 och det var den kameran som fick mig att älska spegellöst.
Nu är det så att mitt dilemma är att jag har en hel del Canon gear som jag måste byta, men jag funderar på att behålla mina objektiv och köra på en metabones adapter.
De verkar funka bättre, och bättre på Sony då det kommer ut ny programvara till adaptern.
När de gäller stil av fotografering så fotograferar jag allt från macro och wildlife till astro och allt där emellan.

Lite utrustning som jag har
5d Mk3
Canon 70-200mm 2.8L IS ii
Canon 100mm Macro 2.8L IS
Tamron 15-30
Canon 600ex rt + lite andra blixtar
Fuji xt10 + fujinon 35 1.4
diverse tillbehör

Hoppas att ni kan ge mig lite tips!

Har du känt och klämt på Sonys kameror?
Varit inne på samma bana men att jobba med adaptrar och sisådär gränssnitt avskräckte mig lite.
Väntar nog på Canons svar på det hela för då är allt man äger kompatibelt utan en massa habrovinklar för att komma i mål. Och blir det egentligen så mycket bättre bilder än med det befintliga kitet du har?

A7RII ser jag som en frisk fläkt i en tillverkar tradition som sedan hedenhös dagar varit gjutit i betong. Har dom verkligen släppt så många kameror, A7RII är andra generationen av spegellös FF-kamera, A7II är det billigare alternativet precis som en D750 eller en 6D, herregud inte var väl C/N första FF-kameror klockrena färdiga modeller där allt bara var tipptopp, dom har ju över mycket lång tid förändrat både sina menyer och autofokussystem, fick mycket tidigt ett starkt grepp över en stor yrkeskategori inom tidningsvärlden alla kända redaktioner och berömda magasin, tänk alla Olympiska spel med fantastiska bilder som kablats ut över världen, där varenda kotte vet vilka kameror som använts.

Vad i himmelens namn kan andra tillverkare försöka att komma med.

//Bengt.

Tycker det är bra att Sony ligger i mirrorless marknaden, konkurrens frodar utveckling.

Har du känt och klämt på Sonys kameror?
Varit inne på samma bana men att jobba med adaptrar och sisådär gränssnitt avskräckte mig lite.
Väntar nog på Canons svar på det hela för då är allt man äger kompatibelt utan en massa habrovinklar för att komma i mål. Och blir det egentligen så mycket bättre bilder än med det befintliga kitet du har?

Har klämt och känt på en Sony a7 men inte på den senaste modellen. Jag tyckte faktiskt om a7an, den va inte för liten och inte för stor, och huset kändes inte så flamsigt som att de skulle gå sönder hur som helst. Jag har varit inne på att köra fasta också så jag är inte helt säker på hur jag ska göra. Om jag kör fasta gluggar kan jag ha en 85 zeiss batis som ersätter 70-200 för porträtt, om jag mot förmodan ska fotografera wildlife blir de en annan historia. Sony har sagt att de ska släppa fler objektiv till E-fattningen nästa år, men visst det är spännande att se vad Canon har att erbjuda nästa år men frågan är när? Och om de har samma dynamic range som Sonys sensor på deras spegellösa variant och hur AF systemet fungerar. Canon kanske inte vill ge deras top of the line spegelösa FF varianter, samma funktioner som deras DSLR top kameror.

Har klämt och känt på en Sony a7 men inte på den senaste modellen. Jag tyckte faktiskt om a7an, den va inte för liten och inte för stor, och huset kändes inte så flamsigt som att de skulle gå sönder hur som helst. Jag har varit inne på att köra fasta också så jag är inte helt säker på hur jag ska göra. Om jag kör fasta gluggar kan jag ha en 85 zeiss batis som ersätter 70-200 för porträtt, om jag mot förmodan ska fotografera wildlife blir de en annan historia. Sony har sagt att de ska släppa fler objektiv till E-fattningen nästa år, men visst det är spännande att se vad Canon har att erbjuda nästa år men frågan är när? Och om de har samma dynamic range som Sonys sensor på deras spegellösa variant och hur AF systemet fungerar. Canon kanske inte vill ge deras top of the line spegelösa FF varianter, samma funktioner som deras DSLR top kameror.

Lite OT.
Är fortfarande förtrollad av A7ornas design och retrolook som verkligen tilltalar mig. Alla älskar ju looken på gamla 35mm filmkameror och Sony har hajat det.
Canon är så fula men när jag håller i min canon så är allt så perfekt med reglagen och funktioner.
Varför inte kombinera funktion och design, Canon? 😀 ...och höja deras DR som tydligen är det hetaste ämne just nu, för 12 steg är ju nästan oanvändbart. 😉

Lite OT.
Är fortfarande förtrollad av A7ornas design och retrolook som verkligen tilltalar mig. Alla älskar ju looken på gamla 35mm filmkameror och Sony har hajat det.
Canon är så fula men när jag håller i min canon så är allt så perfekt med reglagen och funktioner.
Varför inte kombinera funktion och design, Canon? ...och höja deras DR som tydligen är det hetaste ämne just nu, för 12 steg är ju nästan oanvändbart.

Håller med dig.

Sonys kameradivision har ingen prioritet gällande sensorer ifrån Sonys sensordivision jämfört med övriga kunder. Sony själva (dvs förutom kanske några oinsatta anställda på just kameradivisionen) är extremt tydliga på att de är en kund som vilken som helst.

För att ta slut på alla dessa rykten och osäkerhet (som tex sådana som du hela tiden sprider så extremt okunnigt) så kommer Sonys sensortillverking om ett par månader övergå till ett helt fristående och helt självständigt bolag. Då får du allt ta och lägga ner det verklighetsfrånvända tugget du kör med.

Gällande rykten om köp/samarbeten emellan Samsung och Nikon så har jag ingen information om det (varken åt ena eller andra hållet), och väljer därmed att varken kommentera det eller att spekulera i det.

Under alla år jag använt Sony har de inte vid något enda tíllfälle varit helt ensamma om att utnyttja en ny sensor man tagit fram vad jag vet. Tidiga generationeners FF-sensorer har både Nikon och Sony delat på ungefär samtidigt eller så har Nikon lanserat först i sina kamerahus och det har varit det vanliga. D800-kamerorna fick Nikon praktisk ensamrätt på väldigt länge.

När Sony lanserade A560 (som sedan inte såldes i Sverige) och A580 så var man verkligen först men inte med många dagar före Nikon som använde samma sensor i D7000 och Pentax. Det var denna 16 Mpixel-sensor som vi för första gången såg det lyft på två hela steg i jämförelse med exv. Canons sensorer.

Men när det gäller sensorn i A7r II så hör vi inte ett knyst från Nikon ännu utan istället rykten om att man ev. vill köpa sensorteknik från Samsung istället. Varför skulle man överhuvudtaget överväga att ta sig den vägen om man inte är missnöjd på något sätt med Sony som sensorleverantör?

Sedan innebär väl inte det faktum att Sony lägger sensoraffärerna i ett eget bolag nödvändigtvis att Sony inte har väldigt väl upptrampade stigar mellan de människor som är inblandade i dessa utvecklingsprocesser oavsett vilket bolag man tillhör. Det är ju viktigt att vara med tidigt i processen kring nya centrala komponenter om man vill ligga på topp.

Många som arbetat i bra ad hoc-grupper kring olika utvecklingsprojekt kan precis som jag själv vittna om att i bra sådana grupper spelar det överhuvudtaget inte någon roll vilken som är ens arbetsgivare utan man är där för att tillsammans lösa tekniska problem.

Personligen tycker jag det i så fall är verkligt anmärkningsvärt att Nikon ännu inte lanserat ett enda kamerahus som använder denna nya BSI FF-sensor om det inte finns några andra restriktioner. Den skulle ju i så fall vara en bra USP i konkurrensen med Canon inte minst. Ett Canon som verkar fullständigt oförmöget att ta fram sensorer som kan matcha Sonys DR på låga ISO. De gör vad de kan med befintlig teknik och ökar antalet pixlar för att åtminstone vara värst på det. Vi har inte ens sett ett försök från Canon att stoppa in en traditionell FF-sensor i sin spegellösa M-serie. Det skulle jag göra om jag nu satt där med en FF-sensorteknik som inte var helt toppen och såg en hel del av min installerade bas köpa Sony-hus istället.

Ju längre de väntar ju högre höjs ribban. Får vi nya A7:eek:r med "curved sensors" innan ser några livstecken från andra sidan? ... eller kanske en A9:a? Verkar som om Nikon och Canon håller fast vid sina långa produktcykler när det gäller promodellerna medan Sony har betydligt kortare produktcykler. Det är väl det som kanske förklarar marknadssituationen just nu.

Lite OT.
Varför inte kombinera funktion och design, Canon? 😀 ...och höja deras DR som tydligen är det hetaste ämne just nu, för 12 steg är ju nästan oanvändbart. 😉

Retrolook kombinerad med avancerad teknik är lite av en framgångssaga. Historiskt sett har Sonys kameror med egen logga inte haft retroutseende i någon större grad. Först ut var väl deras FF A900. Det dröjde rätt länge innan A7-serien kom med ett visst retroutseende.

Dessförinnan kom deras SLT-serie (A77 och A99 för att nämna ett par) och de saknade helt retrolook.

Vill man ha verkligt retroutseende som därtill är funktionellt ligger nog Fujis X-serie på första plats. Kolla bara deras X-Pro-1 och XT-1 och t ex X-T10. Förbaskat bra kameror med "riktiga" rattar för tid, bländare, exponeringskompenasation mm. Därtill väldigt bra objektiv.

Inte konstigt att Sony i viss mån tagit efter.

Men man ska ju inte bara byta p g s utseende. Därtill kommer funktionalitet och Canons kameror tycker jag är väldigt funktionella. Liksom Nikons.

Tror, som du, att det var ett smart drag av Sony att ge A7-serien ett relativt konservativt utseende. Sedan kan man ju gå hela vägen utseendemässigt som Fuji gjort.
Ett annat efterföljansvärt exempel för Sony vore att få fram en serie objektiv som matchar Fujinon. Inte minst vad gäller pris/prestanda. Fuji är också spegellöst och har kort registeravstånd men lyckas få till sina vidvinklar att fungera bättre än Sonys.
Fujinon har ju viss vana genom att tillverka Hasselblads optik så om de tog fram en FF skulle säkert objektiven vara problemfriare vad gäller kantskärpa.

Visserligen lite OT men kan inte låta bli att stoppa in bilder på Fujis X-serie med riktiga metallkameror.

Bilagor

• xt1.JPG
    xt1.JPG
    38.1 KB · Visningar: 384
  • xpro1.JPG
    xpro1.JPG
    53.4 KB · Visningar: 23
  • x-t10.JPG
    x-t10.JPG
    87.5 KB · Visningar: 24
Personligen tycker jag det i så fall är verkligt anmärkningsvärt att Nikon ännu inte lanserat ett enda kamerahus som använder denna nya BSI FF-sensor om det inte finns några andra restriktioner. Den skulle ju i så fall vara en bra USP i konkurrensen med Canon inte minst. Ett Canon som verkar fullständigt oförmöget att ta fram sensorer som kan matcha Sonys DR på låga ISO. De gör vad de kan med befintlig teknik och ökar antalet pixlar för att åtminstone vara värst på det. Vi har inte ens sett ett försök från Canon att stoppa in en traditionell FF-sensor i sin spegellösa M-serie. Det skulle jag göra om jag nu satt där med en FF-sensorteknik som inte var helt toppen och såg en hel del av min installerade bas köpa Sony-hus istället.

Ju längre de väntar ju högre höjs ribban. Får vi nya A7:eek:r med "curved sensors" innan ser några livstecken från andra sidan? ... eller kanske en A9:a? Verkar som om Nikon och Canon håller fast vid sina långa produktcykler när det gäller promodellerna medan Sony har betydligt kortare produktcykler. Det är väl det som kanske förklarar marknadssituationen just nu.

Tror inte de får använda Sonys BSI-sensor på ett tag. Därför är det kanske inte bara ett tomt rykte att Nikon köper upp Samsungs kameradivision. Samsung NX1:s BSI-sensor på 30mp (28,2 effektiva p g a över 500 af-punkter varav hälften är korslagda fasdetekterande och resterande kontrastdetekterande) är visserligen en APS-C, men också den absolut bästa jag någonsin provat i den storleken. DR är också mycket bra

Sedan är det lite kul att de här "betydelselösa" ( har benämnts så i diverse trådar) 2-3 EV vad gäller DR som Canon saknar uppenbarligen inte alls ter sig betydelselösa efter att debatten lugnat sig. Nu är det lite annat ljud i skällan från många håll. De betyder förbaskat mycket i DR från basiso och uppåt iso 800.

Däremot vidhåller jag att Canon är ett mycket funktionellt märke med många fina primegluggar, men jag gissar också att man ligger i startgroparna för en pro-kamera som är spegellös. Samsungs hybrid-AF på en BSI-sensor har visat att tekniken närmat sig AF på exempelvis en 7DMkII och ligger t o m ganska lika i vissa lägen.

Se gärna test på dpreview där man testat . Här kanske Sony också har något att hämta, förresten.
http://www.dpreview.com/reviews/samsung-nx1/8

bara spekulationer

Samsung har kunnat utveckla, tillverka och leverera spegellösa kameror med egen tillverkade högupplösta sensorer och som jag har förstått med mycket hög prestanda och kvalité.

Är det då någon som på allvar tror att alla dessa manår i utvecklingsarbete och alla de investeringar som har gjorts vid utveckling och för produktion kommer att slängas ut genom fönstret rakt ned i containern?

Nej, självklart inte. Ett så framgångsrikt företag som Samsung och som faktiskt kom ända fram tlll kaklet med sin produkt ägnar sig nog inte åt kapitalförstöring i megaformat etc

Min tanke är att endera kommer man att jobba långsiktigt och fortsätta som förut samt ev lansera nya modeller för att attrahera marknader där man kan sälja. Ser att det finns rykten om en NX2:a...

Eller så köpar man in sig i befintliga marknadsandelar med någon form av samarbete med ett etablerat märke för att få ut produkten/kunnandet och få tillbaka kapitalinvesteringen. Att sälja ut produkten och sitt kunnade....är också tänkbart naturligtvis. Till vem i så fall blir mycket spännande

Utifrån ursprungsfrågan i tråden så tror jag att det lär komma något intressant inom högst ett år... troligen kortare tid och som jag i alla fall avser att vänta in innan vägvalet mot spegellöst FF görs

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto