Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga batteripack från Kjell o Co?

Produkter
(logga in för att koppla)

Merlin

Aktiv medlem
Har sett att Kjell o Co säljer batterier som man kan löda ihop till ett paket. Borde väl funka att göra ett externt batteripack till en blixt, eller hur funkar det?

Jag är inte särskilt elteknisk, men jag kan löda =D

Länk: http://www.kjell.com/?item=32107
 
Hej Stefan.
I Tony Lindbergs länk har du principen för att löda ihop dessa batterier.

När du ska bygga ditt batteri acc. börja då med att kika på på vilken spänning ditt orginal batteri har, ditt acc. bör ha samma spänning, du kan ha lite överspänning dock ej lägre spänning.

Du ska hitta en kontakt som passar din blixt samt en laddare som orkar ladda ditt acc.
laddaren behöver ladda med en tiondel av batteri acc. totala ampere timmar (Ah)

Kom ihåg att islolera ditt batteri acc. med t.ex krympslang som värmes över ditt acc.

Om vi utgår från Kjell & Co RC- batterier Sub-C 3000mA. art.nr 42532 så får du ett batteri acc på just 3000mAh då ska laddaren ge ca 300mA

kontakter och krympslang hittar du antagligen hos www.elfa.se eller någon lokal elektronik butik. (ta då med dig din blixt att brova ut kontakten på).

Lycka till.
 
Har sett att Kjell o Co säljer batterier som man kan löda ihop till ett paket. Borde väl funka att göra ett externt batteripack till en blixt, eller hur funkar det?
Det beror på vilken blixt den ska användas till. Till en blixt från Minolta eller Sony med uttag för yttre kraftkälla (som ett exempel) fungerar det inte då originalbatteripaketet även innehåller en spänningsomvandlare som matar blixten med 300 volt.
 
Laddströmmen

Mosell skrev
Om vi utgår från Kjell & Co RC- batterier Sub-C 3000mA. art.nr 42532 så får du ett batteri acc på just 3000mAh då ska laddaren ge ca 300mA

Detta är inte helt sant. Det beror på hur länge man låter laddningen pågå. NiMHceller skall laddas med 1,4 C. C=kapaciten, mäts i mAh eller Ah. Således 14 X 300 mA. Men, dessa subCceller brukar vara högkapacitetsceller, snabbladdningsbara. Kan alltså laddas med betydligt högre ström. Då ökar också riskerna, toleransen mot överladdning minskar. Snabbladda upp till typ 90 % av kapaciteten och långsamladda resten. Det är viktigt för batteriets, = flera ihopkopplade celler, livslängd att alla celler är lika laddade. Ett nytt batteri bör köras med C/10 uppemot ett dygn för att få alla celler lika laddade. Laddströmmen C/10 skall de tåla lång tid. S k peakladdare är bra men man kan gärna långsamladda några timmar också. För att kolla laddstatus kan man under det att laddningen pågår mäta spänningen på varje cell. NiMHceller är fulladdade då laddspänningen är 1,45 V per cell. Vid laddströmmen C/10. Högre laddströmmar ger högre spänning. När en NiMHcell är fulladdad sjunker laddspänningen tvärt, den peakar. Den cell som först blir klar peakar först, men de andra kan ha en bit kvar. Därför långsamladdar man ett tag till. Detta är lite av vad vi modellflygare känner till om laddbara batterier. Numera är det Litiumjonceller som gäller. NiMH är passé.
 
Hör med en hobbyaffär som säljer radiostyrda bilar/flygplan angående laddare. Där finns laddare som klarar NiCd, NiMh, Pb samt åtminstone 3 typer av Litium batterier. Många kan även ställas för att cykla batterierna (ladda ur/ladda i) för att fräscha upp äldre laddningsbara. Dessa laddare ligger i pris från ca 500kr och uppåt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar