Advertisement
ANNONS
Annons

Byta 5d mark II mot nikon d600?

Produkter
(logga in för att koppla)
och just ja. det jag vill veta är helt enkelt om jag får en bättre kamera. ÄR D600 BÄTTRE ÄN 5D MARK II?
Det är frågan.
Oavsett pengar och förluster.

Ställ dig frågan: vad saknar jag i min kamera idag? Har den nya kameran detta?

Sedan går du till en fotoaffär och provar att hålla i nikonkameran och ser om den känns bra. en kamera som DU inte gillar känslan i kommer aldrig producera bra bilder!

Och självklart förlorar du på ett byte. självklart har d600 bättre specs än din mk2 så där är det ingen fråga om saken. den är typ 7 år nyare!

Allt handlar om hur du trivs med en nikon och hur den känns att hålla i, för en sak är säker, canon är sköna att hålla i!

Hur är priserna på objektiv i dom olika systemen? både nytt o begat? Tråkigt att köpa in sig i ett system som är dyrare att uppgradera! Canon är inte billiga, men jag vet inte hur nikon ligger till!

Det är såna saker du får ha i åtanke snarare vilken kamera som är bättre.. självklart är en 7år nyare kamera bättre!

Ställ dig frågan: vad saknar jag i min kamera idag? Har den nya kameran detta?

Sedan går du till en fotoaffär och provar att hålla i nikonkameran och ser om den känns bra. en kamera som DU inte gillar känslan i kommer aldrig producera bra bilder!

Och självklart förlorar du på ett byte. självklart har d600 bättre specs än din mk2 så där är det ingen fråga om saken. den är typ 7 år nyare!

Allt handlar om hur du trivs med en nikon och hur den känns att hålla i, för en sak är säker, canon är sköna att hålla i!

Hur är priserna på objektiv i dom olika systemen? både nytt o begat? Tråkigt att köpa in sig i ett system som är dyrare att uppgradera! Canon är inte billiga, men jag vet inte hur nikon ligger till!

Det är såna saker du får ha i åtanke snarare vilken kamera som är bättre.. självklart är en 7år nyare kamera bättre!

Vad menar du med att jag förlorar på ett byte om kameran jag köper nu skulle vara 7 år nyare och bättre? :p

Nej men han skriver överallt att d600 är en bättre kamera men att jag förlorar på mitt köp? (även om vi bortser från pengar).

jag har kört canon i många år o första digitala dslr var 1ds. Har själv haft 3 st 5D mark 2 men kör nu idag bara Nikon. Har precis fått hem min D600 o har D800 sedan förut. Finns ett par områden där Nikon är bättre än canon o det är bla på bildkvalitet (har ett högre dynamiskt omfång bättre senor helt enkelt) sedan tycker jag att Nikon är bättre på blixt o sedan är oftast Nikon lite billigare än Canon på viss optik.
Där Canon är bättre är på grepp/ergonomi o jag tycker att vissa av deras optik är bättre än Nikons.
Något som är ovant med Nikon är att allt går tvärtom mot canon övriga märken som objektiv etc bara en vanesak men för mig tog det 3 månader att vänja mig.

Just känslan är viktig för många men där tycker jag canon är före Nikon men är den maximala bildkvaliten viktigast o du känner att du gillar Nikon ergonomi så är det bara att byta för oavsett så ska man trivas med det man använder o har du sått fröt på ett byte så är det kanske dags.

frågan du borde ställa dig är om du vill ha en mindre kamera som känns lite plastigare för D600 känns lite som en instegs kamera men jag köpte den just för storleken o ff o lagom med pixlar. Nu väntar jag på raw konverteraren ska släppas så ska jag jämföra med D800 o filer från D3x. Känns sjukt kul att en kamera som ser ut som en plast leksak ska piska D3x ;-)

har köpt mig d600 nu! är nöjd, men har något som stör mig. möjligt att jag inte fått ihop det än (har bara hunnit ha en fotorunda än så länge). när bilderna zoomas in är det som att det inte är någon skärpa helt 100% någonstans. har kört med 50/1.4 och 85/1.8 . När jag fotat sådant som verkligen BÖR ha skärpa, dvs bländare på kanske 16 och slutartid långt över 1/60 så ser det ändå ut, när man zoomar in på bilden, att skärpan inte sitter helt någonstans och som att det är ett liitet nästan dimmigt filter över. Lite som att allt är tagit bakom ett fönster. Någon annan som haft detta problem? Har fått köra med typ 2-2.5 istället för 1.4 idag men ah. Har inte hunnit lägga in dem ännu.

Och. SATAN vad irriterande att det inte funkar i rawprogrammet ännu. Hoppas inte det ska behövas vänta till sista oktobet. Suck, stor miss adobe!

Är väl kanske inte helt lätt att dra slutsatser av den bilden, som är tagen på rätt så kort avstånd med huvudmotivet i mitten? ;)

Feeel Anders =) En bit ifrån, ganska mycket beskuren åt alla håll och tagen med en fokuspunt lääängst till vänster, faktiskt =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar