Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från 40d till 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

escapeHood

Aktiv medlem
När jag köpte min 40d så var tanken att jag skulle fota mest snowboard, snöskoter och motocross. Så blev det inte då jag fastnade för porträt foto. Anledningen att jag funderar på ett byte av kamerahus är dels den större sökaren dels möjligheten till kort skärpedjup vid andra brännvidder.
Så vad tror ni? Kommer jag bli vilsen i menyer osv? Det enda av mina objektiv som passar till FF är sigma 70-200 macro hsm II, funderar på att komplettera med ett fast 50mm.
Hur snabbt kan jag synka med blixt (ej high speed sync)?

Jag gjorde det bytet. Blixten kan jag inte svara på men...

Jag gillade 40D bättre än jag gillar 5D. Visst 5D har något bättre bildkvalité (inte wow wow) och sökaren är större men där slutar fördelarna tycker jag. Tycker 5D känns som en svagare konstruktion än 40D, knackar man på den på vissa ställen låter den ihålig. Om jag tittar i backspegeln skulle jag inte gjort bytet.

Jag gjorde det bytet. Blixten kan jag inte svara på men...

Jag gillade 40D bättre än jag gillar 5D. Visst 5D har något bättre bildkvalité (inte wow wow) och sökaren är större men där slutar fördelarna tycker jag. Tycker 5D känns som en svagare konstruktion än 40D, knackar man på den på vissa ställen låter den ihålig. Om jag tittar i backspegeln skulle jag inte gjort bytet.

Hm... Kanske bäst att spara ett tag till och satsa på mkII istället.

Spara ett tag till och satsa på 5DMKII, och behåll din 40D som reservkamera/extrakamera. Du får inte så mycket för den idag som begagnad.

Du kommer att känna igen dig precis i menyerna på en 5DMKII, lite fler dock.
Och behåller du 40D så kan du använda dina EF-S objektiv som det lät som att du hade. Båda två är riktigt bra kamerahus från Canon!

Jag hade en 40D och köpte en begagnad 5D för några månader sedan. Har ännu inte bestämt om jag ska spara 40D som backup eller om jag ska sälja den. Jag använder bara 5D nu. Mycket är bättre på 40D (menyer, sensorrengöring, snabbhet på AF), men jag tycker att bildkvaliten blir bättre från 5D. Jag fotar mest landskap och porträtt.

Vet inte om bara iq är skäl nog för ett byte. Har inte direkt blivit missnöjd över IQ:n jag får från 40d.

Jag har båda, och jag tycker efter att ha kört med båda att dom är bra på så olika saker. AF och snabbhet är ju förkrossande mycket bättre på 40d, medans 5d:n har fullformatets fördelar.
Sammanfattat kan jag tycka:
Ska man fota landskap och porträtt välj 5d. Ska du fota djur, barn, sport och annat som rör sig och där du gynnas av långa brännvidder, väld då 40d.

Jag har båda, och jag tycker efter att ha kört med båda att dom är bra på så olika saker. AF och snabbhet är ju förkrossande mycket bättre på 40d, medans 5d:n har fullformatets fördelar.
Sammanfattat kan jag tycka:
Ska man fota landskap och porträtt välj 5d. Ska du fota djur, barn, sport och annat som rör sig och där du gynnas av långa brännvidder, väld då 40d.

Bra skrivet.
Håller med till fullo.

Jag går förövrigt från 1d mk2 till 40d. Dels för att 40d är tokbillig idag, men också för att den är mindre, presterar lika bra, klarar ef-s objektiv, smartare menysystem, live view. Men visst. Jag förlorar känslan av en "riktig" kamera, vädertätning, af-hastiget och träffsäkerhet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar