Annons

bygga egen trådutlösare?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
har hört att detta inte ska vara speciellt svårt, men har aldrig riktigt fattat hur man ska gå till väga, någon som har tips o tricks??
 
det beror lite på vilken sorts kamera du har...
de med en kontakt linande den i hörlurar är inte så komplicerat... jag har en 10D och den har en speciell kontakt (så klart), men jag är också intresserad...

om du har en hörlurs kontakt, så kan du köpa en sådan kontakt i de flesta el butikerna, sedan en kabel och ngt som du kan kortsluta kameran med... Jag är ingen teknisk person, men det finns säkert andra som kan hjälpa oss på traven...

Lycka till hur som helst.
/mandi
 
Nu fortsätter vi.
Den här tillägnar jag alla stackare, inkl. mig, som inte har uttag för tråd- eller fjärrutlösare.

Ingredienser:
*Galvband e.d. i lagom längd.
*Krympslag e.d. i ungefär samma längd som ovanstående.
*Mekanisk trådutlösare i lämplig längd.
*Mutter e.d. som passar till ovanstående.

Vidare behövs (använde jag):
*Sax
*Plåtsax
*Näbbtång
*Värmepistol
*Syl/pryl eller borr i lämplig diameter.

Vet inte om benämningen "galvband" är korrekt, det kan vara ett lokalt facknamn :) Det framgår nog av bilden vad jag menar.

Galvbandet bockas och böjs tills det att det sitter lämpligt på kameran. Med lämpligt menas att det ska sitta tajt och att det skall sitta över avtryckaren.
När det passar bra tar man fram krympslangen. Nu kommer den mesta av mödan man hade när man bockade bandet, att gå förlorad. Man måste tyvärr bocka tillbaka lite så att man kan trä över krympslangen.
Slangen träs alltså över bandet. Är man lite smart passar man på att trä in ändarna av bandet i slangen på ett sådant vis att de låses ihop när man krymper slangen.
När slangen är påträdd bockar man tillbaka så gott det går.

TIPS. Slipa gärna av de vassa kanterna på galvbandet.
Krympslangen kan annars skäras av när den krymper.

När man är klar tar man fram värmepistolen och krymper slangen. Sen får man bocka lite till så att det passar som det ska på kameran.
Nu är det dags att välja ett lämpligt hål. I galvbandet finns det gott om hål ( det var därför valet föll på det). Hålet bör lämpligtvis sitta över avtryckaren. Slangen punkteras eller borras bort över och under det valda hålet.
Trådutlösaren parkeras i hålet, varefter muttern skruvas på. Har man lite tur är trådutlösaren liite större än hålet, vilket det var i mitt fall. Har man inte det kanske man får sätta en bricka, så att inte trådutlösaren ramlar igenom hålet.
Nu får man bocka lite till. Trådutlösaren bör träffa avtryckaren i en rät vinkel för bäst effekt.

Enligt mig är detta en mycket funktionell konstruktion, med tanke på mängden arbete. Tog inte tid, men det kanske rörde sig om en timmes arbetande. Det som tar tid är bockadet. Bockar man noga kommer produkten att ligga slickad mot kameran. En fördel är att man kan bocka lite mer efter färdigställandet, om man nu inte är nöjd.
Krympslangen satte jag på av flera anledningar. Galvbandet är mycket fult och har vassa kanter. Friktionen mellan kamera och band blir mycket bättre med slangen på. Man slipper oroa sig för att repa kameran och andra ömtåliga saker. Man eliminerar refexer och metalliska ljud. Dessutom är en mattsvart krympslang rätt så lik kamerans färg.
På bifogade bilder kommer galvbandet att sticka ut ur slangen. Så ska de inte vara. Jag klippte helt enkelt för kort och sen var det tyvärr slut med slang.
För er som inte vet. En krympslang är en slang som krymper, endast diametern, när man värmer den.

Möjliga brister i konstruktionen:
Gängan på trådutlösaren är konisk. Muttern går således bara att gänga på ett par varv. Jag misstänker att mutterna kommer att lossna efter en tids användning. Här kan man lämpligen limma muttern, eller använda gänglås/gängtätning.

Trådutlösaren sitter inte stumt i hålet, utan vickar lite. Man kan bli tvungen att lyfta lite i tråden för att den ska träffa rätt på avtryckaren. Detta kan naturligtvis avhjälpas med exempelvis en distans mellan mutter och galvband.

Jag har använt konstruktionen under ett flertal fototillfällen och kan inte säga annat än att den fungerar alldeles utmärkt.

Bifogade bilder är tagna med mobil, så ha lite överseende med kvaliteten ;)
 

Bilagor

  • dscf5633.jpg
    dscf5633.jpg
    54.7 KB · Visningar: 1,146
Senast ändrad:
Snyggt!

Har länge tänkt göra nåt liknande till min gamla Canon Powershot A40, men det har inte blivit av än.

Blev lite sugen på att dra igång ett projekt nu, men kanske en eldriven utlösare vore intressant pga längre räckvidd & möjliget att ev. fjärrstyra den.

Nån som vet vad det finns för lämpliga (billiga)
komponenter man kan göra nåt kul av?

(Är rätt inkompetent när det gäller el)
 
Är det ingen som vet hur man gör en till en Nikon Coolpix 8700.
Eller om det är någon som vet vad man kan köpa en som passar till denna kamera (är inte intreserad av orginal för den kostar ca 1300-1500 kronor).
Utan en piratmodell.

/ Robban
 
Ir-remote

Jag har knåpat ihop mig en fjärr till min 300D enligt samma modell som Bert gjorde i en tråd som nämndes lite högre upp bland inläggen.

Det var bara att följa bruksanvisningarna och komplettera med en 2.5" teleplugg (42-702-03) och en 3-ledars kabel (55-721-10).

Fungerar hur bra som helst :)
 
skit! jag skrev ett inlägg om hur jag gjort min mycket enkla och fula trådutlösare som dock bara kostade mig 30kr (två stycken strömbrytare). funkar perfekt till min pentax *ist d.

här kommer iaf bild:
 

Bilagor

  • hemmabygge.jpg
    hemmabygge.jpg
    26.5 KB · Visningar: 745
ursäkta mig, det där vulgära ordet i början på mitt första inlägg handlade om att jag hade skrivit en lång beskrivning som sen försvann. det blir ingen lång beskrivning utan bilder istället.
 
på förfrågan kommer här en liten utförligare beskrivning till min budgetutlösare:

jag hade sladd och kontakt hemma, annars köper du en handsfree med 2,5mm kontakt och tre ledare - tror att denna ska funka:
http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=322377000

köp någon typ av strömbrytare, t ex dessa två tryckkontakter:
http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=221304000

klipp av sladden precis under mikrofonen. skala den avklippta änden på kabeln. stoppa in kontakten i din kamera och testa dig fram till vilka ledare som är vilka. en ledare är "nolla" och när någon av de andra ledarna får kontakt aktiveras antingen autofokus eller slutare.

fäst ledarna i strömbrytarnas kontaktbleck. för de ovan nämnda tryckkontakterna behövs ingen lödning. "nollan" ska gå till ett kontaktbleck på varje tryckkontakt.

montera kontakterna i två 7mm hål i lämplig "dosa". jag gjorde en temporär lösning med en avklippt filmburk som jag borrade två hål i.

lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.