Annons

Brusreducering

Produkter
(logga in för att koppla)

gerenmark

Medlem
Hej!

Jag var och tog lite bilder på ett bröllop i helgen och upptäcker till min stora förvåning att bilderna är ganska brusiga.
Jag använde en Canon 40D, ISO800, RAW. Jag vet att iso-talet är ganska stort, men trodde att kameran var tillräckligt bra för att klara av det utan att bruset skulle bli allt för stort.

Hur efterbehandlar man för att få bort så mycket brus som möjligt?
Använder Lightroom 2.5 och Photoshop CS4.
 
När brusreduceringen i Lightroom inte riktigt räcker till så tar jag till NoiseNinja (http://www.picturecode.com/). Det finns ett flertal andra bra externa brusreduceringsprogram varav NoiseNinja är ett av de populärare. Det finns även en del som pluggar in direkt i Photoshop CS3/CS4.
 
Åh. Det såg ju bra ut, det ska jag absolut testa.
Tack!

En annan sak du kan testa är, om du har photoshop, det här:

Välj "lab colour" istället för RGB (Det måste vara ett lager)
Gå in i kanaler och välj a-kanalen, lägg en gaussisk oskärpa på den.
Gör likadant med b-kanalen.
Välj läge RGB-färg igen.
Nu har du fått bort rött o grönt i bruset, men inte bruset i sig självt.
Jag väljer ofta att göra så här, för det är inte bruset i sig som stör mig utan själva färgen på det.

Förstår du?

MVH Daniel Hansson
 
Brusreducerng i a- och b-kanalen tycker jag får mycket bättre effekt om man tar dust&scratches hellre än gausiskt oskärpa. Då läcker inte oskärpan över kansterna om man råkar ta för mycket.

Sen kanske man inte behöver brusreducera på båda kanalerna heller.

Om bruset enbart är färgbrus är det också värt att (i rgb läge) köra photoshops egen brusreducering enbart på respektive färgkanal, tex om det är mest röda prickar, kan man testa att brusreducera enbart den röda kanalen. Photoshops egen brusreducering har spakar så man kan reducera endast färgbrus om man vill och kostar inget extra. Ibland kan spakarna i läge 100% färgbrusrecudering, ingen skärpning, ingen styrka även trolla bort röd-gröna kantbrytfel. Inte så dumt va?

Men noise ninja och neatimage är fina grejor. Den sistnämna kan med förvånansvärd effektivitet brusreducera en hel mapp med bilder i helautomatiskt läge och det blir riktigt acceptabelt.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.