oshe
Aktiv medlem
Jag undrar lite över t ex 600D, om det nu är någon som vet. De har ju numer inbyggt blixtsystem, innebär detta att jag inte ens behöver använda den inbyggda blixten för att lösa ut eventuell extern blixt? Jag vet att det måste vara Canons senaste modell osv, så att de har samma standard eller teknik eller vad man nu kallar det, men hur funkar det i praktiken och vad är det för teknik de använder sig av?
Never mind jag läste mig till att man är tvungen att använda den inbyggda. Då kan jag ju faktiskt lika gärna köpa en tredjeparts lite enklare blixt och lösa ut den med dess slavfunktion, det enda blir väl att jag får ställa manuellt då antar jag. Utomhus suger väl ändå det systemet men inomhus kanske det är rätt ok iofs, vet inte om det är värt de extra pengarna bara, vad säger ni?
Om jag annars skall fortsätta debatten angående hur jag skall få ut mesta möjliga inom min budgetram, så förstår jag verkligen att en D300 eller till viss del också 40D med flera, kommer göra galna underverk för själva sportfotandet då de har fler fokuspunkter och fler korslagda punkter.
Men jag ställer mig ändå frågande om jag i alla fall inte klarar mig med mittpunkten på en 600D som exempel. Jag är tyvärr lite skeptisk till att lägga ut så pass mycket pengar begagnat, även om jag vet att jag får högre prestanda, framerate osv. Är ni med lite på vad jag menar? Jag är ju ingen "proffssportfotograf" om det nu finns något sådant ord och jag vill ju faktiskt kunna fota all typ av foto och även kunna trycka upp stora bilder om det i framtiden behövs. Jag vet att 10 mpix eller 18 mpix inte spelar någon kopiös roll utan det är skärpa, optisk kvalle osv, som kanske är viktigast.
Jag har ytterligare funderat på hur jag skall lösa eventuella köp och även kollat runt på priser osv.
Om man nu säger begagnat så finns ju exemplet...
40D ca 2500
Tamron 17-50 2,8 ca 2000
50 1,8 ca 1000
70-200 2,8 ca 4500
Blixt ca 1500
Stativ ca 1000
Väska och lite annat ca 1000
---------------------------------------------------
13500
Give or take något liknande... Självklart kan man välja annorlunda och spara någon slant hit eller dit, men på ett ungefär.
Sen sitter jag då och tittar lite på nya saker där faktiskt 600D, hur dålig den än må vara "sportmässigt" mot 40D, D300 osv, tilltalar mig pga sensor, filmfunktion, vridbar skärm, att den är ny osv osv. Då skulle jag nog istället få välja följande...
600D med kitoptik, ca 5500
50 1,8 ca 1000
70-200 4 L USM ca 5500
Dörr Stativ A4 + kulled HB-45 inkl väska från cyberphoto ca 1500
Dörr DAF 42 blixt, också från CP ca 1000
Väska med mera ca 1000
----------------------------------------------------------------------------------
15500
Det är ju egentligen över min budget men jag tror att jag kan komma ner lite om jag köper allt (förutom det som finns på CP) från MM, har pratat med försäljare som ev. kan tänka sig någon form av prisavdrag, men å andra sidan så skulle det avdraget ätas upp av ev. filter eller liknande.
Det jag vinner här är väl att det är nya saker med garanti framför allt, sedan även att jag kan välja att delbetala sakerna. Det från Cyberphoto kan jag ta på 3 månader och endast få lägga på ca 200 kr. Det på MM kommer visserligen kosta 600 kr om man delar på på 12 månader, så även det måste man ju beakta när det gäller köpet. Jag skulle iofs kanske kunna skippa stativ och blixt, för jag vet inte riktigt hur mycket användning jag har för det, förutom till porträtt inom/utomhus när det gäller blixt och för landskap när det gäller stativ.
Nu ligger jag verkligen i valet och kvalet här, så ni får väldigt gärna komma med fler argument eller synvinklar på detta, som gör att jag lättare kan komma fram till ett beslut.
Tack för hjälpen so far!