Laddströmmen
Mosell skrev
Om vi utgår från Kjell & Co RC- batterier Sub-C 3000mA. art.nr 42532 så får du ett batteri acc på just 3000mAh då ska laddaren ge ca 300mA
Detta är inte helt sant. Det beror på hur länge man låter laddningen pågå. NiMHceller skall laddas med 1,4 C. C=kapaciten, mäts i mAh eller Ah. Således 14 X 300 mA. Men, dessa subCceller brukar vara högkapacitetsceller, snabbladdningsbara. Kan alltså laddas med betydligt högre ström. Då ökar också riskerna, toleransen mot överladdning minskar. Snabbladda upp till typ 90 % av kapaciteten och långsamladda resten. Det är viktigt för batteriets, = flera ihopkopplade celler, livslängd att alla celler är lika laddade. Ett nytt batteri bör köras med C/10 uppemot ett dygn för att få alla celler lika laddade. Laddströmmen C/10 skall de tåla lång tid. S k peakladdare är bra men man kan gärna långsamladda några timmar också. För att kolla laddstatus kan man under det att laddningen pågår mäta spänningen på varje cell. NiMHceller är fulladdade då laddspänningen är 1,45 V per cell. Vid laddströmmen C/10. Högre laddströmmar ger högre spänning. När en NiMHcell är fulladdad sjunker laddspänningen tvärt, den peakar. Den cell som först blir klar peakar först, men de andra kan ha en bit kvar. Därför långsamladdar man ett tag till. Detta är lite av vad vi modellflygare känner till om laddbara batterier. Numera är det Litiumjonceller som gäller. NiMH är passé.