Annons

Bygga fotostudio

Produkter
(logga in för att koppla)

identeti91

Medlem
Hejsan
Vi får nu ett rum över här hemma och jag funderar på att bygga om det på enklast möjliga sätt till en fotostudio, vad är nödvändig utrustning för att en fotostudio ska vara till användning??

MVH Simon Abelsson

Det kommer att vara en artikel om hemmastudio i nästa nummer av Kamera & Bild som kommer ut den 10 mars. Kan vara läge att kolla in för tips.

Jag är nybörjar på det här med att bygga fotostudio, har kollat runt lite och undrar om man behver någon belysning till den här "väggen" eller som det bara är att sätta upp den och börja fota?

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8084783

Vad är "hilite" ?

Simon, den produkt som du angav är bara ett överdrag till en hilitebox, och även om du har en hilitebox (kostar från 2500 för en 100x140 cm) behöver du en lampa till boxen och en framför objektet. Hilite innebär enkelt att du använder en vit ljussatt bakgrund för att frilägga objektet.

Min rekomendation för en enkel studio är ett D-lite paket med två blixthuvud, softboxar och stativ, en vändbar ihopfällbar Lastolite Svart/vit, några enfärgade gardinlängder i tyg av sammetstyp så har du en enkel och lättarbetad studio. Jag satte en stång på väggen och köpte ett set med stora klämmor för runt 100 lappen i järnaffären så jag kan sätta fast tygerna.

Christer

Simon, den produkt som du angav är bara ett överdrag till en hilitebox, och även om du har en hilitebox (kostar från 2500 för en 100x140 cm) behöver du en lampa till boxen och en framför objektet. Hilite innebär enkelt att du använder en vit ljussatt bakgrund för att frilägga objektet.

Min rekomendation för en enkel studio är ett D-lite paket med två blixthuvud, softboxar och stativ, en vändbar ihopfällbar Lastolite Svart/vit, några enfärgade gardinlängder i tyg av sammetstyp så har du en enkel och lättarbetad studio. Jag satte en stång på väggen och köpte ett set med stora klämmor för runt 100 lappen i järnaffären så jag kan sätta fast tygerna.

Christer

Det skulle vara jätteroligt att se bilder på hur ni byggt upp era fotostudios i era hem.

Jag har en pappersbakgrund ( 11x2,70 meter ca 700 kronor från YFO) som jag lägger ovanpå en stadig gardinstång, när jag ska fota. Har blixtar från kaffebrus.com , de billigaste varianterna och paraplyer. Och en softbox
Går att få fina bilder även med billig utrustning.

Blixtar tycker jag är en nödvändighet. Ljuset är A och O.

Man kan iofs starta med bygglampor från Clas Olsson men de är väldigt varma, svåra att placera och diffussera och ger inte så snabba slutartider man vill ha ( jag hade 2x500w och fick köra på tider som 1/30 s ).

Det skulle vara jätteroligt att se bilder på hur ni byggt upp era fotostudios i era hem.

Susanne,
jag skall bara ställa iordning i studion så lovar jag att visa en hel del bilder i bloggen på hur det ser ut och vad jag har för något där. Tar väl troligen några dagar.

Christer

Jag har slängt ihop några bilder väldigt snabbt. Bilderna ligger i ordning efter ljussättningen.

http://foto.hallsas-it.se/#5.0

Med lite mer tid, så kan jag göra iordning garaget och rigga upp ordentligt så att jag kan ta porträtt och halvkropp. Denna snabba uppställningen tog drygt 15 minuter. Om jag städar upp lite och lägger ner mer energi, så bygger jag upp studion ordentligt på 1½ timme för även helkropp.

Bakgrunden har jag papp och tyg. Sätter fast uppe i taket och rullar/spänner ut. Blixtar är Elinchrome D-light 2 + Kaffebrus minsta för fondbelysning och reflexskärmar. Softboxar, paraplyer, snoot och klaffar med raster så har jag allt som behövs.

Trångt bökigt och fult men det fungerar.

Min studio är i en källarlokal.Måtten 7x4 meter. 2,60 i takhöjd är lite i minsta laget, på låååånga modeller. Det klarar sig bra om man inte väljer extremt låga vinklar.

Har två gamla bilder på min "studio", kanske kan ge lite inspiration till något enkelt (Behöver verkligen inte vara speciellt svårt).

När den inte används
Garage_before.jpg

När den används
Garage_after.jpg

Hängt upp tyg på vajrar som jag enkelt kan dra för väggarna. Idag använder idag en pappersbakgrund istället för tygbakgrunden på bilden.

Jag hyr ett vattenskadat källarutrymme som jag renoverar sakta men säkert. Så här ser fotodelen ut just nu, när det är klart kommer det att finnas kök, toa, dusch o fikahörna också + förvaringsutrymmen. Takhöjden är 3,5 meter :)

Bilagor

• studion1304mini.jpg
    studion1304mini.jpg
    9.7 KB · Visningar: 11,202
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar