Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bunden hund - Hur fota?

Produkter
(logga in för att koppla)
k-oskarina skrev:
Men jag å andra sidan tycker absolut att man
ej - får - ge - andras - hundar - någonting - ätbart. Där bör ägaren tillfrågas...förekommer enormt många allergier hos hundar... de kanske under lång tid stått på en specialkost och sen kommer vi (?) och sabbar allt.
Mycket viktigt! /ulla

Precis, mata aldrig andras hundar utan att ägaren tycker det är OK.

Fast det är lite underligt ibland. Vissa hundar kan ledigt och bekvämt mumsa på en halvrutten hare och äta större mängder koskit, men när ägaren dyker upp så faller den in i rollen som allergioffer. Vi har en sån hund här i vårt bostadsområde och jag tycker det är riktigt kul att se hur hunden utnyttjar ägarna :)

fjalstal skrev:
Precis, mata aldrig andras hundar utan att ägaren tycker det är OK.

Fast det är lite underligt ibland. Vissa hundar kan ledigt och bekvämt mumsa på en halvrutten hare och äta större mängder koskit, men när ägaren dyker upp så faller den in i rollen som allergioffer. Vi har en sån hund här i vårt bostadsområde och jag tycker det är riktigt kul att se hur hunden utnyttjar ägarna :)

:) :-D om detta innebär att jag skrattar
med större gap...

fjalstal skrev:
Jag får väl för tydliga mig lite. Jag låter alltid hunden ta första steget. Om jag finns utom hundens aktionsområde och den visar sig intresserad av mig så pratar jag med den. Visar den då att den inte vill ha med mig att göra så är det bra så. Man rör givetvis inte andras kopplade hundar om man vill ha alla kroppsdelar kvar, men om en hund är lös är det bättre att hantera situationen så man inte hamnar i underläge. Om det innebär att skada hunden för att klara mig själv eller andra så gör jag det, och jag vet hur man gör.

Det där med ägandet som du tar upp är intressant. De som missköter sig i sitt hundägande har uppenbarligen ingen kunskap om det, eller så är det bekvämt att strunta i det. Jämförelsen med en bil med nycklarna i är mycket intressant. En "olåst" potentiellt skadlig hund är väl alltså lika illa som fallet med bilen, även om hundar inte dödar och skadar lika många som bilarna gör.

Fast det där med att sätta sig i någons bil blir ingen bra jämförelse. Jag har bara satt mig på hundar som har varit MYCKET aggressiva och motsvarigenhet hos en bil borde väl vara en skenade sån. Ilskna hundar har jag råkat ut för. men inga skenande bilar... :D

Problemet med okunskap är just okunskapen om okunskapen. :S
Självklart har vi hundägare ett stort ansvar gentemot omgivningen. Det är jag som har valt att ha hund, ingen annan och därför ska jag se till att mina hundar inte stör eller förstör för andra. Att freda sig mot aggresiva hundar kan väl aldrig vara annat än ok, att sätta sig på dom är ju en metod.
Skenande bilar inträffar ju tyvärr ibland, när ägare som inte känner sin bíl struntar i handbromsen när de parkerar i backar. Ursäktar sig sedan med att "det har alltid fungerat förr".
Korkade bilägare finns det gott om ;)

aenima skrev:
Korkade bilägare finns det gott om ;)

Ohhh, ja. Många fler än korkade hundägare. Det är ju dock bara kvinnliga förare som behöver ta riktigt ansvar för sina misstag. Det är nog mer jämställt bland hundägarna vad gäller ansvar.

En riktig man ska ju ha bucklat till bilen åtminstone en gång. Det faller under samma kategori som att göra lumpen och annat som sägs göra män av pojkar.

:D

Fast det finns fem gånger fler bilar än hundar i sverige, och trots allt är bilen bra mycket farligare. Jag hittar ingen statistik om hur många som har dödats av hundar i sverige så det måste vara mycket få. Hundproblemen är nog rätt små egentligen.

Själv har jag blivit biten en enda gång, men den hunden (en tax) var sjuk och underligt tränad. Den fick avlivas en tid senare då den rasistiske ägaren hade tränat den att bita "svartskallar", och hunden tolkade en polisuniform som svart nog. Blev inte så bra för hunden det där... :)

Hundgåta

"Hongen e bonnen i dongen me pongen i mongen"

Liten bildgåta på Nv Skånsk dialekt.

Nå, nær får vi se førsta bilden???

Oj det var hårda bud...

i denna diskussion. Personligen brukar jag inte gå fram till en hund som är bunden eftersom den blir lite orolig då den känner sig hämmad i sin rörelseförmåga. Detta syns gärna på bilderna. Det är klart, med ett tele och 5 m avstånd är det ju inget att diskutera, bara till att köra på.
Själv kopplar jag inte min hund utanför en butik utan jag platsar ner honom ett tiotal meter därifrån och där får han ligga lös. En del hundrädda människor har haft synpunkter på detta, men jag resonerar som så att man är rädd för liggande hundar får man göra nåt åt denna fobi ;)

Bind hunden och ta ett kort

Det är inte så omständigt som det verkar. Hitta en hund som ser ledsen ut (boxer, check). Bind hunden (check). Ta kort (check).

Varsågod:

http://picasaweb.google.se/michael....photo?authkey=Z5rMmaXOXR0#5225546677301744674

Hon bor i Bergen, men kom hit så ska du få ta ett kort. Är det någon annans hund så föreslår jag att du tar en normal eller kort tele så du kan hålla lite avstånd, om inte husse eller matte är där.

Hälsningar,

Micke

Knappast. Den som tar ut en hund bland människor och andra djur får räkna med att hunden blir utsatt för socialt liv. Om nån t ex binder en hund utanför en affär, och därmed utnyttjar vårt gemensamma utrymme, och sen blir sur för att man pratar med hunden bör nog tänka över sin syn på andra människor.
Den som utan hänsyn till andra människor tar kontakt med en främmande hund bör nog tänka över sin syn på andra människor, men framförallt sin syn på andra djur.

Skenande bilar inträffar ju tyvärr ibland, när ägare som inte känner sin bíl struntar i handbromsen när de parkerar i backar.
Skenande bilar förekommer ofta på landsvägarna. Det beror nog på att förarna inte riktigt förstår sambandet mellan hastighet och gaspedal. Eventuellt vet de inte var bromspedalen sitter heller.

Jag kommer outsökt tänka på den där reklamen för tv box, med hunden som maten bara drar i kopplet hela tiden och i en scen ser man den stå bunden utanför en mataffär i ösregnet. Den kanske kan inspirera? Ett tips är väl att binda hunden någonstans där det inte går så mkt folk så att hunden kan lugna ner sig och inte tittar på allt och alla. Så kan du säkert på till en sorgsen look ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar