Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Budget: 70-300 eller 18-200 till sportfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte testa "idag" om du har en blixt?
Det är ju bara att ta två kort med ett grenverk med/utan blixt och kolla om det är nån skillnad.

Har inga olövade grenar mot tillräckligt blek vinterhimmel...Men jag kanske kan hitta något annat med hög kontrast.
 
Har inga olövade grenar mot tillräckligt blek vinterhimmel...Men jag kanske kan hitta något annat med hög kontrast.

Bladverk mot en ljus och lätt molnslöjad sommarhimmel brukar också framkalla oanade mått av CA :) Detta inte bara hos Tamron 70-300, utan även en del dyrare kusiner.
 
En eloge till bland andra Fredrik och Anders som orkar argumentera mot den allmänna uppfattningen här på Fotosidan. Just Sigma 70-300 är väl ett av de objektiv som fått ta mest skit.
Jag undrar hur många som uttalar sig som verkligen har testat Sigmat sida vid sida mot sitt eget "fina" objektiv.
Jag äger inget av de här budgetzoomarna själv men gjorde en test för en kompis räkning för något år sedan. Tyvärr frontfokuserade det kraftigt på hennes hus så bilderna visar alltså ett utsnitt 100% av kantskärpan, och där har ju de här zoomarna en svaghet. Mittskärpan bör alltså vara betydligt bättre.
Bägge bilderna är tagna på ca 7m, 300mm bl. 5,6 och stativ 100% utsnitt. Stativet är ett budgetstativ för ca 1000kr alltså utdömt av er på förhand. Men jag kan med gott samvete säga att stabiliteten är i toppklass. Allt måste inte kosta massor för att fungera.

Det här är inget vetenskapligt test men bör ge en uppfattning om vad man kan förvänta sig.
Vilken bild är tagen med mitt "fina" objektiv och vilken är tagen med Sigmat?
Ja det är väl inte så svårt att se men att Sigmat är totalt värdelöst håller jag inte med om.
Skall man se till tester så verkar det som Tamrons 70-300 är bättre skärpemässigt så det är nog ett bättre val än Sigmat.
Så mitt råd till Jennyh är köp ett Tamron och testa, fungerar det inte som du tänkt har inte förlorat några större pengar.

Micke.
 

Bilagor

  • P1-test-sigma-70-300.jpg
    P1-test-sigma-70-300.jpg
    97.5 KB · Visningar: 163
  • C2-test-Sigma-70-300.jpg
    C2-test-Sigma-70-300.jpg
    90.3 KB · Visningar: 166
Ett 300 mm tele är en rätt lång brännvidd på den aktuella kameran vilket innebär stor risk för skakningsoskärpa. Jag argumenterar inte för dyra objektiv men definitivt för objektiv med bildstabilisering och för bl a Nikon innebär ju detta att även sökarbilden blir stadigare vilket jag personligen upplever som en stor fördel. Sen brukar man ju kunna ställa om stabiliseringen för dessa telezommar så att man bara kör vertikal stabilisering när man t ex fotar sport - om det fungerar bättre för dig. Så mitt råd i all välmening är att kolla efter ett begagnat 70--300 med bildstabilisering - det borde i stort sett gå in i budgeten och jag är tämligen övertygad om att du blir betydligt mycket mera nöjd. I alla fall är det min egen erfarenhet.
Hälsningar
Roger
PS: Ser att det börjat dyka upp 55--300 mm (Nikon) vilket jag personligen skulle uppskatta för 70 mm blir ibland lite väl lång brännvidd.
 
Ägde själv en sigma 70-300APO för dryga 2000 I nypris. Upp till 200mm var den skarp med dåtidens mått mätt, 6mpix 10d. Fotade en del cykel med den kombinationen och visst funkade det :) sen är klart att min nuvarande 7d med 70-200 4L IS löser uppgiften bättre.

Köp objektiven begagnade så säljer du dem för samma summa sen när du byter upp dig
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.