Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga eget; hjälp med arbetsdator!

Produkter
(logga in för att koppla)

rullgrus

Aktiv medlem
Hej. Ska sätta ihop en snabb dator för runt 9000kr. Men behöver lite hjälp på traven. Jag använder min dator nu som arbetsdator och använder Photoshop och InDesign till största del.
Har redan bestämt mig för att köpa en "Intel Core 2 Duo E6400" processor och 2gb ram. Men är inte säker på hastigheten på minne och hdd.

1. Hur stor är den verkliga skillnaden på minnen mellan DDR2 PC5300 (667 MHz) och DDR2 PC6400 (800 MHz)? Busshastigheten säger inte mej så mycket.

2. Jag tänkte köpa två diskar för att det ska gå snabbare att skriva från en till den andra. En av diskarna hade jag tänkt en 74GB SATA 16MB 10000RPM och den andra hade jag tänkt en 320gb SATA 16MB 7200RPM. Men frågan är då; var förlorar jag hastigheten mellan diskarna och kan man få det snabbare på något vis?

3. Fungerar chassit och nätaggregatet som sitter i en 3 år gammal FujutsuSiemens miditower med Celeron 2ghz/512mb?

4. Vilket grafikkort bör man välja för under 800kr? Fläktlöst!

rullgrus skrev:
1. Hur stor är den verkliga skillnaden på minnen mellan DDR2 PC5300 (667 MHz) och DDR2 PC6400 (800 MHz)? Busshastigheten säger inte mej så mycket.

Core2 Duo har en busshastighet på 1066 MHz, betyder att du behöver minne som klarar 533 MHz om du bara tänker köra CPUn på originalfrekvens. Men om man tänker överklocka behövs snabbare minnen.

Jag skulle inte snåla på nätagget! Tycker det verkar troligt att det är för klent för att orka driva allt på ett stabilt sätt. Ofta sitter kanske inte de bästa Nätaggen i "fördigköpta" datorer och ett för klent/för dåligt kan ofta göra datorn instabil och tom skada hårdvaran när det bestämmer sig för att lägga av.

Ett kvalitetsnätagg är en mycket bra investering.
Kolla ex in Antec, gör bra nätagg och underbara chasin :)
Lite dyrt kanske, men en bra låda håller länge...
Johan

Hjälp! Säg att jag kör CPUn på orginalfrekvens. Klarar inte moderkortet köra minnen i 800MHz även fast det är specat till 1066MHz?
För busshastigheten på moderkortetet halveras väl inte till 533MHz bara för att men inte klockar processorn?

Jag testade att plocka ihop ett paket åt dig, jag trodde att det skulle bli billigare men det blev det inte.
Då räknade jag in en låda samt nätagg och hamnade på ca 10k med de prylar som du efterfrågar, samt de du redan har bestämt dig för.

Eftersom du ska köpa nya grejer i övrigt så ska du definitivt satsa på nytt chassi samt nätagg, speciellt nätagg, eftersom du har en gammal färdigbyggd burk så är nog inte ditt gamla nätagg av toppkvalitet.
Vill du ha en stabil burk som får stabil kräm så köp nytt nätagg!

* Moderkort: Köp inte första bästa billiga, lägg lite extra på detta. Det är ändå det allt byggs på. Nu har iofs de flesta inbyggt ljud, gb-lan, raid och andra bra funktioner, vissa har tom integrerad grafik men ändå.
* C2D processorerna är mycket bra, utvecklar mindre värme så mao klarar man sig väldigt bra med den medföljande kylaren.
* Minnen: du verkar inte vara en sån som ska klocka burken, mao behöver du inga värsting minnen. Det är många saker som spelar in, det är inte bara hastigheten på dem utan även latensen spelar roll.
* HDD: Kör på SATA-2 om det är möjligt.
* Grafikkort: Ska du spela? Om inte går det jättebra med ett billigare kort. Kör passivt kylt kort = mindre oljud i lådan om du nu prioriterar det. :)
* Ska du nu köra passivt är det inte fel att ha någon slags extra chassifläktar i lådan så att det blir bättre cirkulation, sätt en insug framför diskarna och en utsug i bak. Kolla efter såna som inte låter alltför mycket, en tyst dator är skönare att sitta och jobba vid.

Känns dock som att ifall du vill veta mer om detta så borde du ta och kika på www.sweclockers.com som har ett forum som är grymt bra för den här sortens frågor.
Kan du bygga ihop datorn själv eller är det första gången? Annars skadar det inte med en guide för detta, känsliga prylar som inte tål hur mycket slit och släng som helst, införskaffa även ett esd-armband innan du slänger ihop allting.

Lycka till!

* INTEL CORE 2 DUO E6600 2.4GHZ 4MB 1066MHZ S-775
* CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) HEATZINK
* ASUS P5B P965 S-775 GBLAN ATX
* ASUS EXTREME RADEON X1300PRO 256MB SILENT PCI-E
* WESTERN DIGITAL RAPTOR 74GB 10000RPM SATA/150
* MAXTOR DIAMONDMAX 10 320GB 7200RPM SATA/300 16MB
* SAMSUNG DVD±R/RW DOUBLE LAYER 18X IDE BULK SVART
* ANTEC MINITOWER NSK4400 380W

Så blev min konf. tillslut. 11350kr på Dustin för delarna.

Jag övervägde att köpa en lite snabbare processor med 4mb cache. Sen ang. minnet så blev det ett 800MHz istället för ett 667MHz för att det skiljde 100kr.
Moderkortet verkade vara ett bra "standardkort" och grafikkortet blev ett fläktlöst för 800kr.
Köper raptor disken som systemdisk och en 320GB sata för lagring.
Chassit var ett av dom minsta för ATX-kort och hade fått bra betyg på några utländska sajter som skulle vara tyst, men tror jag ska byta ut chassi och cpu-fläkten mot några riktigt tysta. Samt köpa ljuddämpning för chassi och hårddiskar.

Känner inte till alla delar men det ser väl bra ut det där.
Ett tips, har du nåt gammalt liggunderlag som inte används hemma så kan du klippa sönder det och klistra fast lite här och var inne i chassit, speciellt på chassidörren. Det gjorde jag och det blev rätt stor skillnad.
Ha också i åtanke att, jag känner inte till just det där chassit, ifall chassit har såna där "fyrkantiga" hål för chassifläktarna så låter det ganska mycket för luften att ta sig igenom dem.
Jag klippte bort mina så att det bara är ett stort runt hål = mindre motstånd för luften = mindre oljud.
Kanske lite väl, du lär dessutom torska garantin på chassit.
Just a thought! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar