Ett tips är att du skaffar Inge Lennmarks nu säkert femton år gamla bok om uv-foto, VATTENBILDER har jag för mig den heter. Massor med bra tips som fortfarande håller, faktiskt har boken åldrats väldigt litet.
Sedan är frågan om det nästan inte blir billigare (och säkrare) att köpa ett av Ikelites fina och billiga uv-hus som passar/går att anpassa till/ de vanligare systemkamerorna inom familjerna Canon, nikon, Pentax, Minolta.
Köps liksom uv-blixt med fördel begagnat, men även billigt från USA, t.ex. via B&H eller Adorama -- se annonserna i slutet av tidskriften Popular Photography (finns i pressbyrån).
Har pga. barn fotograferat på land de senaste två åren men hoppas kunna återvända till uv-plåtandet om något år. Jag saknar det, det är som ett begär som sitter där och pockar när man väl tagit den första uv-bilden.
Bifogar gammal omslagsbild till Dyk. Makro är enkelt att plåta, vidvinkelbilderna tar litet längre tid att behärska under vattnet men är nästan roligare när man väl kommit dit.
Lycka till önskar
Brutus