Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bulb?
- Trådstartare Gardell
- Start datum
tomasmarklund
Aktiv medlem
Namnet "Bulb" kommer från den gamla goda tiden då man utlöste slutaren pneumatiskt med hjälp av en slang och en gummiblåsa som man klämde på. Bulb betyder ju boll eller kula och avser då själva gummiblåsan.
/Tomas
/Tomas
vboivie
Aktiv medlem
På en av min pappas gamla kameror (från ~1930) finns det förutom bulb (B) även ett T-läge, som jag tolkar som Toggle.
Ett tryck öppnar slutaren. Gå iväg, köp kaffe, drick kaffe. Eller åk på semesterresa.
Ett till tryck stänger slutaren. Mycket trevligt om man ska ta riktigt långa exponeringar.
Varför finns inte en så här enkel funktion till våra nya kameror?
Ett tryck öppnar slutaren. Gå iväg, köp kaffe, drick kaffe. Eller åk på semesterresa.
Ett till tryck stänger slutaren. Mycket trevligt om man ska ta riktigt långa exponeringar.
Stegge
Aktiv medlem
vboivie skrev:
Om du tar ut batterierna från en nyare kamera och försöker göra... ja, vad som helst med den så förstår du. ;-) Det enda den duger till är att ha som kikare!
Den nyaste kameran jag känner till som har T är Nikon F3 om jag inte minns fel.
Proboarder
Aktiv medlem
mikaelkr skrev:
"T" är vad man får på en Canon EOS300D inställd på "B" tillsammans med fjärkontrollen RC1. Tryck en gång för att öppna slutaren. Tryck en gång till för att stänga. (Visserligen med en maxtid på ca 2,5 timmar med nyladdat batteri.)
/Mikael
Hmm.. ta en "proffs" kamera så kan du nog ha slutaren öppen ett par veckor
Biber
Aktiv medlem
Ca: 1000 timmar (42 dygn) ska väl 3/1V klara har jag för mig. Det borde räcka för att motivera ett T-läge tycker jag, det är ju bara att köra en batterikontroll om man tänker ha den öppen nån vecka eller två.
Det låter dessutom inte som att min eos3 stänger slutaren om man tar ur batteriet med slutaren öppen, utan den stänger den först när man sätter i det igen. Om det stämmer kan man ju faka T genom att hänga ett skynke över objektivet, öppna slutaren, plocka ur batteriet, sen ta bort skynket och åka på semester eller nåt, och sen hänga på skynket och sätta i batteriet när man kommer hem. Lite omständigt kanske, men man slipper köpa en fjärrutlösare...
edit: Provade just utan objektivet på för att kontrollera att det stämmer, och den lämnar slutaren öppen om man plockar ur batteriet.
Där fick ni som kör digitalt förresten, försök upprepa det tricket med en sensor som kräver ström. ;P
(starta nu inget digital vs film-krig)
Det låter dessutom inte som att min eos3 stänger slutaren om man tar ur batteriet med slutaren öppen, utan den stänger den först när man sätter i det igen. Om det stämmer kan man ju faka T genom att hänga ett skynke över objektivet, öppna slutaren, plocka ur batteriet, sen ta bort skynket och åka på semester eller nåt, och sen hänga på skynket och sätta i batteriet när man kommer hem. Lite omständigt kanske, men man slipper köpa en fjärrutlösare...
edit: Provade just utan objektivet på för att kontrollera att det stämmer, och den lämnar slutaren öppen om man plockar ur batteriet.
Där fick ni som kör digitalt förresten, försök upprepa det tricket med en sensor som kräver ström. ;P
(starta nu inget digital vs film-krig)
Senast ändrad: